Gå til innhold

Umulig å betale på legekontoret nå, får regning i nettbanken med 70 kroner ekstra!! 🤬

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Før var det helt vanlig: jeg betalte i betalingsautomaten rett etter legetimen. Når sier de i resepsjonen at man får regning i nettbanken i stedet. Ok, sier jeg. Får regning: egenandel + 70 kroner for faktura! Hvorfor er det lov? Jeg vil betale egenandel, ikke 70 kroner for noe jeg ikke har bedt om. Er det vanlig nå at man ikke får lov til å betale på legekontoret? 

Anonymkode: 906e9...e46

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg betaler alltid på legekontoret. Gjorde det senest i dag.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ikke finnes annet betalingsalternativ enn tilsendt faktura, har de ikke lov til å legge på det gebyret.

Anonymkode: e8ffc...114

• Liker 28
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

en stua siden jeg var der - men sist var det automat. En gang jeg glemte å betale kom det...jepp ekstraregning. Firmaet som håndterer fakturaene tjener Fett på dette. Også fordi gamle ikke skjønner hvordan man betaler. Det eneste som hjelper er å klage. Synes nordmenn finner seg i nesten alt🤮

Anonymkode: 96f21...079

• Liker 5
Skrevet

Jeg får sms med betalingsinfo og kan betale med Vipps. Vil jeg ha regning er dette noe jeg spør om og får informasjon om gebyr. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Synes nordmenn finner seg i nesten alt🤮

Ja!!! Nå må vi faktisk begynne å protestere og demonstrere. Det er så mange som utnytter dette til å loppe oss for penger i hytt og pine. 

Anonymkode: 9e2fb...f0c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

en stua siden jeg var der - men sist var det automat. En gang jeg glemte å betale kom det...jepp ekstraregning. Firmaet som håndterer fakturaene tjener Fett på dette. Også fordi gamle ikke skjønner hvordan man betaler. Det eneste som hjelper er å klage. Synes nordmenn finner seg i nesten alt🤮

Hvis du har glemt å betale, kan du ikke klage. Men dersom du har tilbudt deg å betale på stedet, men får beskjed om at du må vente til faktura kommer tilsendt, er ikke gebyret lovlig.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis det ikke finnes annet betalingsalternativ enn tilsendt faktura, har de ikke lov til å legge på det gebyret.

Jo, tenkte meg det. Tror du at det hjelper å ringe legekontoret? Hva om de sier at jeg MÅ betale gebyret? 

AnonymBruker
Skrevet

ps. no prob å betale når jeg glemte det😃enig med resten her - Dette er Ikke ok!

AnonymBruker
Skrevet
Thjelp skrev (4 minutter siden):

Jeg får sms med betalingsinfo og kan betale med Vipps. Vil jeg ha regning er dette noe jeg spør om og får informasjon om gebyr. 

Du får alternativer. Her var det ingen alternativer. Bare «nei, vi sluttet med betalingsautomat, du får faktura i nettbanken». 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du får alternativer. Her var det ingen alternativer. Bare «nei, vi sluttet med betalingsautomat, du får faktura i nettbanken». 

Ja, jeg synes det virker helt høl i hodet at du ikke skulle få noen alternativer? Jeg mente å legge til det, men ser det har forsvunnet, beklager for det

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

apropos eldre på legekontoret. Det er ganske stigmatiserende for de som trykker og svetter..og stadig får høre stemmen "Har du satt inn kortet riktig vei!"  osv osv🙄

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Legen ringte meg i 2 min her, var angående undersøkelse. 1 min senere kom regninga for telefonsamtalen på melding med link til betaling. Betalte jeg ikke inne 24 eller så var det 48 timer, litt usikker på det, men veldig liten tid, ville jeg få gebyr. Trodde man hadde en god del mer tid på seg, men betalte da med en gang.

Faen ble irritert, tenkte jo litt, er dette lov? 

Anonymkode: ca9b6...6c8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Legen ringte meg i 2 min her, var angående undersøkelse. 1 min senere kom regninga for telefonsamtalen på melding med link til betaling. Betalte jeg ikke inne 24 eller så var det 48 timer, litt usikker på det, men veldig liten tid, ville jeg få gebyr. Trodde man hadde en god del mer tid på seg, men betalte da med en gang.

Vet ikke. Noen som har peiling? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

De gjør sånn på mitt legekontor også. Men jeg vet ikke om det er lov. De regner vel med at ingen gidder å sjekke om det er lovlig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De gjør sånn på mitt legekontor også. Men jeg vet ikke om det er lov. De regner vel med at ingen gidder å sjekke om det er lovlig. 

Hvor kan man sjekke da? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvor kan man sjekke da? 

Aner ikke. Forbrukerrådet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja!!! Nå må vi faktisk begynne å protestere og demonstrere. Det er så mange som utnytter dette til å loppe oss for penger i hytt og pine. 

Ja! Slik er det med mye! 
Og så har du at betalingen ikke går igjennom når du kjøper på nett, så trykker du en gang til så har krysset flyttet seg til «levert hjem» når jeg trykte på gratis levering til Xxx. !! Så på fakturaen at jeg bare plutselig hadde betalt for skatt. 

Anonymkode: d38b2...cd5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fant det!!
Forbrukerrådet: Forskriften sier at gebyr kun er tillatt dersom pasienten har ønsket å betale med faktura, og har valgt bort å betale med kontanter eller i terminal.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Enda mer fra Forbrukerrådet: 

Etter en legetime betaler de fleste egenandel og kostnader ved eventuelt forbruksmateriell på kortautomaten hos legen. Er det ikke mulig å betale direkte på legekontoret, for eksempel fordi automaten ikke fungerer, og det av den grunn må skrives ut faktura, har ikke legen anledning til å legge på et fakturagebyr. Dette gjelder både når du som pasient får med deg faktura «i hånden» og når legen sender faktura i posten til deg. Er det derimot slik at det er mulig for deg å betale før du går ut fra legekontoret, men selv velger å ta med faktura, kan legen legge på fakturagebyr. 

Den siste tiden har mange legetimer vært gjennomført ved elektroniske konsultasjoner (video, telefon o.l.). Da har ikke pasientene anledning til å betale direkte etter konsultasjonen, og legen må sende faktura. I slike situasjoner har Forbrukerrådet uttalt at legene ikke har lov til å ta eget fakturagebyr for dette, og påpeker at reglene er helt klare på dette punktet. 

Jeg ringer legekontoret i morgen! 

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...