Gå til innhold

Finnes det noe advokat light eller annen form for økonomisk rådgiver?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å bytte bank, rydde i forsikringer og fjerne pengesluk i økonomien som tjenester som jeg aldri bruker, samt prute ned eller finne billigere abonnement på de tjenestene jeg faktisk bruker.

Men jeg synes det er litt skummelt å gjøre slike formelle ting der store verdier flyttes rundt, papirer skal skaffes og signeres osv. Spesielt med boliglån.

Så har jeg ulike forsikringer der jeg antagelig er dobbeltforsikret på enkelte områder. Bl.a. innbo fra både LO og banken. Men jeg er litt redd for at jeg plutselig skal si opp noe vesentlig eller at det er noe i "den lille skriften" jeg ikke tenker over.

Finnes det noe rådgiver eller form for advokat som kan se over og sørge for at alle prosessene går riktig?

Anonymkode: 0673c...f6d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Rådgiver i banken 

Anonymkode: 26c2a...3b7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan bekrefte at ikke engang oss advokater har oversikt over hvilke forsikringer som faktisk dekker hva. 

Banker jobber med boliglån på fulltid. Jeg hadde hatt tillit til at bankene klarte dette uten problem. Å bytte bank/boliglån er ikke store operasjonen i dag. 

Hvis du beskriver dine forsikringsbehov så kan du innhente flere tilbud. Du bør da få tilbud på de rimeligste "pakkene" som dekker det du trenger fra de ulike leverandørene. Dersom du har en fagforening vil nok de kunne tilby de beste forsikringene. 

Anonymkode: 6f9c2...c8d

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Men jeg synes det er litt skummelt å gjøre slike formelle ting der store verdier flyttes rundt, papirer skal skaffes og signeres osv. Spesielt med boliglån

Det er veldig liten sannsynlighet for at noe går galt. Om noe galt skulle skje kan du jo glede deg over at du kanskje blir gjeldsfri! 

Advokat trenger du ikke. Normalt vil man nok heller benytte økonomisk rådgivning fra slike som Hallgeir i Luksusfellen/DinePenger vil jeg tro

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men hvor finner man slike Hallgeirer og Helgeirer? De er jo synlige på TV, men jeg tviler på at Silje Sandmæl gidder å svare om jeg søker henne opp. 😄 Jeg vil ha en rådgiver som jobber for meg, og ikke en rådgiver som egentlig er en selger av banktjenester.

Jeg vet at Nav har økonomisk rådgivning, som jeg mener at er tilgjengelig for hvem som helst uten at man trenger å være klient hos dem på noe måte. Men de er vel mer vant til å gi råd til folk med svak økonomi og lære folk å koke suppekraft på kyllingben og spiker. Økonomien min er på stell, jeg vil bare ha noen å rådføre meg med.

Og en grunn til at jeg synes det er litt skummelt å endre på forsikringene eller skifte forsikringsselskap (spesielt de helserelaterte) er at jeg ikke vet helt hvordan ting stiller seg om jeg skulle få dekket en helseskade som har oppstått (noe som for eksempel er en slitasjeskade, psykisk som har opparbeidet seg over tid, og ikke en skade som oppstår "plutselig" av en enkelthendelse). Jeg vet at noe sikkert er dekket av arbeidsgiver, noe av tidligere arbeidsgiver, noe av LO og noe kanskje via de jeg har privat hos forsikringsselskapet.

Anonymkode: 0673c...f6d

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes uavhengige økonomiske rådgivere, men det koster selvfølgelig penger å bruke dem. Sett deg heller inn i privatøkonomi selv, det er alltid nyttig å kunne.

Jeg holdt på å gå på en smell med helseforsikring da alt som ev. var «galt” før jeg byttet ikke ble dekket av den nye forsikringen (hadde hatt noe trøbbel med div. ledd). Jeg fikk flytte forsikringen tilbake til det gamle selskapet mot å betale dobbelt et par mnd. Jeg tror det er det viktigste å være klar over, at tidl./eksisterende helseproblemer ikke nødvendigvis dekkes av ny forsikring. Derfor er det viktig å få seg helseforsikring mens man er frisk (om man skal ha, jeg er stadig usikker på om det er verdt det). 

Derfor kan det også av og til lønne seg å være dobbeltforsikret om man ikke får videreført helseforsikringen man har via arbeidsgiver, får noen helseproblemer, og så bytter man jobb. Jeg har min egen helseforsikring ved siden av som da dekker alt som måtte ha dukket opp. Innbo, reise ol. trenger du bare én av. 

Mulig noe foreldes slik at det ikke teller om det var 10 år siden, men greit å sjekke. Jeg anser det som mer sannsynlig at noe som allerede har vært et problem kan blomstre opp i fremtiden enn at det er noe helt nytt som dukker opp.

Alt annet er relativt enkelt å bytte. Banken hjelper deg med lån/konto, mobil og strømselskapene fikser også det meste når du vil bytte. Det tar litt tid å få oversikt, men Finansportalen er f.eks. grei å bruke, forsikringer sammenlignes ofte. Husk at du får skattefradrag på kostnader med å flytte lån om du får bedre betingelser. Sjekk også at du har riktig fordeling på pensjonssparingen fra arbeidsgiver, er du ung bør man ha høyere aksjeandel.

Jeg får også inn noen tusenlapper via div. rabattordninger. Bruker Obosmedlemskapet aktivt (er mye på konsert så 10% på billetter blir litt, pusser også opp og har rabatt på Maxbo), har Æ fordi nærbutikken er Rema, og samler samtidig Norwegianpoeng, bruker kortet på stort sett alt og betaler uhele regningen hver mnd. (finnes sikkert andre kort med greie ordninger). Er også Coopmedlem. Forsikringsselskapet deler ut utbytte en gang i året.

Anonymkode: 886f2...f5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...