Maria93 Skrevet 8. mars 2022 #1 Skrevet 8. mars 2022 (endret) Har akkurat kjøpt meg ankarsrum kjøkkenmaskin!🤩 Har lest og erfart at man ofte trenger mindre mel til gjærbakst enn det oppskriftene oppgir. Jeg syns det er litt vanskelig å vite hvor mye mindre mel som skal oppi. Når jeg bakte rundstykker i dag brukte jeg sikkert 1,5 dl mindre mel enn det som stod. De ble helt perfekte, men jeg måtte jo bare prøve meg fram😅 Første gangen jeg bakte ble deigen for kompakt. Noen som har noen tips og erfaringer med dette?😊 Litt stress å aldri kunne følge oppskriftene slavisk hvis man må ha mindre mel enn det som står.. Endret 8. mars 2022 av Maria93
Brunhilde Skrevet 8. mars 2022 #2 Skrevet 8. mars 2022 Det er nesten umulig å oppgi helt eksakt melmengde fordi innholdet av fuktighet i melet varierer. Du begynner med nesten alt, men holder tilbake litt som du justerer med etterhvert.
Maria93 Skrevet 8. mars 2022 Forfatter #3 Skrevet 8. mars 2022 Takk for svar😊 Si neste gang jeg baker boller. Kan jeg da måle etterpå hvor mye mel som ikke ble brukt, også bruke ca. like mye mel neste gang? Eller Vil fuktigheten i melet være annerledes ettersom hvor lenge melet har stått i skapet? Det her kan jeg ingenting om😅
Summeer Skrevet 8. mars 2022 #4 Skrevet 8. mars 2022 Fuktigheten vil variere, så med gjærbakst tilsetter du litt og litt og stopper når deigen slipper bollen. Forresten er det Lurere å veie melet enn å måle i desiliter. Jeg foretrekker å la deigen være litt på den fuktige og klissete siden, og bake ut på melet eller oljet bord.
Maria93 Skrevet 8. mars 2022 Forfatter #5 Skrevet 8. mars 2022 Summeer skrev (23 minutter siden): Fuktigheten vil variere, så med gjærbakst tilsetter du litt og litt og stopper når deigen slipper bollen. Forresten er det Lurere å veie melet enn å måle i desiliter. Jeg foretrekker å la deigen være litt på den fuktige og klissete siden, og bake ut på melet eller oljet bord. Takk for svar😄
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2022 #6 Skrevet 13. mars 2022 Jeg tror at Summeer har svart på spørsmålet ditt bedre enn hva jeg kan, men jeg ville bare gratulere deg med ny maskin! Investerte nylig i en Ankarsrum selv, og er foreløpig veldig fornøyd. Anonymkode: 5e3a3...4c4
Maria93 Skrevet 15. mars 2022 Forfatter #7 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 13.3.2022 den 19.03): Jeg tror at Summeer har svart på spørsmålet ditt bedre enn hva jeg kan, men jeg ville bare gratulere deg med ny maskin! Investerte nylig i en Ankarsrum selv, og er foreløpig veldig fornøyd. Anonymkode: 5e3a3...4c4 I lige måde! Er også veldig fornøyd. Den går så lett og rolig. En veldig god maskin☺️ 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå