Gå til innhold

Årskontroller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er bare meg, nesten voksen, uten barn selv, men de aller fleste rundt meg har barn i ung alder, og de skal jo etterhvert igjennom disse kontrollene, 2år, 3 år, osv.

Jeg er fadder til verden skjønneste lille snuppe(selvfølgelig ;) ) på 2.5 år, som snart skal på kontroll og har spurt litt rundt om kontroller, og jeg lurte på hva de egentlig gjør og sånn..

Så får jeg altså høre, søs til ei venninne, som skulle på 2 årskontroll og pugget farger.. Og ei som fikk tips om å pugge disneyfigurene, fordi de ofte spurte om slike ting.. :overrasket:

Oj, jeg ble litt skremt!! Er det helt vanlig dette? At man pugger med barna sine når de er så små? I så fall, hva er grunnen til dette da? Er man redd for å ikke ha et ¨smart nok¨ barn, som ikke følger ¨alle andre¨, eller hva?

Håper ingen føler seg tråkket på eller noe, for det er ikke meningen, jeg lurer bare på om dette er ¨utbredt¨, og i så fall hvorfor?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først vil jeg bare fortelle at på lillegutts 2-årskontroll sjekket de kun språkforståelse. Det ble laget en "setting" med en liten lekeseng, en bamse, dyne, pute, tannbørste m.m Så spurte helsesøster om han kunne legge bamsen i (sjekke preposisjoner!!;)senga på puta og dra over dyna. Senere skulle bamsen pusse tenner og gå på potte. Så holdt hun noen av disse tingene opp og spurte ham om han visste hva det het. Dette var språkforståelses-test. Mere var det ikke.

Og så til det andre. Nei, tror ikke det er normalt å pugge, selvom jeg må innrømme at vi trente litt på hopping og hinking med forrigemann da han var 4. Det sjekkes blant mye annet nemlig på 4-årskontrollen...;):sjenert:

Nei, vi pugger ingenting, men da eldstemann var liten var han veldig glad i dyr og kunne flere dyrenavn enn meg før han var 3. Ikke fordi vi gikk inn for å pugge, men fordi han spurte og gravde og skulle se på alle dyreprogram som gikk. Hva skulle vi gjøre? - vi satte oss ned selvfølgelig og benyttet anledningen til nysgjerrigheten. Det kommer nok tidsnok en tid da han ikke gidder verken høre eller spørre mere...;)

Yngste lillegutt har vært opptatt av farger. Han kunne de fleste "vanlige" (rød, grønn, blå, gul, hvit,svart, oransje, brun,l illar osa, beige, ...)fargene rett etter at han fylte 2 år. Hver gang han spurte hvilken farge det var på genseren, sokkene, capsen, treet, bilen, vogna, sola m.m svarte vi villig vekk. Ikke pugging, men lek for ham!! :)

Skrevet

Jeg har aldri pugget noe med mine før en kontroll i alle fall.

Skrevet
Jeg har aldri pugget noe med mine før en kontroll i alle fall.

ikke jeg heller

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Jeg kjenner at jeg får litt noia av dette her, type "hva hvis jeg/ungen min ikke er bra nok for helsesøster?" Hva skjer da? Blir vi innkalt til alvorlige samtaler med sosionomer med masse skjerf og firkanta briller, eller kommer barnevernet og tar fra oss barnet? Blir hun plassert i en "spesiell" klasse på skolen, og får støttekontakt for å "hjelpe henne med det som er vanskelig"?

Æsj, jeg får frysninger!

Gjest LoisLane
Skrevet

Har aldri pugget til noen av kontrollene! Å bli spurt om Disneyfigurer er direkte latterlig, synes jeg.

Skrevet

Synes alt skal være så firkanta og pedagogisk ditt og datt i dag :roll:

Hvis ikke barna følger bruksanvisningen i "den store barneboka" er det øynene opp og notere notere og vurdere tiltak opp og ned i mente.

Alle er forskjellige og utvikler seg forskjellig. Noen modnes kjapt og andre bruker lengre tid. Kan ikke barn få være barn og utvikle seg i sitt eget tempo, uten at alt skal måles og granskes og noteres ned med rødt OPS OPS? :roll:

EHem.. ja det var vel kanskje en utopi det ;)

Skrevet

Må si at jeg benytter enhver anledning til å lære datteren min nye ting. Hun kan mange av fargene allerede og teller til ti, men forstår det ikke som noe annet enn en rekke av ord hvis det dreier seg om mer enn 3 av et eller annet. Dette gjør jeg fordi hun stadig spør: er det? er det? osv og fordi hun selv begynte å snakke om farger når vi tegner (mulig dette er noe de har lagt vekt på i barnehagen). Hva jeg mener å si er altså at jeg synes det er fint at barn får lære hvis de ønsker det!

Å pugge på grunn av helsesøster synes jeg høres veldig dumt ut. Jeg ønsker at barnet skal utvikle seg og ha det fint for hennes egen del, ikke for å vise henne fram til helsesøster eller noen andre! For eksempel skryter vi ikke til familien av at hun kan telle, at hun snakker i 3-4 ords setnigner osv. selvom jeg vet at dette er relativt uvanlig for en på hennes alder (20 måneder).

Datteren min lærte seint å gå. Da vi var på 15 måneders konrtollen var hun den eneste som ikke gikk. Jeg bekymret meg ikke for dette og trente ikke noe spesielt. Jeg tenkte at det beste var å la henne få leke mest mulig fritt og utvikle seg i sitt eget tempo.

Skrevet

Nei, aldeles ikke. Det er viktig at de får se hvordan barnet faktisk er.

Skrevet
Nei, aldeles ikke. Det er viktig at de får se hvordan barnet faktisk er.

Akkurat det utsagnet synes jeg var litt merkelig. Hvis du lærer barnet fargene så kan det jo faktisk fargene. Er jo ingen barn som kan late som de kan farger (uten at det blir gjennomskuet med en gang).

Skrevet
Er jo ingen barn som kan late som de kan farger (uten at det blir gjennomskuet med en gang).

:ler:

Lille Pernille på kontroll: "Ballen æl *titter på jukselappen* lø å blå"

Vi kommer aldri til å pugge. Hun skal få lære mye, men i eget tempo. Og nå i begynnelsen lærer hun naturlig nok best ting hun er interessert i.

Skrevet

Det er faktisk ikke alle foreldre som ønsker å eksponere barn sine for Disney-figurer så hvis barnet ikke vet hvem Donald er, er barnet teit da?

En annen ting: hva skjer egentlig hvis foreldre nekter å ta med barnet til "kontrollene" (unntatt til vaksinering og legeundersøkelser da selvfølgelig, som man absolutt må følge opp!)

Skrevet
Det er faktisk ikke alle foreldre som ønsker å eksponere barn sine for Disney-figurer så hvis barnet ikke vet hvem Donald er, er barnet teit da?

En annen ting: hva skjer egentlig hvis foreldre nekter å ta med barnet til "kontrollene" (unntatt til vaksinering og legeundersøkelser da selvfølgelig, som man absolutt må følge opp!)

Har aldri hørt om Diosney-kontroll... :overrasket:

Og kontrollene er frivillige, men selvom alle her sier at alt skal gå etter barnets tempo så er det faktisk tidsmilepæler som følges. F.eks går ikke barnet når det nærmer seg 2 så bør det til kontroll. Selvfølgelig kan det bare være et bedagelig anlagt barn, men de fleste går ved den alderen. Kanskje noe må gjøres? Eller hvis barnet er veldig overvektig eller undervektig. Kan det tyde på en sykdom? Vet at jeg som forelder uten medisinske ferdigheter ikke nødvendigvis vet hva jeg burde/skulle ha gjort da. Jeg er veldig glad vi har den tjenesten, og helsesøsteren vår er ei kjempe-dame!! :)

Slik er det med flere ting, helsestasjonene har ikke årskontroller til for moro skyld, og de er der for barna og oss foreldre.

Skrevet

Høres slitsomt ut hvis man hele tiden er bekymret for at barnet sitt ikke "hloder mål". Farger skal men faktisk ikke kunne før fire års kontrollen.

Jeg synes nå helsestasjoner og de kontrollene er utrolig tåpelige. Selvfølgelig er det viktig og litt gøy å se at barnet ditt vokser og legger på seg når det er spebarn. Men utover det er det ikke noe vits i alle de kontrollene. De helsesøstrene som er her skaper mer bekymring blandt førstegangs foreldre enn faktisk hjelpe de.

Skrevet
Høres slitsomt ut hvis man hele tiden er bekymret for at barnet sitt ikke "hloder mål". Farger skal men faktisk ikke kunne før fire års kontrollen.

Jeg synes nå helsestasjoner og de kontrollene er utrolig tåpelige. Selvfølgelig er det viktig og litt gøy å se at barnet ditt vokser og  legger på seg når det er spebarn. Men utover det er det ikke noe vits i alle de kontrollene. De helsesøstrene som er her skaper mer bekymring blandt førstegangs foreldre enn faktisk hjelpe de.

Enig.

Skrevet (endret)
De helsesøstrene som er her skaper mer bekymring blandt førstegangs foreldre enn faktisk hjelpe de.

Uff, tror du må ha vært veldig uheldig med din helsestasjon. Jeg må si at som førstegangsfødende er jeg kjemepfornøyd med helsesøsteren vi har her. Var fint å vite å kunne diskutere helt normale "problemer" som har med amming eller tilvenning til mat, gulping, sovevaner osv. Helsesøstre vet utrolig mye om hva som er "normalt" og i hvilke tilfeller barnet bør undersøkes av lege. Hvis hun skulle anbefale meg at noe ble undersøkt videre ville jeg faktisk sette pris på det.

Derfra til å pugge noe som helst for å imponere henne synes jeg er et veldig langt skritt som ikke jeg har tenkt til å ta hvertfall.

Endret av Varja
Skrevet

Jeg synes det var så godt å høre at det ikke var mange ¨puggere¨ ute og gikk, jeg blei lissom et øyeblikk litt stressa når jeg fikk høre dette av mine venninner. Tenkte liksom bare stakkars barn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...