Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I disse krigsperioder blomstrer givergleden i Norge. Plutselig er det faktisk slik at vi gir for mye, at vi har så mye klær og sko at den jevne flyktning ikke har behov for alt.

Samtidig har vi et økende fattigdomsproblem i Norge, med større forskjeller enn før. Og da spesielt i Oslo-øst. Hvor er giverlysten til våre egne landsmenn, til krisehjem og andre som også trenger nye vårklær eller en ny seng? 

La oss gjerne hjelpe de som nå kommer til Norge uten returen klar, men sørg også for at de som er her fra før blir husket. 

Anonymkode: 64758...f49

• Liker 6
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I disse krigsperioder blomstrer givergleden i Norge. Plutselig er det faktisk slik at vi gir for mye, at vi har så mye klær og sko at den jevne flyktning ikke har behov for alt.

Samtidig har vi et økende fattigdomsproblem i Norge, med større forskjeller enn før. Og da spesielt i Oslo-øst. Hvor er giverlysten til våre egne landsmenn, til krisehjem og andre som også trenger nye vårklær eller en ny seng? 

La oss gjerne hjelpe de som nå kommer til Norge uten returen klar, men sørg også for at de som er her fra før blir husket. 

Pleier ikke å sortere mennesker egentlig. Alle trenger og fortjener hjelp like mye, uavhengig om de kommer fra kharkiv eller Ellingsrud.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre slik mennesker er. Alle vil hjelpe der andre ser at de hjelper, det er viktig at andre ser at di hjelper….. Ingen er interessert i å hjelpe feks eldre på sykehjem - være besøksvenn eller ta med på luftetur. Ingen vil hjelpe med å samle klær til fattige i Norge. 

Anonymkode: 9411c...ad0

• Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
sicario skrev (14 minutter siden):

Pleier ikke å sortere mennesker egentlig. Alle trenger og fortjener hjelp like mye, uavhengig om de kommer fra kharkiv eller Ellingsrud.

Flott at du er slik, men den jevne nordmann tenker mest på de synlige krisene. Og den synlige krisen nå er Ukraina, ikke barn i Groruddalen som mangler sko uten hull og foreldre som lever på sosialstønad. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Forskjellen ligger kanskje i at "våre egne fattige", som veldig ofte selv har innvandret, i stor grad forsørges av velferdsstaten som vi alle bidrar til mens Ukrainske flyktninger ikke i samme grad blir det. 

Endret av herzeleid
  • Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
herzeleid skrev (9 minutter siden):

Forskjellen ligger kanskje i at "våre egne fattige", som veldig ofte selv har innvandret, i stor grad forsørges av velferdsstaten som vi alle bidrar til mens Ukrainske flyktninger ikke i samme grad blir det. 

Det gjelder langt i fra alle. Og skal vi la barn lide fordi foreldrene er for late til å jobbe?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det gjelder langt i fra alle. Og skal vi la barn lide fordi foreldrene er for late til å jobbe?

Jeg tror ikke noen sier at vi skal la barn lide fordi "foreldrene er late". Jeg påpeker at vi ikke har glemt "våre egne", tvert imot har våre egne innbyggere fantastiske velferdsgoder som verdens flyktninger og migranter bare kan drømme om.  

• Liker 1
Gjest Kutta
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Det er dessverre slik mennesker er. Alle vil hjelpe der andre ser at de hjelper, det er viktig at andre ser at di hjelper….. Ingen er interessert i å hjelpe feks eldre på sykehjem - være besøksvenn eller ta med på luftetur. Ingen vil hjelpe med å samle klær til fattige i Norge. 

Anonymkode: 9411c...ad0

Det gis bort masse klær til fattige i Norge, men noen er vel for "stolte" til å ta imot. Eller så er ikke klærne som gies bort bra nok

AnonymBruker
Skrevet

Jeg levde i mange år som fattig i Norge. Jeg opplevde aldri noe behov for egne innsamlinger. Jeg fulgte med på finn.no, og gikk på byttedager. Slik møblerte jeg bolig, og skaffet både meg og ungene klær og utstyr. Gratis og svært svært billig. 

Det finnes mange muligheter for fattige i Norge også. Jeg benyttet bare få av dem. Det var ikke behov for å benytte flere, men det er også flere muligheter. Giverglede i Norge er stor generelt. Iallefall kvitte seg med det man ikke trenger- glede, og som fattig kommer man langt med det også. 

Anonymkode: e5bc0...231

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke med deg TS, men jeg, og sikkert de fleste andre, greier å ha to tanker i hodet samtidig. Jeg gir bort på Finn, Frelesarmeen, etc. Men ja, den krisen i Ukraina syntes jeg er spesielt vond. Kanskje fordi det virket som det skjedde så plutselig, daglige får man bilder via SoMe, TV etc. Det er klart det berører å se volk bli jaget fra hjemmene av en maktsyk diktator.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I velferdslandet Norge, muligens verdens beste, burde det ikke finnes fattige eller hjelpetrengende. Tilnærmet gratis utdanning, godt helsesystem, NAV og stønader ++ hvor alle har tilnærmet like gode muligheter til å lykkes i livet. Så da gidder jeg ikke å hjelpe «våre egne» late slasker som i 90% av tilfellene selv har skyld i elendigheten sin. 

Anonymkode: 27dfa...14b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir bort og har alltid gjort det, til Norge og utland. Nei vi glemmer ikke "våre egne", ofte glemmer man at alle på kloden er våre egne. Tror du at alle i hvilket land som starter krig er enig, nei det er helt sikkert ikke flertallet. Våre egne er mennesker, vi er menneskerasen med adresse jorden.

Anonymkode: 2df30...a96

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke vi skulle hjulpet utenlands i det hele tatt på den måten jeg. Så lenge folk lider her hjemme, kunne vi heller ha startet der. Ingen skulle levd i hverken fattigdom, utrygghet, bodd eller spist dårlig, eller blitt slått.

Anonymkode: 3a0cf...bbc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De fleste av oss som er fattige i Norge, skammer oss over det. Vi går ikke ut i media eller forteller så mange andre om det. Vi er rett og slett usynlige.

Det er spesielt vanskelig å være fattig når viktige ting som mat og strøm stiger. Jeg går på AAP, og har noen få kroner for mye, og får dermed ikke bostøtte. Siden jeg begynte på AAP, har jeg kuttet matbudsjettet og andre såkalte luksusting så langt det lar seg gjøre. Med prisstigningene på mat er det enda vanskeligere.

Pensjon, ufør, AAP og sosialsatser bør økes sånn at vi som er syke kan leve et verdig liv. 

Anonymkode: ed3e1...96b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...