Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Ser jeg har et fag på høgskolen, hvor det er obligatorisk oppmøte på tre ulike datoer. Hva skjer om jeg ikke møter opp? Spør fordi har klart og bli syk(infeksjon), og tviler ekstremt på at jeg kan møte opp.

Er det sånn at om man ikke møter opp, så mister man faget?

Anonymkode: 72bcf...ee6

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Da jeg studerte, betød obligatorisk nettopp det - møtte du ikke opp, fikk du heller ikke bestått, uavhengig av fraværsgrunn. Men ulike studier har ulike regler, det er bare studiestedet ditt som kan svare på hva som gjelder i din situasjon.

Endret av Daria
  • Liker 16
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (2 minutter siden):

Da jeg studerte, betød obligatorisk nettopp det - møtte du ikke opp, fikk du heller ikke bestått, uavhengig av fraværsgrunn. Men ulike studier har ulike regler, det er bare studiestedet ditt som kan svare på hva som gjelder i din situasjon.

Dæven.

Kan jeg spørre hva slags obligatorisk greier det var hos deg? Arbeidskrav eller oppmøte?

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss var det irrelevant hva årsaken til fraværet var og man fikk ikke ta eksamen dersom man ikke hadde nok oppmøte på det obligatoriske (tror det var lov med 5-10% fravær fra hvert emne som hadde noe obligatorisk). Kunne man ikke ta eksamen i et emne eller fikk stryk, så fikk man ikke begynne på neste høstsemester. Måtte vente et år på å ta eksamen og deretter begynne til høsten igjen hvis man hadde bestått de andre emnene. 

Anonymkode: 05b87...d31

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei! Ser jeg har et fag på høgskolen, hvor det er obligatorisk oppmøte på tre ulike datoer. Hva skjer om jeg ikke møter opp? Spør fordi har klart og bli syk(infeksjon), og tviler ekstremt på at jeg kan møte opp.

Er det sånn at om man ikke møter opp, så mister man faget?

Jeg har hatt obligatorisk oppmøte, dog på universitetsnivå, og absolutt ingenting var godkjent fravær. Sykdom eller begravelse eller noe lignende som ellers i arbeidslivet er godkjent fravær, var alt det samme som at man ikke gadd å møte opp. Hadde møteplikt på 8/10 ganger, så man kunne være borte 2 ganger og fortsatt få bestått.

Det beste er å snakke med de som er ansvarlige for faget og spørre dem. Hør om det er mulig å delta online eller noe. Vi har lært mye om Teams ol. muligheter i koronaårene.

Anonymkode: 87770...e24

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hos oss var det irrelevant hva årsaken til fraværet var og man fikk ikke ta eksamen dersom man ikke hadde nok oppmøte på det obligatoriske (tror det var lov med 5-10% fravær fra hvert emne som hadde noe obligatorisk). Kunne man ikke ta eksamen i et emne eller fikk stryk, så fikk man ikke begynne på neste høstsemester. Måtte vente et år på å ta eksamen og deretter begynne til høsten igjen hvis man hadde bestått de andre emnene. 

Det er snakk om tre datoer, med obligatorisk oppmøte her. De er på 45 min hver. Den første timen er bare presentasjon fra en arbeidsgiver. Kan da virkelig ikke være så ille om jeg ikke møter opp?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dæven.

Kan jeg spørre hva slags obligatorisk greier det var hos deg? Arbeidskrav eller oppmøte?

Begge deler. Det gjaldt et par små enkeltemner, hvor en gangs fravær utgjorde en ganske stor prosentandel av undervisningen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har hatt obligatorisk oppmøte, dog på universitetsnivå, og absolutt ingenting var godkjent fravær. Sykdom eller begravelse eller noe lignende som ellers i arbeidslivet er godkjent fravær, var alt det samme som at man ikke gadd å møte opp. Hadde møteplikt på 8/10 ganger, så man kunne være borte 2 ganger og fortsatt få bestått.

Det beste er å snakke med de som er ansvarlige for faget og spørre dem. Hør om det er mulig å delta online eller noe. Vi har lært mye om Teams ol. muligheter i koronaårene.

Anonymkode: 87770...e24

Takk for svar :)

Her er det bare 3 datoer med obligatorisk oppmøte, 2 i mars, og en i mai. De er på 45 min hver. Er det så krise om jeg ikke møter opp på en altså?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Her er det bare 3 datoer med obligatorisk oppmøte, 2 i mars, og en i mai. De er på 45 min hver. Er det så krise om jeg ikke møter opp på en altså?

Ja, det kan være det. Du risikerer å ikke få gått opp til eksamen. Uavhengig av hva du synes om saken.

Anonymkode: be42a...a57

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det kan være det. Du risikerer å ikke få gått opp til eksamen. Uavhengig av hva du synes om saken.

Anonymkode: be42a...a57

Er kanskje lurest og sende en melding til sensorene. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja, obligatorisk betyr obligatorisk. Du kommer til å få deg en overraskelse dersom du gambler på at "det går sikkert greit". Foreslår at du kontakter studiestedet og forhører deg om en sykemelding vil bli godtatt. Det er ikke sikkert.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hedda-78 skrev (1 minutt siden):

Ja, obligatorisk betyr obligatorisk. Du kommer til å få deg en overraskelse dersom du gambler på at "det går sikkert greit". Foreslår at du kontakter studiestedet og forhører deg om en sykemelding vil bli godtatt. Det er ikke sikkert.

Ja, har sendt dem mld.

Men merkelig at det er obligatorisk, er en time på 40 min, hvor noen skal presentere noe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er snakk om tre datoer, med obligatorisk oppmøte her. De er på 45 min hver. Den første timen er bare presentasjon fra en arbeidsgiver. Kan da virkelig ikke være så ille om jeg ikke møter opp?

Selvfølgelig er det et problem.

Anonymkode: f7555...a7b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er kanskje lurest og sende en melding til sensorene. 

Det beste er vel å møte opp.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, har sendt dem mld.

Men merkelig at det er obligatorisk, er en time på 40 min, hvor noen skal presentere noe.

Det kan jeg være enig i, men du må bare foholde deg til det likevel. Kanskje det er noe veldig viktig som skal presenteres, da.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig er det et problem.

Hvordan har de koll på hvem som har møtt opp og ikke?

AnonymBruker
Skrevet

Nå med korona så bør de jo ha en løsning. Ellers risikerer de at syke studenter møter opp. 

Anonymkode: 6ce6b...b64

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det må du spørre studiestedet om. Selv om DU vurderer det som ubetydelig så er det DE som lager reglene. 

Det var ca 2 av alle de obligatoriske forelesningene iløpet av 3 år jeg anså som virkelig bra å ha vært på. Men den vurderingen fra meg bryr de seg ikke om

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hos oss ble det sendt rundt en liste vi måtte signere på.

Anonymkode: 3f7f0...b07

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Godt, gammeldags opprop. Vi hadde det, 300 studenter i auditorium. Det gikk fint.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...