AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #1 Skrevet 8. mars 2022 Vi som må betale skyhøye strømregninger får ikke høyere lønn, vi får ikke mer i trygd, pensjon osv. Vi får det samme som de som har latterlig lave strømpriser. Det hjelper lite at staten betaler 80% av regningen over 70 øre, når prisene er så skyhøye. Vi får likevel regninger på mange tusen kroner. Hvordan kan de godta at dette skjer uten å gjøre noe med det? Og den ekstra støtten, min tante får nesten 4000 kr ekstra inn hver måned fordi hun tjener under 22 000 kr i måneden. Søsteren min har rett over 22 000 kr, har en helt annen skatt enn tante, og sitter igjen med mye mindre hver måned får ikke en krone i bostøtte. Og da heller ikke de ekstra pengene på 2500 kr hver måned som de med bostøtte får. Veldig bra for de som får hjelp, men hva med alle andre? Nok nå eller? Anonymkode: 14da4...5a5 11
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #2 Skrevet 8. mars 2022 De gir vel blanke faen. Anonymkode: 9b617...911 8 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #3 Skrevet 8. mars 2022 Hva tenker du er alternativet? Problemet er jo ikke vi som bor nord for Sognefjorden. Hvis det bygges bedre forbindelser mellom nord og sør, produseres det ikke nok kraft til å få ned strømprisene sør for Sognefjorden i særlig stor grad. For hvis strømprisen er høyere i Europa, så selges kraften dit! Resultatet blir bare at Midt- og Nord-Norge får like dyr strøm. For noen år siden var strømprisen mye høyere lengre nord enn i Sør-Norge, og da var det ingen i Sør-Norge som brydde seg. 🤷🏻♀️ Anonymkode: 7060f...07a 15 1 6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #4 Skrevet 8. mars 2022 Jeg er helt enig i at strømmen er altfor dyr i Sør-Norge, altså. Men problemet er jo ikke prisforskjellene mellom nord og sør. Problemet er at det er altfor dyrt i sør. Og at det er prisen å betale for at vi har koblet oss på det europeiske strømnettet. Anonymkode: 7060f...07a 9 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #5 Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva tenker du er alternativet? Problemet er jo ikke vi som bor nord for Sognefjorden. Hvis det bygges bedre forbindelser mellom nord og sør, produseres det ikke nok kraft til å få ned strømprisene sør for Sognefjorden i særlig stor grad. For hvis strømprisen er høyere i Europa, så selges kraften dit! Resultatet blir bare at Midt- og Nord-Norge får like dyr strøm. For noen år siden var strømprisen mye høyere lengre nord enn i Sør-Norge, og da var det ingen i Sør-Norge som brydde seg. 🤷🏻♀️ Anonymkode: 7060f...07a Nå mener ikke jeg at det skal tas fra nord og gi til sør. Men lik pris innenfor landets grenser er ikke uvanlig, flere land som har det. Staten får sørge å demme opp der strømmen er dyr, ikke snekre sammen en kompensasjon som ikke holder mål og likevel gir folk i sør flere tusen kroner mer å betale for strømmen enn andre deler av Norge. Kan ikke holde på slik. Ts Anonymkode: 14da4...5a5 8
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #6 Skrevet 8. mars 2022 Gjesp - i 2020 betalte vi så lite som 30 kr for noen måneder med strøm. Er du voksen og evner å planlegge litt fremover, la du til side penger da til når strømprisen blir høy igjen. Anonymkode: 1571f...750 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #7 Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): i 2020 betalte vi så lite som 30 kr for noen måneder med strøm. Er du voksen og evner å planlegge litt fremover, la du til side penger da til når strømprisen blir høy igjen. Anonymkode: 1571f...750 Det vil ta flere år med unormalt lave strømpriser for å balansere ut disse ekstremprisene vi har nå. Anonymkode: 46e9b...75c 14
Resignert Skrevet 8. mars 2022 #8 Skrevet 8. mars 2022 Om strømmen er for billig, er det ingen incentiver til å spare/ la være å SLØSE med denne verdifulle ressursen. Den finnes i begrensede mengder. Velstandsveksten har jo medført et sinnssykt omfang av bygging av latterlig store hytter, at jacuzzier finnes på annenhver veranda osv. Altså meningsløs sløsing med strøm. Personlig mener jeg at hver husholdning kunne fått en passende kvote til en regulert pris (et sted mellom 15000 og 25000 kWh per år, avhengig av klima) Alt forbruk ut over dette burde følge gjeldende markedspris/ spotpris. Å subsidiere strøm uten strenge begrensninger, til luksusforbruk som hytter, store villaer/ eneboliger er jo bare å gi til de som allerede har alt for mye penger, og sannsynligvis også et par Teslaer i garasjen. 11 1 2
Amossa Skrevet 8. mars 2022 #9 Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå mener ikke jeg at det skal tas fra nord og gi til sør. Men lik pris innenfor landets grenser er ikke uvanlig, flere land som har det. Staten får sørge å demme opp der strømmen er dyr, ikke snekre sammen en kompensasjon som ikke holder mål og likevel gir folk i sør flere tusen kroner mer å betale for strømmen enn andre deler av Norge. Kan ikke holde på slik. Ts Anonymkode: 14da4...5a5 Jeg forstår hva du mener, at det er urimelig at det skal være så stor forskjell i pris innenfor landets grenser. Men det gjelder de fleste offentlige avgifter. F.eks. er prisforskjellene store fra kommune til kommune når det gjelder vannavgift, renovasjon, SFO, barnehage og ikke minst eiendomsskatt. Grunnen er at det er kommunestyrene, og ikke staten som bestemmer dette. Riktig er det laget noen øvre prisgrenser. Kraften var opprinnelig kommunal eller i lokale privateide vannverk. Så ble de organisert i aksjeselskaper. Nå er det big business med kjøp og salg, høyt betalte direktører og styremedlemmer. Jeg mener at grunnleggende samfunnsgoder som strøm, vann, skole, barnehage, IT m.m. burde vært oppgaver ivaretatt av Staten og at prisen skulle være lik for alle nordmenn. 8
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #10 Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gjesp - i 2020 betalte vi så lite som 30 kr for noen måneder med strøm. Er du voksen og evner å planlegge litt fremover, la du til side penger da til når strømprisen blir høy igjen. Anonymkode: 1571f...750 Det er ingenting som tilsier at strømprisen kommer i nærheten av det vi kaller en normal pris på mange år. Europa mangler pålitlig strømkilder, verken solkraft eller vindkraft er pålitlig. De må finne en måte å lagre strømmen. Utveksling av strøm var tanken men det er blitt rene eksportkabler og jeg mener bestemt at vi ikke kan forsyne europa med noe vi trenger komplett selv. Anonymkode: 6257e...43e 6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #11 Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå mener ikke jeg at det skal tas fra nord og gi til sør. Men lik pris innenfor landets grenser er ikke uvanlig, flere land som har det. Staten får sørge å demme opp der strømmen er dyr, ikke snekre sammen en kompensasjon som ikke holder mål og likevel gir folk i sør flere tusen kroner mer å betale for strømmen enn andre deler av Norge. Kan ikke holde på slik. Ts Anonymkode: 14da4...5a5 Vel, tenker kanskje det blir feil å tenke på en utjevning som at man «tar fra nord og gir til sør». Men ser man slik på det, så tar man fra sør og gir til nord hele tiden. F.eks. går flere milliarder av Oslos kommunale skatteinntekter hvert år rett ut igjen, om omfordelt til mindre kommuner: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/qR9L/oslo-vekst-kommer-hele-landet-til-gode I tillegg kommer statlige overføringer, og i realiteten driver det sentrale Sør-Norge en omfattende subsidiering av Nord-Norge - det skapes mest verdier her, stordriftsfordeler gjør det billigere å produsere en skoleplass, sykehusseng, bussrute etc, og når vi alle i praksis betaler for alt sammen som et spleiselag, innebærer det at sør gir til nord hele tiden. Anonymkode: 27333...c38 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #12 Skrevet 8. mars 2022 Det er fordi stemmen til en nordlending teller mye mer enn stemmen til en sør- eller østlending. Anonymkode: 8bd8e...c4a 6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #13 Skrevet 8. mars 2022 Jeg bor i Nord-Norge, vi har snø fra midt i oktober til tidlig i juni. Det er veldig urettferdig å se på TV at søringan har grønne trær allerede i april. Hvorfor gjør ikke regjeringen noe? ....hva, jeg kan flytte dit været er bedre? Det går jo ikke. Det er jo like utenkelig som at en særing flytter nordover for å få billigere bolig og billigere strøm... Anonymkode: a9ee4...dee 11 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #14 Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nå mener ikke jeg at det skal tas fra nord og gi til sør. Men lik pris innenfor landets grenser er ikke uvanlig, flere land som har det. Staten får sørge å demme opp der strømmen er dyr, ikke snekre sammen en kompensasjon som ikke holder mål og likevel gir folk i sør flere tusen kroner mer å betale for strømmen enn andre deler av Norge. Kan ikke holde på slik. Ts Anonymkode: 14da4...5a5 Det du foreslår er jo i praksis å ta fra nord og gi til sør. Og i og med at det bor mange flere i sør enn i nord, er det begrenset hvor mye prisen ville gått ned i sør - mens den ville økt ekstremt i nord. Hvor det, i tilfelle du ikke er klar over det, både er kaldere og ikke minst er vinteren mye lengre. Og fremdeles er vi tilbake til det samme: Dette handler ikke om billig strøm i nord, det er ikke problemet. Problemet er en påkobling til det europeiske kraftnettet, og at strømmen selges der hvor prisen er høyest. En gullgruve for kraftselskapene, for de har de samme grunnleggende kostnadene per kWh uansett. De må jo gå med tidenes overskudd nå. Ekstremt dyrt for strømkunder i sør-Norge. Og som andre er inne på: Det er store prisforskjeller på mange andre offentlige tjenester (og skatter) også. Vann/avløp, SFO, gebyrer, eiendomsskatt, renovasjon… lista er lang. Anonymkode: 7060f...07a 3 1
Amossa Skrevet 8. mars 2022 #15 Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vel, tenker kanskje det blir feil å tenke på en utjevning som at man «tar fra nord og gir til sør». Men ser man slik på det, så tar man fra sør og gir til nord hele tiden. F.eks. går flere milliarder av Oslos kommunale skatteinntekter hvert år rett ut igjen, om omfordelt til mindre kommuner: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/qR9L/oslo-vekst-kommer-hele-landet-til-gode I tillegg kommer statlige overføringer, og i realiteten driver det sentrale Sør-Norge en omfattende subsidiering av Nord-Norge - det skapes mest verdier her, stordriftsfordeler gjør det billigere å produsere en skoleplass, sykehusseng, bussrute etc, og når vi alle i praksis betaler for alt sammen som et spleiselag, innebærer det at sør gir til nord hele tiden. Anonymkode: 27333...c38 Tråden du viser til er 6 år gammel. Debatten om sør subsidiere nord, eller omvendt, er enda eldre. Jeg har sett regnestykker som viser det stikk motsatte av hva du skriver. Og hvorfor er det så mange nasjonale oppgaver som er sentralisert til hovedstaden? Er det nødvendig? Å klippe håret til hverandre, er det produktivitet? Hva med fisken som tas opp i nord og selges ut i verden? Er ikke slik produktivitet mer verd? 6 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #16 Skrevet 8. mars 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Gjesp - i 2020 betalte vi så lite som 30 kr for noen måneder med strøm. Er du voksen og evner å planlegge litt fremover, la du til side penger da til når strømprisen blir høy igjen. Anonymkode: 1571f...750 Jeg betalte totalt sett rundt 13% mindre for strømmen i 2020 enn i et normalår, alt av avgifter og nettleie inkludert. I fjor spratt det opp ca. 88,5%, eller rundt 67% over normalpris. I år ligger det an til å bli opp mot 100% over normalen. De 13% jeg sparte i 2020 tilsvarer vel økninga for noen dager i desember 2021. Det er nå så dyrt at kombinert med alt annet gjør det at både huskjøp og flere barn utgår. De ekstra strømutgiftene er bortimot like høye som utgiftene til et barn! Anonymkode: 51d35...ce4 8 1
Hr. Aktiv Skrevet 8. mars 2022 #17 Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi som må betale skyhøye strømregninger får ikke høyere lønn, vi får ikke mer i trygd, pensjon osv. Vi får det samme som de som har latterlig lave strømpriser. Det hjelper lite at staten betaler 80% av regningen over 70 øre, når prisene er så skyhøye. Vi får likevel regninger på mange tusen kroner. Hvordan kan de godta at dette skjer uten å gjøre noe med det? Og den ekstra støtten, min tante får nesten 4000 kr ekstra inn hver måned fordi hun tjener under 22 000 kr i måneden. Søsteren min har rett over 22 000 kr, har en helt annen skatt enn tante, og sitter igjen med mye mindre hver måned får ikke en krone i bostøtte. Og da heller ikke de ekstra pengene på 2500 kr hver måned som de med bostøtte får. Veldig bra for de som får hjelp, men hva med alle andre? Nok nå eller? Anonymkode: 14da4...5a5 Ta det med ro. De holder på å utbedre strømledningene imellom sør og nord slik at de fra midt og nordover "arver" strømprisen sørpå. Det er politisk uvilje til å endre på dette. De skal nå tvinge igjennom vindkraft i den tro på at det er billig fornybar energi mens sannheten er at det er masseødeleggende og dyr kortsiktig kraft. Tysklands totalt feilslåtte energipolitikk vil være skjebnesvanger for Norge og norsk natur og politikerne korrupsjonens apostler lar seg lett lede med penger. Politikerne jobber kun for å bedre sine egne posisjoner og ikke til det beste for landet vårt. 5
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #18 Skrevet 8. mars 2022 De håver inn milliarder på strøm og vi betaler. Alle skal med, alle skal betale. Nå et det vanlige folk som får mer i strøm, drivstoff og skatt. Anonymkode: 5cc22...ac4 5
Gjest Adobyen Skrevet 9. mars 2022 #19 Skrevet 9. mars 2022 Den strømmen…. Jeg sløste ikke med den da prisene var normale, for regningen var så visst stor nok likevel. Men jeg brukte NOK strøm til å ha det ok med litt ved i tillegg. Jeg fyrte ikke for kråkene da heller, så det er et dårlig argument. De fleste har ikke oppvarmet innkjørsel og utendørs svømmebasseng heller. De siste månedene har mange hatt det kaldt og ukomfortabelt, med regninger minst dobbelt så store som før for mindre forbruk. Før kunne man spille seg fra gård og grunn, men nå kan man bare bruke strøm for å gjøre det. Jeg håper at folk klarer seg, men frykter motsatt.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #20 Skrevet 9. mars 2022 Adobyen skrev (3 minutter siden): Den strømmen…. Jeg sløste ikke med den da prisene var normale, for regningen var så visst stor nok likevel. Men jeg brukte NOK strøm til å ha det ok med litt ved i tillegg. Jeg fyrte ikke for kråkene da heller, så det er et dårlig argument. De fleste har ikke oppvarmet innkjørsel og utendørs svømmebasseng heller. De siste månedene har mange hatt det kaldt og ukomfortabelt, med regninger minst dobbelt så store som før for mindre forbruk. Før kunne man spille seg fra gård og grunn, men nå kan man bare bruke strøm for å gjøre det. Jeg håper at folk klarer seg, men frykter motsatt. Jeg sitter med ytterklær på inne hele tiden. Tykk genser, vinterjakke og skjerf. Varmekabler på badet selvsagt av og minst mulig på av elektriske ovner inne. Derfor samme klær på inne som ute … Anonymkode: 5cc22...ac4 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå