Gå til innhold

katt 2

Gjest Gjest_lurer_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lurer_*
Skrevet

Hei.

Vi har allerede en hun-katt som er 5 år nu. Vi vurderer å skaffe oss en kattunge til. Er det forsent? bør vi skaffe en han eller hun katt?

hvordan tilpasses dette?

takker for alle svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kjenner katten din best selv, og vet kanskje best selv hvor skeptisk og sær hun eventuelt har blitt mot nye katter. Men det trenger så absolutt ikke være for sent å få en ny katt nå! Men regn med at det kan ta uker før de godtar hverandre. Og det kan ta måneder før de blir venner, og i noen tilfeller blir kattene aldri venner, men bare godtar hverandres eksistens.

Kjønn spiller ingen rolle, så lenge begge kattene blir kastrert, da er de som intetkjønn å regne. Vet mange mener at to hunnkatter ikke går bra sammen, det er riktig at to ukastrerte hunnkatter ikke går bra (blir "catfight" det, bokstavelig talt), men dette er bare en myte. her må man se mer på individ enn på kjønn som kriterium. Har sett alle kombinasjoner av kjønn gå helt fint sammen, så dette trenger du ikke tenke på.

Jeg vil ellers råde deg til å få katt fra noen som gir deg returrett på kattungen dersom det ikke skulle gå bra i forhold til den gamle katten din. Både DB og seriøse rasekattoppdrettere tar tilbake kattene på slike vlkår. De som gir bort kattene gratis er bare interessert i å bli kvitt kattene, og vil høyst sannsynelig ikke ta dem i retur.

Lykke til :)

Skrevet
Vet mange mener at to hunnkatter ikke går bra sammen, det er riktig at to ukastrerte hunnkatter ikke går bra (blir "catfight" det, bokstavelig talt), men dette er bare en myte.

Her gikk det litt fort med skrivinga ser jeg.. det jeg mente å skrive var at det er en myte et to kastrerte hunnkatter ikke går bra sammen. Ukastrerte katter går derimot mye sjeldnere bra sammen, uansett kjønn. Katter skal jo uansett kastreres hvis de ikke skal brukes i planlagt, ansvarlig avl.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...