Gå til innhold

Burde kvinnedag vært likestillingsdag - andre guttemødre som kjenner på d samme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser så mange som heier og fokuserer på de skjevfordelingene vi har i samfunnet mellom kvinner og menn. Det er unektelig en god del. Og dagen har absolutt en misjon. Samtidig får jeg litt bismak, uten at jeg helt greier å sette fingeren på det. Og jeg lurer på om det har med at jeg har fått sønner å gjøre. For gutter ser ut til å være «andrepremie» i manges øyne (selvopplevd). De blir sett på som uromakere i barnehage og skole. De gjør det dårligere på skolen, i lesing og topper selvmordsstatistikken. De er dårligere på å snakke om følelser, sliter mer med å få venner i voksen alder, Incel-kultur, med å få hovedomsorgen ved samværsbrudd, eller større del av permisjon (deledelen). Og jeg registrerer at det er damer som stort sett styrer hus og hjem. Mange menn innretter seg for husfredens skyld. Så kan vi selvsagt si at det finnes uendelig mange variasjoner, og at min oppfattelse er subjektiv.
Men det skjer ting med gutter og menn i samfunnet vårt, og de er på så mange måter den svake og tapende part. Jeg lurer på om Kvinnedagen burde vært likestillingsdag i stedet? Med fokus på skjevheter mellom kjønn i samfunnet i det store og hele. 

Anonymkode: 188b8...d7f

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man har jo den internasjonale mannskapene 19.11. 

Denne er svært lite brukt, men burde definitivt bli brukt til det du beskriver. 

Anonymkode: b9797...373

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner poenget ditt, men slike dager er jo hva man gjør dem til. Mennene trenger ikke en offisiell dag, de trenger å engasjere seg i viktige spørsmål for gutter og menn. Litt av problemet er vel også at det stort sett er de ressurssterke som engasjerer seg og jobber for å endre samfunnet. De ressurssterke mennene er kanskje ikke villige til å slåss for de ressurssvake mennene.

Anonymkode: eef79...e4c

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Fakta er at vi har en kvinnedag og en mannedag. Mannedagen blir det gjort svært lite ut av. Det er faktisk menns hovedansvar, men jeg ville stilt meg i solidaritet dersom det ble gjort noe ut av. Man kan selvfølgelig diskutere om det heller bør være en likestillingsdag, men det ER faktisk en mannsdag som man kan bruke. Det er ikke sånn at man må snakke om menn på kvinnedagen.

Anonymkode: 7cb57...e90

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trekk hodet ut av din egen navle, se deg litt rundt på verden, så håper jeg du ser behovet for en kvinnedag. Du får ellers slå et kraftig slag for gutter og menn 19. november.

Anonymkode: 7750e...6ee

Unødvendig å gå rett i angrepsposisjon. Jeg har på ingen måte sagt at det ikke er behov for kvinnedag. Dagen har absolutt en misjon, og kanskje spesielt i andre deler av verden. Men det handler jo om likestilling. Og den går begge veier. Jeg kjenner kanskje at det å sette det opp som en kvinner vs menn-dag (oss og dem-mentalitet) er litt lite hensiktsmessig. Rent retorisk så kan det skape et skille der det heller burde bygges bro. 
TS 

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Unødvendig å gå rett i angrepsposisjon. Jeg har på ingen måte sagt at det ikke er behov for kvinnedag. 

Jeg angriper dine tanker/forslag om å erstatte kvinnedagen med likestillingsdag, jeg ble nesten provosert her.

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg burde tilføyd:

Hilsen guttemor

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Man har jo den internasjonale mannskapene 19.11. 

Denne er svært lite brukt, men burde definitivt bli brukt til det du beskriver. 

Jeg mente jo mannsdag. Ikke mannskap, som min mobil tydeligvis mente. 😂

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ts, jeg syøtter deg 100%. Se youtubeklipp eller les jordan peterson!!!

Anonymkode: 045a8...8a8

Skrevet

nei.

Er mor til gutt selv (13 år)

Han har da lest historie og lært hvordan samfunnet og religion har  behandlet  kvinner de siste hundre år.

• Liker 22
  • Nyttig 5
Skrevet

Vi trenger kvinnedagen. I solidaritet med  kvinner i resten av verden og at likestilling her hjemme fortsatt har mye å gå på. Min sønn er iallfall lært opp til at dette er en meget viktig dag. At jenter på hans alder overalt i verden blir diskriminert fordi de er jenter, og kun derfor. 

• Liker 20
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Menn får organisere mannegrupper da og gå i tog 19. november. Men de gidder ikke det, vet du. De ser helst at mamma ordner opp.

Anonymkode: 44685...61a

• Liker 35
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Herremin, se til å bli mer opplyst før dere  klager over 8. mars. Menn har en egen dag 19. november, de er bare for sutrete og tafatte til å ta den skikkelig i bruk som en kampdag for viktige saker som gjelder menn. Som vanlig sitter de på ræv i sofaen og klør seg på ballene og venter på at kvinner skal fikse og ordne. 

Anonymkode: 5446f...c94

• Liker 25
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Oppdra guttene dine til å bli skikkelige menn :) Mye av det du nevner i HI er DITT ANSVAR som forelder å lære guttene dine. Emosjonell kompetanse, kjempeviktig! Å styre hus og hjem, hvordan gjøre rent og organisere alt som må ordnes = klare seg selv. Fokus på en skikkelig utdannelse, drit nå i om det er høyere akademia hvis det ikke er det de er interesserte i. Er de ikke teoretikere så finnes det mange flotte fagutdanninger med gode muligheter i fremtidens arbeidsliv, spor dem dit i stedet! Gi dem troen på seg selv, støtt dem i å øve seg sosialt. 

JA, det er et problem med dagens skolesystem som gjør at mange gutter faller utenfor. Ja, det kan godt hende at mange synes jenter er mer stas (i NORGE, ikke på verdensbasis, der er det motsatt!) men du er like glad i dine gutter for det. Ja, noen ganger får mor dessverre seieren i barnefordelingssaker når hun ikke burde det og noen ganger får dessverre far seieren når han ikke burde fått det (har du lest om alle de sakene hvor mødre blir tvunget til å omgås voldelige fedre på grunn av samvær?). Permisjonsdeling er opp til hver enkelt familie innenfor de rammene som finnes, men herregud.. du har vel selv vært i permisjon og vet at mor trenger faktisk lenger tid (de fleste mødre i alle fall).

Anonymkode: 02c63...e90

• Liker 29
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

I dag har jeg lest mange artikler om ulike kvinnesaker; kvinners helse, arbeid, utdanning og så videre. Og felles for alle sammen er at kommentarfeltene er fulle av småbitre "hva med mennene"- tilsvar. Svaret på det er nevnt flere ganger her. Så hvorfor tas det ikke derfra?

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oppdra guttene dine til å bli skikkelige menn :) Mye av det du nevner i HI er DITT ANSVAR som forelder å lære guttene dine. Emosjonell kompetanse, kjempeviktig! Å styre hus og hjem, hvordan gjøre rent og organisere alt som må ordnes = klare seg selv. Fokus på en skikkelig utdannelse, drit nå i om det er høyere akademia hvis det ikke er det de er interesserte i. Er de ikke teoretikere så finnes det mange flotte fagutdanninger med gode muligheter i fremtidens arbeidsliv, spor dem dit i stedet! Gi dem troen på seg selv, støtt dem i å øve seg sosialt. 

JA, det er et problem med dagens skolesystem som gjør at mange gutter faller utenfor. Ja, det kan godt hende at mange synes jenter er mer stas (i NORGE, ikke på verdensbasis, der er det motsatt!) men du er like glad i dine gutter for det. Ja, noen ganger får mor dessverre seieren i barnefordelingssaker når hun ikke burde det og noen ganger får dessverre far seieren når han ikke burde fått det (har du lest om alle de sakene hvor mødre blir tvunget til å omgås voldelige fedre på grunn av samvær?). Permisjonsdeling er opp til hver enkelt familie innenfor de rammene som finnes, men herregud.. du har vel selv vært i permisjon og vet at mor trenger faktisk lenger tid (de fleste mødre i alle fall).

Anonymkode: 02c63...e90

Takk for godt og grundig svar. Har bare en liten innsigelse, og det er at det er like mye far sitt ansvar som mor å lære sine sønner mye av det som skisseres i HI. I likestillingens navn;)

Og jeg er uenig i at mor trenger lenger tid. Mor vil ha det, ja. Og i en del tilfeller, som ved fullamming utover 6 mnd, fødselsdepresjon etc. så trengs det. Men jevnt over har vi en raus permisjonsløsning. Fedrekvoten har kommet i tillegg til mors del og en fleksibel dele-del. Men kvinner er fortsatt i harnisk over fedrekvoten. Og på kvinnedagen stiller jeg meg undrende til det. For fedrekvoten er jo genial når det gjelder det vi ønsker å oppnå når det gjelder likestilling. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Herremin, se til å bli mer opplyst før dere  klager over 8. mars. Menn har en egen dag 19. november, de er bare for sutrete og tafatte til å ta den skikkelig i bruk som en kampdag for viktige saker som gjelder menn. Som vanlig sitter de på ræv i sofaen og klør seg på ballene og venter på at kvinner skal fikse og ordne. 

Anonymkode: 5446f...c94

Den holdningen der til menn er litt av årsaken til at jeg kjenner på at dagen er mer polariserende enn konstruktiv. Ved å innta en «alle menn er udugelige»-holdning så er vi med på å forsterke det. 
Hvor lett er det for menn å ta til orde for skjevfordeling og manglende likestilling, sånn egentlig? 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Menn får organisere mannegrupper da og gå i tog 19. november. Men de gidder ikke det, vet du. De ser helst at mamma ordner opp.

Anonymkode: 44685...61a

Samme med denne, egentlig. Ser dere ikke at disse «tafatte mennene» skyldes noe? At det er en grunn til det?

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Sønner er foretrukket over store deler av verden hvor døtre kun blir brukt som hushjelper  til de kan giftes bort. 

Vi trenger så absolutt en kvinnedag, hilsen en asiatisk kvinne som ble brukt som sine brødres tjener og ble frarøvet skolegang.

Anonymkode: 2f95a...48a

Det er internasjonalt helt klart at kvinnedag har sin plass. 

TS

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AmandaVI skrev (2 minutter siden):

I dag har jeg lest mange artikler om ulike kvinnesaker; kvinners helse, arbeid, utdanning og så videre. Og felles for alle sammen er at kommentarfeltene er fulle av småbitre "hva med mennene"- tilsvar. Svaret på det er nevnt flere ganger her. Så hvorfor tas det ikke derfra?

Som en annen bruker så over her, menn vil ikke hjelpe menn. De vil sitte på rumpa og ser helst at kvinnene steller for de svakere mennene også så de slipper å gjøre noe som helst.

Anonymkode: 2f95a...48a

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AmandaVI skrev (3 minutter siden):

Det kan vel skyldes det jeg kjenner på da, at det er utrolig mange menn som på ulike måter føler seg underlegen kvinnen på arenaer i oppveksten, og at denne dagen kanskje ikke bidrar konstruktivt. 
TS 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...