Gå til innhold

Er det litt konkurranse om hvem som kan ta mest i hip thrusts?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg synes stadig jeg ser instagram profiler der folk (primært jenter) legger ut skryteinnlegg  hvor de viser mye de klarer å ta i hip thrusts. Får nesten inntrykk av at dette har blitt skryteøvelsen nr 1 for jenter, nesten på lik linje som benkpress er for gutter. Jeg ser jenter som kliner i vei med 150kg/200kg med en selvtilfreds mine og ikke alltid med like god teknikk (dvs ikke full-range-of-motion). Det er imidlertid også mange som er seriøst sterke i denne øvelsen og kan løfte veldig tungt.  Men uansett - har fått litt inntrykk av at mange jenter liker å "briefe" med denne øvelsen, og faktisk kan være en del opptatt av å løfte et visst antall kg slik at de kan imponere vcenninnene sine eller instagram-følgerne sine. 

Anonymkode: 35324...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, jeg sitter med samme inntrykk som deg. Dette har blitt en statusøvelse for noen kvinner i enkelte miljø. 

Anonymkode: ce061...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Det er ikke uvanlig å se jenter løfte uforholdsmessig tungt på denne øvelsen. Jeg ser stadig jenter på treningsstudio ta 150kg-200kg i hip thrusts, men tilsvarende kanskje bare 50-60kg i knebøy. Gir det mening?

Anonymkode: 41054...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja. Det er ikke uvanlig å se jenter løfte uforholdsmessig tungt på denne øvelsen. Jeg ser stadig jenter på treningsstudio ta 150kg-200kg i hip thrusts, men tilsvarende kanskje bare 50-60kg i knebøy. Gir det mening?

Man blir jo god på det man trener i og de fleste er i utgangspunktet sterkere i hip thrust enn i knebøy. Mange synes kanskje også det er tryggere å øke vekter i hip thrust.

Anonymkode: 22704...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.3.2022 den 12.20):

Man blir jo god på det man trener i og de fleste er i utgangspunktet sterkere i hip thrust enn i knebøy. Mange synes kanskje også det er tryggere å øke vekter i hip thrust.

Anonymkode: 22704...09d

Ja der tror jeg du har et viktig poeng. I knebøy kan jo i verste fall gå i gulvet hvis man tar for tungt 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har nok også sammenheng med trender. Rumpa skal være stor og sterk, og da er det status å vise til at man kan løfte ringt. 

Anonymkode: 44782...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det har nok også sammenheng med trender. Rumpa skal være stor og sterk, og da er det status å vise til at man kan løfte ringt. 

Anonymkode: 44782...b1d

Ja, muskuløs rompe (også kalt "peach") er det nye idealet. Jeg tror gutter også finner det attraktivt fordi det symboliserer fruktbarhet. Og hip thrust er den beste øvelsen for glute og booty building. Jeg tror også man trygt kan si at det er en av de få øvelsene som mange flere jenter enn gutter gjør, og der man som regel ser jenter løfter tyngre enn gutta.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Metalman4100
AnonymBruker skrev (På 12.3.2022 den 14.23):

Ja der tror jeg du har et viktig poeng. I knebøy kan jo i verste fall gå i gulvet hvis man tar for tungt 😄

Knebøy går også mye på smidighet, har du ikke smidige ben og knær, så vil du ikke klare dype knebøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metalman4100 skrev (4 timer siden):

Knebøy går også mye på smidighet, har du ikke smidige ben og knær, så vil du ikke klare dype knebøy.

Tipper at de fleste ikke har problem med å bøye knær nok. Det er ofte hofte og ankler som stopper, samt anatomi som forhold mellom lengde på leggbein, lårbein og ryggsøyle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skryter skikkelig hjemme til mannen min over alle tunge løft jeg gjør, samme hvilken øvelse det er 😅 Men legger det ikke ut på Instagram eller lignende. Får bare ordentlig kick av å løfte tungt og føle meg sterk, er virkelig motiverende. Og ja, jeg tar 170 kg i hip thrust. Var oppe i 200 tidligere. Kjører full range of motion 😊 Dritfornøyd! 😅

Anonymkode: ebdbd...be9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg skryter skikkelig hjemme til mannen min over alle tunge løft jeg gjør, samme hvilken øvelse det er 😅 Men legger det ikke ut på Instagram eller lignende. Får bare ordentlig kick av å løfte tungt og føle meg sterk, er virkelig motiverende. Og ja, jeg tar 170 kg i hip thrust. Var oppe i 200 tidligere. Kjører full range of motion 😊 Dritfornøyd! 😅

Anonymkode: ebdbd...be9

Så kult !  Da blir sikkert mannen din stolt av deg. Hvis han er like glad i å trene selv så skryter han kanskje tilbake ? Jeg vil imidlertid tippe at 95 % av de som gjør hip thrusts er jenter, derfor har det liksom fått litt stempel som en girlpower-øvelse. Jeg mener du ser ikke akkurat gutta stå i kø for å gjøre hip thrusts. Du ser en og annen, men jeg tror aldri jeg har sett en gutt laste på med vekter opp i 150/200kg klassen. Og du må trene  mye  hip thrusts for å bli sterk i den, en som er uvant med øvelsen vil ikke ha sjans på slike vekter,  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...