Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du er så Flink du! 
og du synes det er greit at folk får servert penger på fat ? Mens andre må jobbe ræva av seg og sitter igjen med like mye? Om ikke mindre pga att strømmen og allt har gått opp? Jeg får ikke spart lengre till egenkapital og ikke heller till å fixe tennene mine? 
får feriepenger ja på 30 k , men Etter utgifter så ska det gå till sparing.

Og jeg har begynnt å kutte ner på allt - precis allt. Har ikke noe liv lengre . 

Anonymkode: f0cb7...ece

Det kan ikke stemme at du har kuttet ned på alt når du jobber så mye som du gjør og fortsatt sliter med økonomien. Noen dårlige prioriteringer har du gjort eller så har du veldig dårlig på å lage budsjett.

Anonymkode: 205c6...c37

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er jo helt sykt å leve sånn i Norge. 

Anonymkode: eb39e...7b6

Men sånn har det nå dessverre blitt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tilltak: 

eier en bil som jeg kjøpte for 5000 og har fixet på selv. Har flytta og bytt jobb så bor nærmere Sverige grensa. Er veldigt alene her. Handler kun i Sverige og drar dit en gang i mnd. 

kutte med på mat , spise mindre 

kutte ned på strøm 

spare så mye som mulligt av pengene 

handle i Sverige 

kutte ut alt av inkjøp

slutte å trene og gå turer isteden ute , trene ute. Må jeg kjøpe nye sko så har jeg spart og kan kjøpe ett par gode sko. 

tenner må jeg drite i 

egenkapital sparende er mye lavere og går treigt 

hva mer? Jobbe overtid ja, men jeg har ikke energi til det Desverre…. Jobber fysiskt

Da har du selv svaret på hvor pengene går siden du har så «dårlig råd» du sparer over evne. Ordentlig fattige folk har ikke en krone å spare engang. Du blir nødt til å ta av det du sparer og bruke det på tennene, det kan du faktisk ta deg råd til.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei du får ikke hjelp fra nav eller husbanken. 

Man får selvfølgelig ikke hjelp fra NAV og husbanken når man har lagt seg en formue i tillegg til å jobbe over 100%.

AnonymBruker
Skrevet

Norge tjener ekstremt mye på denne krisen i form av salg av olje og gass. Så det står på regjeringen dere selv har valgt (jeg stemte ikke på de rødgrønne).

Problemet er at høyere drivstoff- og strømpriser fører til høyere avgifter. Til syvende og sist så er det staten, og kommunene som sitter igjen med ekstremt høye inntekter. Det er da opp til regjeringen å overføre det tilbake til oss forbrukere.

Anonymkode: 1e396...bd7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du får kun hjelp om du tjener til en viss grense. Så en som får utbetalt 19 k får 2-3 000 i støtte, mens en som får ut 22 k ikke får Noen støtte. Bare exempel. Har du også sparpenger så får du ikke en dritt. Du får kun hjelp når det er helt nødvendigt, og da tjekker dem kontoutskrifter og allt. 

Det skulle da bare mangle. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det sykeste er hvor mange likes du har fått på dette hjernedøde innlegget som ønsker å sende kloden til helvete. 

Anonymkode: 52598...a0e

Som om det lille ussle Norge, som knapt synes på et kart får gjort noe 😅

Anonymkode: 6a48d...b84

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Da har du selv svaret på hvor pengene går siden du har så «dårlig råd» du sparer over evne. Ordentlig fattige folk har ikke en krone å spare engang. Du blir nødt til å ta av det du sparer og bruke det på tennene, det kan du faktisk ta deg råd til.

Sparer for å kunne betale nå som prisene går opp. Og fattige får penger fra nav og husbanken så dem klarer seg fint 

AnonymBruker
Skrevet

Man får selvfølgelig ikke hjelp fra NAV og husbanken når man har lagt seg en formue i tillegg til å jobbe over 100%.

Da er det ikke Noen vits å jobbe når det ikke lønner seg :) Takk og hade

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det 15 øre kw for strømmen nå, når får vi de første strømflyktningene tro? 

Anonymkode: 15f2a...392

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Sparer for å kunne betale nå som prisene går opp. Og fattige får penger fra nav og husbanken så dem klarer seg fint 

Fattige får penger fra NAV og husbanken fordi de ikke har mer enn det de får.

AnonymBruker
Skrevet

Jo det er mer lønnsomt å jobbe enn å gå på NAV. Problemet er at du ikke at du ikke har råd men at du vil spare store summer samtidig som at du skal tjene bra. De fleste sliter med både strømregningen og bensin nå om dagen, ditt tilfelle er ikke unikt.

• Liker 2
Skrevet

Som om det lille ussle Norge, som knapt synes på et kart får gjort noe 😅

Anonymkode: 6a48d...b84

Det handler jo om å ta sin del, men uff dette handler ikke om det grønne skiftet så jeg orker ikke gå inn i en diskusjon om klimaendringer nå. (for ordens skyld, Norge synes veldig godt på kartet).

Full forståelse for at de som lever med trang økonomi fra før har det veldig vanskelig om dagen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jo det er mer lønnsomt å jobbe enn å gå på NAV. Problemet er at du ikke at du ikke har råd men at du vil spare store summer samtidig som at du skal tjene bra. De fleste sliter med både strømregningen og bensin nå om dagen, ditt tilfelle er ikke unikt.

Blir jo ikke noe sparende . Nei ikke unikt men er da ikke Greit at di som står helt ved grensen ska måtte ta av sparepenger mens di som ikke har sparpenger får det servert på fat. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Forstår jeg deg rett?

Du ønsker og leve fett, kjøpe fet bolig å leve uten å prioritere pengebruk? 

Samtidig snakker du om at du ikke ønsker/kan jobbe i et yrke hvor man vil ha mer økonomisk frihet enn for eksempel en jobb hvor man sitter igjen med 22 000 netto. 

Du ønsker altså å leve fett på 22 000 k i mnd. 

Nok av logiske brister her, ser du? 

Forøvrig vil det alltid lønne seg og jobbe. 

Jeg har jobbet 100% i lavtlønnet yrke fra jeg var 17 - 26, sparte meg opp ek til å kjøpe en helt ok leilighet. Studerte så i noen år fordi jeg ønsket arbeid med høyere lønn og bedre vilkår, noe jeg fikk innen fylte 30 - jeg jobbet 100% når jeg studerte i en jobb som var hakket bedre enn den lavtlønnede. I dag har jeg det man kaller god lønn. Men jeg hadde det absolutt ikke ille på de pengene jeg tjente som lavt lønnet heller, jeg sparte, jeg spiste, jeg reiste, jeg betalte lån, jeg kjøpte ny bil, jeg hadde utrolig nok en suveren pensjon i den jobben. Men ja det tok meg 10 år å ha råd og kjøpe bolig alene, thats life. 

Du sutrer over en ikke sak. Om det er så ille her står du fritt til og flytte hvor enn du måtte ønske i verden. 

Anonymkode: 8698a...097

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Blir jo ikke noe sparende . Nei ikke unikt men er da ikke Greit at di som står helt ved grensen ska måtte ta av sparepenger mens di som ikke har sparpenger får det servert på fat. 

Hva er det de får servert på et fat? 

De som får hjelp i Norge er jo mennesker som har enda mindre utbetalt enn deg selv.

• Liker 1
Gjest Puddingen93
Skrevet (endret)

En får ikke hjelp fra nav. Min kjereste måtte selge bilen sin for han fikk hjelp med støtte fra nav. Den var ikke verdt mye. Gjelder også nå verd krise . Kun dem som er under grensen som får hjelp- og får du socialhjelp kan du måtte selge ting av Verdi også ! Så alle vet det her inne

Du må og ta av sparepenger og bsu konto først. 

Endret av Puddingen93
AnonymBruker
Skrevet
Puddingen93 skrev (8 minutter siden):

En får ikke hjelp fra nav. Min kjereste måtte selge bilen sin for han fikk hjelp med støtte fra nav. Den var ikke verdt mye. Gjelder også nå verd krise . Kun dem som er under grensen som får hjelp- og får du socialhjelp kan du måtte selge ting av Verdi også ! Så alle vet det her inne

Du må og ta av sparepenger og bsu konto først. 

Det er hele poenget også - at de som faktisk trenger hjelp skal få hjelp. Ikke at du skal spare deg fattig også sutre til deg økonomisk støtte.

• Liker 2
Gjest Puddingen93
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er hele poenget også - at de som faktisk trenger hjelp skal få hjelp. Ikke at du skal spare deg fattig også sutre til deg økonomisk støtte.

Anonymkode: 8698a...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Riktig men da burde også grensen vare langt lavere en den er idag. Fordi det er mange folk som får støtte til tross att dem klarer å betale regningene sine. Og burde egt kun vart basert på personlig intekt, og ikke ett grensetak. 

Gjest Puddingen93
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kjeresten min fikk 3000 i støtte i januar i tillegg på lønn. Men jeg som ikke når grensen fikk ikke støtte. Så vi endte opp på samme lønn Etter skatt totalt alt i alt. 
det synes jeg ikke er greit. :) 
I tillegg så var min strømregning mye dyrere. Tross att jeg bruker lite strøm.

det er også folk der ute som eier leligheten sine bosteder som får strømstøtte. Synes ikke heller det er greit. Dem kan faktiskt selge boligen sin før dem får støtte fra nav eller husbanken i tillegg på intekten sin. :)  

den grensen er satt till 26 k i Oslo så da får du ut mellom 18-19k i skatt også får du 3 k ca i støtte fra husbanken, og kan i tillegg få strømstøtte og extra støtte fra nav. Mens en som får ut over 26k ikke får noe som helst. Og har heller ikke rett på støtte uansett. Kan bli så att en sitter igjen med like mye eller till og med mindre en Hva den som fikk støtte hade.

Endret av Puddingen93
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...