Gå til innhold

Krysset utenfor Russlands ambassade blir hetende Ukrainas plass.

Kågebruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Heia Ukraina og alt det der, men dette ble vel krampeaktig spør du meg.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor skal Russlands ambasades adr byttes til Ukrainas plass? Hva om de flytter et annet sted?

Anonymkode: 172b1...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Ukraina noe spesiell relasjon til akkurat dette stedet eller er dette kun for å plage russerne?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for avsporinger og tråden er flyttet til rett underforum. Elaine Marley, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor skal Russlands ambasades adr byttes til Ukrainas plass? Hva om de flytter et annet sted?

Det er politikernes versjon av å rekke ut tunga, stikke tomlene i ørene og tope æda bæda.

Jeg hadde håpet at vi i det minste ble styrt av voksne folk. Men nei det er visst barnehagebarn som sitter på toppen nå. Det lover ikke akkurat godt framover.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Verken ambassaden, eller noen andre i området, skifter adresse. Derimot kommer gatekrysset som danner hjørnet på ambassadens område i nordøst uformelt til å kalles "Ukrainas plass". Strengt tatt er det et helt ordinært gatekryss og ingen plass så dette er egentlig litt tamt. Med andre ord har det ingen annen betydning enn ren symbolverdi. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Enda en tulling said:

Det er politikernes versjon av å rekke ut tunga, stikke tomlene i ørene og tope æda bæda.

Jeg hadde håpet at vi i det minste ble styrt av voksne folk. Men nei det er visst barnehagebarn som sitter på toppen nå. Det lover ikke akkurat godt framover.

Vet ikke om det er "toppen" som bestemmer akkurat dette. Men jeg er enig, det er totalt useriøst, det provoserer, og gagner absolutt ingen annet enn selvgodheten til de små sjelene som sitter i dette styret. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsiden skrev (2 timer siden):

Vet ikke om det er "toppen" som bestemmer akkurat dette. Men jeg er enig, det er totalt useriøst, det provoserer, og gagner absolutt ingen annet enn selvgodheten til de små sjelene som sitter i dette styret. 

Det er nok politikerne som bestemmer slike ting ja. Når det er sagt bruker også Putin gatenavn aktivt i politisk øyemed. Jeg mener å huske at noe av det første han gjorde på Krim etter annekteringen var å bytte ut skiltene med russisk språk. 

Endret av EnKoppTe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

EnKoppTe skrev (5 timer siden):

Det er nok politikerne som bestemmer slike ting ja. Når det er sagt bruker også Putin gatenavn aktivt i politisk øyemed. Jeg mener å huske at noe av det første han gjorde på Krim etter annekteringen var å bytte ut skiltene med russisk språk. 

Det er viktig å skille mellom regjeringspolikerne og byrådspolikerne. Regjeringen har andre ting å gjøre enn å bry seg om gatenavn i forskjellige byer, så dette er byrådspolikere som enstemmig har stemt for at dette bør skje.

Jeg Kan være enig i at det kan virke litt barnslig av «oss» å gjøre det, MEN jeg ser at den russiske ambassaden spør om Norge har spurt de 25.000 russerne som bor i Norge hva DE syns om en slik navneendring. Hvis de forventer at vi skal spørre alle russerne her i landet om «tillatelse» til å døpe om veikryss i Norge, syns jeg det er helt greit at det «bankes gjennom»

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsiden skrev (8 timer siden):

"Toppen" var kanskje litt upresis, om det kunne tolkes som jeg mente f.eks Støre, det ville jo vært ille om den forhenværende diplomaten var så dårlig i sitt fag.
Leste om saken for et par dager og festet meg ikke så nøye ved hvem som hadde beslutningsmakten, så for meg byrådet eller kommunestyret som iallfall er "toppen" i sine lokale områder.

Men nå har de visst faktisk sagt ja til forslaget. Og beslutningen ble tatt helt nede på bydelsnivå. Men topper eller ikke, slike folk skulle ikke hatt makt over bakgården sin en gang. De skulle vært satt under administrasjon. Jeg griner av flauhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Enda en tulling said:

"Toppen" var kanskje litt upresis, om det kunne tolkes som jeg mente f.eks Støre, det ville jo vært ille om den forhenværende diplomaten var så dårlig i sitt fag.
Leste om saken for et par dager og festet meg ikke så nøye ved hvem som hadde beslutningsmakten, så for meg byrådet eller kommunestyret som iallfall er "toppen" i sine lokale områder.

Men nå har de visst faktisk sagt ja til forslaget. Og beslutningen ble tatt helt nede på bydelsnivå. Men topper eller ikke, slike folk skulle ikke hatt makt over bakgården sin en gang. De skulle vært satt under administrasjon. Jeg griner av flauhet.

Det er dydssignalisering fra mennesker som lever totalt isolert fra den virkelige verden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Smos1 skrev (18 timer siden):

Det er viktig å skille mellom regjeringspolikerne og byrådspolikerne. Regjeringen har andre ting å gjøre enn å bry seg om gatenavn i forskjellige byer, så dette er byrådspolikere som enstemmig har stemt for at dette bør skje.

Jeg Kan være enig i at det kan virke litt barnslig av «oss» å gjøre det, MEN jeg ser at den russiske ambassaden spør om Norge har spurt de 25.000 russerne som bor i Norge hva DE syns om en slik navneendring. Hvis de forventer at vi skal spørre alle russerne her i landet om «tillatelse» til å døpe om veikryss i Norge, syns jeg det er helt greit at det «bankes gjennom»

Du har helt rett i at det ikke er regjeringspolitikere som tar slike avgjørelser. Det varierer litt fra kommune til kommune, vanligvis er det et politisk utvalg eller en komité som tar slike avgjørelser. 

Jeg var ikke klar over det du skriver om at den russiske ambassaden har kommet med en slik oppfordring. Det er selvsagt ganske upassende. 

Jeg kom til å tenke på at i Kirkenes er visst alle gatene skiltet på både norsk og russisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...