Gå til innhold

For mye proteiner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg er en kvinne på rundt 55kg, som ikke trener noe. I følge kostholdsdagbok ligger jeg rom regel rundt 100 - 120g proteiner hver dag. Kan dette være helseskadelig på noen måter? Har lest at for mye proteiner ikke er bra, men vet ikke hvor mye som er for mye.

Anonymkode: 40284...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg veier det samme som deg. Hvordan kommer du opp i såå mye proteiner? 

Anonymkode: 25ec5...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med mindre du tar proteinpulver får du ikke i deg så mye proteiner "naturlig"

Proteinpulver vel og merke trenger du IKKE med mindre du er toppidrettutøver, og da har du ernæringsfysiolog med på laget. Da tviler jeg du henger på KG

Anonymkode: 7f7f7...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

2 gram protein pr kilo kroppsvekt skal være helt ok. Tror jeg leste noe om at 3 gram pr kilo er skadelig mengde, altså 165 g for deg. 

Anonymkode: 5bf13...bad

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Med mindre du tar proteinpulver får du ikke i deg så mye proteiner "naturlig"

Proteinpulver vel og merke trenger du IKKE med mindre du er toppidrettutøver, og da har du ernæringsfysiolog med på laget. Da tviler jeg du henger på KG

Anonymkode: 7f7f7...fd5

Det skal faktisk ikke så mye til å få i seg 100 gram protein ved hjelp av vanlig mat. Eggehvite og rent kjøtt inneholder jo masse protein. Så har man i tillegg meieriprodukter som cottage cheese, skyr, melk osv. Krever litt planlegging, men det går fint an.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Helt greit med den mengden du har der. Et veldig høyt proteininntak (over 2,5g per kg kroppsvekt) har vist seg å kunne være helseskadelig for de som allerede har kroniske nyreproblemer. 

Anonymkode: 0e073...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke helseskadelige mengder du får i deg nå, så jeg ville ha slappet helt av :) Skulle ønske jeg klarte å få i meg like mye, klapper meg på skulderen hvis jeg klarer 50 gram liksom 😂 

Anonymkode: c69fc...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det skal faktisk ikke så mye til å få i seg 100 gram protein ved hjelp av vanlig mat. Eggehvite og rent kjøtt inneholder jo masse protein. Så har man i tillegg meieriprodukter som cottage cheese, skyr, melk osv. Krever litt planlegging, men det går fint an.

Men det er også viktig å ha et variert kosthold og få inn mat med fett og karbohydrater, få i seg alle vitaminer osv. 

Anonymkode: 25ec5...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...