AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #1 Skrevet 8. mars 2022 På vestkysten f eks Gøteborg så skjønner de fleste norsk. Men Stockholmsvensker er så jævli arrogante. De tror at Sverige er bedre enn Norge. Men nei, det er motsatt. Og de skjønner norsk. Jeg tror ikke på at det er så vanskelig. Anonymkode: 0e217...d21 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #2 Skrevet 10. mars 2022 Dette har vi jo i Norge også, Oslo-folk er jo også arrogante i forhold til folk fra andre deler av landet. Til og med folk som opprinnelig kommer fra andre deler av landet selv. Anonymkode: 2bdc1...b38 5
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #3 Skrevet 10. mars 2022 Stockholmere er jo mye mindre eksponert for norsk enn svensker på vestkysten, så det er vel ikke så rart at de forstår mindre. Generelt er svensker lite opptatt av Norge og får med seg svært lite av hva som foregår her. Det er lite fra Norge i media f.eks, lite nyheter og annet. Vi i Norge er jo kontinuerlig opptatt av hva svensker synes om oss, svenskene kunne ikke brydd seg mindre om hav vi synes om dem. Anonymkode: 42588...83d 3 2
Anononyma Skrevet 10. mars 2022 #4 Skrevet 10. mars 2022 Samtale mellom meg og tidligere svensk kollega fra Uppsala: Meg: fest på lørdag, det blir gøy! Kollegaen: Hva, er det gayparty? Meg: ehm… nei… jeg sa det blir gøy! Kollega: HÆ? Meg: ja, altså det blir roligt! Kollega: ahaaa, ja, det blir det! Drt er bare et av veldig mange eksempler 😅 Skal være sagt at svenskene har ikke så mye «bruk for» å kunne norsk. De fleste nordmenn har vel vokst opp med Astrid Lindgren, så vi fikk jo svensk «inn med morsmelken» 😄 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #5 Skrevet 10. mars 2022 Jeg er sørlending og jobber med mange svensker remote og F2F. Har enda tilgode å treffe en svenske som ikke forstår meg, om det så er St.holm, Gøteborg, Falun, Skåne, Umeå. Anonymkode: 1deb9...44a
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #6 Skrevet 10. mars 2022 Det handler om å ikke gidde, på samme måte som Oslofolk får vondt i viljen av dialekter som ikke ligner deres egen. Anonymkode: 367b6...6ff 3
Emmelise Skrevet 10. mars 2022 #7 Skrevet 10. mars 2022 Svigerfar bodde og døde i Dals-Ed kommune, noen usle mil fra Fredrikstad. Og selv der hadde de problemer med å forstå mannen min selv om han snakket sakte og brukte så enkle ord som mulig. At svigerfar ikke var den eneste nordmannen på det sykehjemmet i tillegg får meg til å tro at kommunikasjonen mellom pleier og pleietrengende kanskje ikke har vært topnotch.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2022 #8 Skrevet 10. mars 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Det handler om å ikke gidde, på samme måte som Oslofolk får vondt i viljen av dialekter som ikke ligner deres egen. Anonymkode: 367b6...6ff Jeg skjønner norsk og nynorsk, men ikke et språk fra en knøttliten dal hvor folk har levd under en stein siden middelalderen. Det er noen av dem. Anonymkode: 14524...c8a 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #9 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 10.3.2022 den 19.54): Jeg skjønner norsk og nynorsk, men ikke et språk fra en knøttliten dal hvor folk har levd under en stein siden middelalderen. Det er noen av dem. Anonymkode: 14524...c8a Ja, det handler ikke alltid om å ha vondt i viljen. Jeg bodde i Trondheim noen år, og måtte virkelig konsentrere meg for å begripe hva trønderne sa. Ble rett og slett frustrert en del ganger. Noen snakket tydeligere, og de gikk det greit med, men mye hørtes helt "gresk" ut for meg. Samme gjelder for en del andre dialekter, og det brukes ord og uttrykk som ikke finnes i noen ordbok... Anonymkode: 22ce5...d62
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #10 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 10.3.2022 den 15.14): Stockholmere er jo mye mindre eksponert for norsk enn svensker på vestkysten, så det er vel ikke så rart at de forstår mindre. Generelt er svensker lite opptatt av Norge og får med seg svært lite av hva som foregår her. Det er lite fra Norge i media f.eks, lite nyheter og annet. Vi i Norge er jo kontinuerlig opptatt av hva svensker synes om oss, svenskene kunne ikke brydd seg mindre om hav vi synes om dem. Anonymkode: 42588...83d Har motsatt inntrykk. Nordmenn driter generelt i svensker. Anonymkode: 9eeb2...ce1 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #11 Skrevet 12. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 10.3.2022 den 15.59): Det handler om å ikke gidde, på samme måte som Oslofolk får vondt i viljen av dialekter som ikke ligner deres egen. Anonymkode: 367b6...6ff Oslofolk tror jo at Norge er oslo... Anonymkode: 1c9e6...862
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #12 Skrevet 12. mars 2022 Eg er frå ei bygd på Nordvestlandet og budde mange år i Oslo. Snakkar heilt forståeleg "nordvestlending", ala Tarjei Bø. Fekk stadig spørsmål som "hvor i Sverige kommer du fra?" Så austlendingar kan tydelegvis ikkje så mykje svensk heller😜 Anonymkode: 4999d...ea5 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2022 #13 Skrevet 12. mars 2022 Oslo er nær Sverige. Stockholm er langt unna Norge. Det er ikke verre. Anonymkode: 38d58...4dd 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #14 Skrevet 14. mars 2022 Synes det er ekstremt spesielt at svensker generelt skjønner så dårlig norsk i forhold til at de aller fleste nordmenn jo forstår godt svensk. Slitsomt å snakke med de fleste svensker grunnet det (jeg er fra Oslo, så burde ikke være en vanskelig dialekt å forstå). Anonymkode: d2e1a...173
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #15 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 8.3.2022 den 16.00): På vestkysten f eks Gøteborg så skjønner de fleste norsk. Men Stockholmsvensker er så jævli arrogante. De tror at Sverige er bedre enn Norge. Men nei, det er motsatt. Og de skjønner norsk. Jeg tror ikke på at det er så vanskelig. Anonymkode: 0e217...d21 Vet du hva. Er likt for svensker i Norge. Kanskje svensker er lei av nordmenn? Og vil gi igjen. Anonymkode: da9cf...048
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #16 Skrevet 14. mars 2022 Kommer jo også an på dialekten. Jeg er fra søre sunnmøre, tror ikke de hadde forstått meg hvis jeg snakket på dialekten min til dem. Jeg slår ofte over til "riksmål" når jeg snakker til svensker og dansker, og drar ned tempoet litt. Anonymkode: 9e81d...313
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #17 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Kommer jo også an på dialekten. Jeg er fra søre sunnmøre, tror ikke de hadde forstått meg hvis jeg snakket på dialekten min til dem. Jeg slår ofte over til "riksmål" når jeg snakker til svensker og dansker, og drar ned tempoet litt. Anonymkode: 9e81d...313 Jeg er fra sthlm og har bodd i Norge i 15 år. Skjønner norsk veldig godt. Og Skjønner alle norske dialekter. Og snakker selv norsk fordi nordmenn ikke Skjønner alle svenske ord. Jeg opplever at språkene er like og det går veldig fort å lære seg norsk / svensk når en bor i landet. Å vare svensk i Norge eller norsk i Sverige er ikke som å være norsk eller svensk i Iran Fex. Det går veldigt fort! eneste jeg opplever er at jeg ikke skriver 100% norsk. Men det er ikke et problem i hvardagen. Anonymkode: da9cf...048
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #19 Skrevet 14. mars 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Kommer jo også an på dialekten. Jeg er fra søre sunnmøre, tror ikke de hadde forstått meg hvis jeg snakket på dialekten min til dem. Jeg slår ofte over til "riksmål" når jeg snakker til svensker og dansker, og drar ned tempoet litt. Anonymkode: 9e81d...313 5 år ikke 15* 😊 Anonymkode: da9cf...048
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2022 #20 Skrevet 14. mars 2022 Jeg har også bare opplevd at folk fra Oslo ber meg snakke norsk og syns de er de mest arrogante av alle. Svensker får jeg inntrykk av at faktisk ikke forstår meg, og de gangene jeg har truffet svensker, typisk i Syden, har vi snakket engelsk 😂 Anonymkode: 17745...045
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå