Gå til innhold

Trives ikke i ny jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg startet nettopp i ny jobb, men jeg trives ikke i det hele tatt. På intervjuet fikk jeg et annerledes inntrykk av hvordan jobben var enn det jeg har fått gjennom opplæringen. Hva er deres tanker om å si opp relativt fort etter man har fått jobben? Jeg kommer ikke til å si opp før jeg evt. finner noe annet. Jeg sliter veldig med dårlig samvittighet for å si opp så fort, men kan heller ikke presse meg selv til å bli i en jobb som jeg ikke føler jeg får noe utbytte av (vil jobbe med noe relevant til det jeg studerer).

Anonymkode: c8bbb...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva sier lederen din når du forteller om dette? Er det muligheter for mer relevante oppgaver etter hvert?

Anonymkode: bac27...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøvetid er gjensidig, og du kan si opp om du vil. Husk at du skylder ikke arbeidsgiver noen ting, så om du syns jobben er noe dritt så er det bare å si opp. Det er ingenting å ha dårlig samvittighet for, selv om jeg skjønner hvor den kommer fra (var selv i lik situasjon). Det er jo ingen garanti at sjefen tar det profesjonelt og ikke blir irritert, men fuck it. Lurt å finne en annen jobb før du sier opp hvis du velger å gå den veien.

Kan også vær greit å gi jobben litt tid om du er i tvil, kan bli bedre med tid. Kanskje en dialog med sjefen kan hjelpe også slik som er nevnt tidligere

Anonymkode: e4bee...3de

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er som å rive av et plaster. Bare si det som det er, dette var ikke noe for deg. Jeg har sagt opp en jobb etter fem måneder. Såg ganske fort at både arbeidsoppgavene, kulturen og lederen ikke var noe jeg kom til å trives med. Var mer bekymra for 3mnd oppsigelse enn å gå arbeidsledig, derfor sa jeg opp før prøvetiden var ute. Fikk drømmejobben like etterpå. 

Anonymkode: 0cb0e...e91

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Puddingen93
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei. Jeg startet nettopp i ny jobb, men jeg trives ikke i det hele tatt. På intervjuet fikk jeg et annerledes inntrykk av hvordan jobben var enn det jeg har fått gjennom opplæringen. Hva er deres tanker om å si opp relativt fort etter man har fått jobben? Jeg kommer ikke til å si opp før jeg evt. finner noe annet. Jeg sliter veldig med dårlig samvittighet for å si opp så fort, men kan heller ikke presse meg selv til å bli i en jobb som jeg ikke føler jeg får noe utbytte av (vil jobbe med noe relevant til det jeg studerer).

Føler veldigt godt med deg. Jeg hade nokk faktiskt vart kvar Litt nå med tanke på krigen. Rent ekonomiskt. Men sagt opp når det går så langt at jeg begynner å ha det dårligt. Ingen vits å jobbe med noe en ikke trives i. Det er ikke bra for helsen. Og Nei du trenger ikke ha dårlig samvittighet, det er ditt liv ingen andres. Jobb er viktigt men ikke så viktigt. ♥️

Endret av Puddingen93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville bitt tennene sammen og blitt værende i noen år. Arbeidsgiver har brukt mye tid og krefter på deg. Ikke bare ville det vært bortkasta med ressurser, men det er i tillegg illojalt mot arbeidsgiver å si opp så fort

Anonymkode: 10e2e...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har akkuratt opplevd det samme. Jeg sa at det dukket opp noe personlig i livet mitt som fører til at jeg ikke kan jobbe i den jobben lengre… uannsett så må sjefen godta det. Husk at du skal trives, hvis du ikke trives går det utover dik psykiske helse ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det din første jobb etter studier hadde jeg uten tvil blitt. Er du sikker på at du får en mer relevant jobb nå? 

Anonymkode: 53d09...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg ville bitt tennene sammen og blitt værende i noen år. Arbeidsgiver har brukt mye tid og krefter på deg. Ikke bare ville det vært bortkasta med ressurser, men det er i tillegg illojalt mot arbeidsgiver å si opp så fort

Helsa først. Dersom man ikke trives i det hele tatt, så er det jo bedre å si opp i prøvetiden. Den er jo også som nevnt her for arbeidstaker. Det skal ikke bare gå en vei, det er et gjensidig forhold. Og under prøvetiden er det bare 14 dager oppsigelse ikke 3 mnd. 

Det er mange som blir syke og deretter sykemeldte fordi de biter tenna sammen og går alt for lenge i en jobb hvor de verken trives med arbeidsoppgaver og miljøet. Det kan bryte en helt ned hvis det er ille. Har vært der selv. Og skal aldri utsette meg for det igjen. Tar så lang tid å bygge seg opp igjen. Jeg vil jo kunne ha et langt arbeidsliv og gi lenge. Jeg ser ikke helt hvordan du kan si at det er illojalt? 

Ja man bruker ressurser, men det koster samfunnet mer hvis folk blir sykemeldt fordi de går lenge i en jobb de mistrives sterkt i. Det er ikke alltid der hjelper å gi beskjed heller. 

Jeg synes du skal si opp og finne noe nytt ts. 

Anonymkode: 0d97d...c90

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Si opp, i arbeidslivet er det ingen som bryr seg om deg, ingen grunn til å være dumsnill.

Anonymkode: 7fd48...0f1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville i hvert fall ha vært der i minst seks måneder, helst et år. Da ser det greit ut for senere jobbsøknader. Alle vil spørre hvorfor du sluttet etter veldig kort tid, da unngår du slike spørsmål.

Det er naturlig at de som ansetter lurer på hva som er grunnen til at man raskt slutter i en jobb, og at de vil lure på om du er stabil arbeidskraft.

Anonymkode: 9b0d2...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Definitivt ikke! Ts er student høres det ut  som, og da bør du i alle fall ikke klamre deg til en jobb du ikke trives i. Man har gjerne seks måneders gjensidig prøvetid av en grunn. Finn deg noe bedre, ts!

Anonymkode: 3886b...0b2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville begynt jobbsøking asap, og holdt ut til ny jobb er i boks.

Anonymkode: 2fc57...259

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har nettopp vært gjennom det samme, sa opp etter 2 måneder. Man bør alltids gi det noen uker, ting kan bli bedre. Men hvis man fortsatt hater jobben etter 1 måned så er det ikke vits å kaste bort mer tid der tenker jeg. 

Anonymkode: 3cee7...ce8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har sagt opp en jobb etter to uker, og en annen jobb etter tre måneder. Begge jobbene fremsto langt bedre "på papiret", og jeg oppdaget fort at ting var ugreit på arbeidsplassen da jeg først begynte å jobbe der. Jeg var lettet da jeg sa opp, og har aldri angret i ettertid. Det finnes gode arbeidsplasser jeg heller vil være på.

Anonymkode: 2839d...0e1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes faktisk det står respekt av en person som er ærlig overfor seg selv (og arbeidsgiver) når jobben ikke passer.

De er ikke tjent med å ha ansatte som ikke passer stillingen eller ikke trives, og du er ikke tjent med å kjøre deg selv ned helsemessig, for det er det som skjer i lengden. Snakker av erfaring. 
Og, nå er det et veldig godt arbeidsmarked, bedrifter sliter med å finne gode folk 😉

Anonymkode: 10275...20c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare si opp akkurat når det passer deg, du skylder ikke arbeidsgiver noe som helst. Det er så absurd at enkelte, kanskje spesielt ledere, mener at en arbeidsgiver nærmest gjør deg en tjeneste når du bli ansatt, men det er bare tull. Det er en gjensidig avtale som er lagt med prøvetid nettopp for at det skal være lettere for begge å komme ut av den om det viser seg å ikke passe.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du skylder ingen noe, så du kan bare si opp om det er det du vil. 

Men husk at nesten ingen trives i ny jobb. Fordi den er ny og alt er overveldende og ting ble ikke akkurat slik man hadde forestilt seg. Det er en veldig vanlig følelse. Prøv å kjenne etter om det er slike ting du føler på, eller om det går mer på at abeidsoppgavene er helt feil eller at det er dårlig arbeidsmiljø eller noe slikt. Er det sistnevnte kan du selvsagt slutte. 

Anonymkode: 25dc2...617

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg ville i hvert fall ha vært der i minst seks måneder, helst et år. Da ser det greit ut for senere jobbsøknader. Alle vil spørre hvorfor du sluttet etter veldig kort tid, da unngår du slike spørsmål.

Det er naturlig at de som ansetter lurer på hva som er grunnen til at man raskt slutter i en jobb, og at de vil lure på om du er stabil arbeidskraft.

Anonymkode: 9b0d2...5b7

Hvis man får ny jobb før man slutter det ingen rolle. Jeg har også et par kortvarige jobber på cv-en, ingen bryr seg.

Anonymkode: 7fd48...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...