Gå til innhold

Familie økonomi gravid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om jeg har postet denne riktig sted, ble veldig usikker.

Har noen tanker og vet rett og slett ikke om det er jeg som er urimelig eller mannen. Ønsker tilbakemeldinger og synspunkter fra andre :-)

Jeg er gravid og ufør, mannen er i jobb med god inntekt. Jeg får ca 19000 utbetalt og han 50.000. Vi betaler 50/50 på huslån og kommunale utgifter, felles matkonto etc. men han har betalt strøm og bil (hans bil fra før vi ble sammen).

Siden jeg er ufør kan jeg søke engangsstønad (90.000) i forbindelse med graviditeten til innkjøp av babyutstyr. Dette kan jeg søke fordi jeg har såppass lite utbetalt i mnd.

Såfort vi har snakket om engangsstønaden og barnetrygd så sier mannen at han vil at vi skal overføre alt dette til felleskonto/sparekonto til baby. Men at engangsstønaden skal først og fremst brukes til alle innkjøp vi må gjøre som bilstol, seng, vogn etc. 

Jeg er enig at engangstønad skal gå til utstyr til baby, men at han vil ha kontroll eller spare barnetrygd på felles vær mnd synes jeg er litt rart. Jeg sa at jeg vil jo kjøpe litt klær og utstyr etc vær mnd, men da sa han at det tar vi utenom. 

Siden vi har vær vår konto så vil jeg ha enda mindre å rutte med i mnd enn det lille jeg allerede har idag. Han tjener jo godt så han vil jo ikke merke det slik jeg kommer til.

Føler denne veldig 50/50 fordelingen blir litt urettferdig. Planen er at vi skal gifte oss. 

Ønsker å høre deres tanker og erfaringer.

Anonymkode: 23fdf...efa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke. Hvis dere skal gifte dere blir alt felles uansett. Det høres ut som du ikke et helt på det nivået, virker som du skal ha ting for deg selv «i tilfelle». 

Anonymkode: f59ae...fa7

Skrevet

Hvorfor har dere 50/50?

AnonymBruker
Skrevet

Er i lignende sitch som deg. Beholdt engangsstønad selv som betaling for at det er jeg som faktisk bærer barnet og sliter på kroppen på en måte han ikkegjør.

Anonymkode: 049d4...c40

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet ikke om jeg har postet denne riktig sted, ble veldig usikker.

Har noen tanker og vet rett og slett ikke om det er jeg som er urimelig eller mannen. Ønsker tilbakemeldinger og synspunkter fra andre 🙂

Jeg er gravid og ufør, mannen er i jobb med god inntekt. Jeg får ca 19000 utbetalt og han 50.000. Vi betaler 50/50 på huslån og kommunale utgifter, felles matkonto etc. men han har betalt strøm og bil (hans bil fra før vi ble sammen).

Siden jeg er ufør kan jeg søke engangsstønad (90.000) i forbindelse med graviditeten til innkjøp av babyutstyr. Dette kan jeg søke fordi jeg har såppass lite utbetalt i mnd.

Såfort vi har snakket om engangsstønaden og barnetrygd så sier mannen at han vil at vi skal overføre alt dette til felleskonto/sparekonto til baby. Men at engangsstønaden skal først og fremst brukes til alle innkjøp vi må gjøre som bilstol, seng, vogn etc. 

Jeg er enig at engangstønad skal gå til utstyr til baby, men at han vil ha kontroll eller spare barnetrygd på felles vær mnd synes jeg er litt rart. Jeg sa at jeg vil jo kjøpe litt klær og utstyr etc vær mnd, men da sa han at det tar vi utenom. 

Siden vi har vær vår konto så vil jeg ha enda mindre å rutte med i mnd enn det lille jeg allerede har idag. Han tjener jo godt så han vil jo ikke merke det slik jeg kommer til.

Føler denne veldig 50/50 fordelingen blir litt urettferdig. Planen er at vi skal gifte oss. 

Ønsker å høre deres tanker og erfaringer.

Vil også legge til at mannen betaler som regel for mat om vi spiser ute. Men at jeg gjerne står for små interiør kjøp etc

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner ikke. Hvis dere skal gifte dere blir alt felles uansett. Det høres ut som du ikke et helt på det nivået, virker som du skal ha ting for deg selv «i tilfelle». 

Anonymkode: f59ae...fa7

Takk for svar! Jeg regner ikke med at jeg får tilgang til å bruke hans konto selv om vi er gift. Vi har fortsatt seperate kontoer.

AnonymBruker
Skrevet

HVER vår konto. Ikke VÆR konto

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
nomore82 skrev (3 minutter siden):

Hvorfor har dere 50/50?

Han ønsket at jeg skulle kjøpe meg inn i bolig når vi ble samboere, og det er absolutt en fordel for meg selv (da jeg ikke hadde kommet inn på boligmarkedet alene), så da var det riktig å dele de utgiftene der 50/50.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

HVER vår konto. Ikke VÆR konto

Hehe, takk for svar. Stusset på hvordan jeg skrev det selv 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han ønsket at jeg skulle kjøpe meg inn i bolig når vi ble samboere, og det er absolutt en fordel for meg selv (da jeg ikke hadde kommet inn på boligmarkedet alene), så da var det riktig å dele de utgiftene der 50/50.

Men du får jo ikke spart opp egenkapital på denne måten, og får jo dermed ikke kjøpt deg inn i boligen?

Eller er det sånn at du kjøper deg gradvis inn i boligen med å betale halvparten av huslånet hans? Har dere i så tilfelle dette skriftlig avtalt noe sted?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er i lignende sitch som deg. Beholdt engangsstønad selv som betaling for at det er jeg som faktisk bærer barnet og sliter på kroppen på en måte han ikkegjør.

Ja det er litt sånn jeg har tenkt også, vi gjør jo en stor jobb og kommer til å ta oss av baby mest mens de kan være i full jobb etc

AnonymBruker
Skrevet
nomore82 skrev (Akkurat nå):

Men du får jo ikke spart opp egenkapital på denne måten, og får jo dermed ikke kjøpt deg inn i boligen?

Eller er det sånn at du kjøper deg gradvis inn i boligen med å betale halvparten av huslånet hans? Har dere i så tilfelle dette skriftlig avtalt noe sted?

Jeg har allerede kjøpt meg inn. Hadde egenkapital påforhånd. Ordla meg litt dårlig forstår jeg. Så vi har felleslån. Hadde aldri fått lån om ikke det var fordi vi tok felles.

Skrevet

Siden du har mye mindre inntekter enn han bør den engangsstønaden gå inn på din sparekonto og brukes når du må betale for noe. Han skal selvsagt dekke 50% av utgiftene til barnet. Han bør unne deg å ikke være skrapa økonomisk! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har jeg ca 10 000 mindre utbetalt i måneden enn mannen. Vi har samme type jobb, men han har mye høyere ansiennitet. Her løser vi det slik at vi begge sitter igjen med like mye etter alt av faste utgifter er betalt. Vi eier 50% hver av boligen, med ett felles boliglån. Barnetrygden går til sparing til barna. Det vil jo i praksis si at mannen betaler mer enn meg på faste utgifter, men vi har bestemt at vi er en familie der begge skal ha det likt i hverdagen, med andre ord felles økonomi. Dvs at min pott å bruke på meg selv og ting jeg ønsker skal være like stor som hans. Er det penger igjen går resterende til ekstra sparing til feks ferietur osv. 

Skjønner at det ikke er for alle, men jeg synes det fungerer veldig bra.

Barnetrygden og engangsstønaden er jo ment å gå til barnet på et vis.. om det er sparing, klær eller vogn må dere bli enige om. Hvis det er sånn at du må bruke av DINE penger for å kjøpe klær til babyen fordi trygda og engangsbeløpet skal spares mener jeg det er feil.

Anonymkode: a7dd2...74b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvor mye eier du av boligen da?

Anonymkode: 3827d...2c3

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye eier du av boligen da?

Regner med jeg eier halvparten. Når jeg skulle kjøpe meg inn fikk ikke jeg lån på halvparten av boligens verdi, så vi måtte gjøre det på en annen måte. Da gjorde vi om lånet hans til et felles lån.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Regner med jeg eier halvparten. Når jeg skulle kjøpe meg inn fikk ikke jeg lån på halvparten av boligens verdi, så vi måtte gjøre det på en annen måte. Da gjorde vi om lånet hans til et felles lån.

Ville fått det skriftlig av du eier halve huset og tinglyst. 

Om det skjærer seg for dere kan det se ut til at du er fucked ganske raskt, med den inns5illingen som din samboer har.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Sjokoladefabrikken skrev (4 minutter siden):

wow 🏆 Dette beviser mine mistanker om kvinners tankegang oppsumert i to setninger.

Alt handler om at kroppen har en slags økonomisk verdi igjennom å være fødemaskin.

Dette er kvinneguiden på sitt absolutt aller beste.

Dette er en kommentar fra en kvinne på 8. mars

Hipp hurra for kvinneguiden 👍

Det var nok ikke helt sånn hun mente det. Kvinnene går gravide og tar seg av det meste med baby og amming. Mens mannen kan være i full jobb. Altså i dette tilfelle så går kvinnen hjemme og mannen i jobb. Hvorfor skal da mannen tjene på dette? Kvinnens «jobb» i hjemmet burde være likeverdig det mannen gjør, altså økonomisk så burde det fordeles jevnt. Ikke at mannen skal sitte igjen med mest penger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville fått det skriftlig av du eier halve huset og tinglyst. 

Om det skjærer seg for dere kan det se ut til at du er fucked ganske raskt, med den inns5illingen som din samboer har.

Ja husker jeg måtte betale for tinglysning! Så da er det vel riktig?

AnonymBruker
Skrevet

Siden han betaler strøm osv ekstra hver måned.

så ville jeg ha betalt litt ekstra med de pengene du får eksta.

slik at det ikke er alltid han som betaler mest.

Anonymkode: 509c3...599

AnonymBruker
Skrevet

Engangsstønaden er din inntekt, ikke felles, på samme måte som om du hadde fått foreldrepenger. Han får sin del gjennom foreldrepenger når han tar permisjon.

Anonymkode: 22c25...8ab

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...