Gå til innhold

Lette middager til travle dager

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har tips til litt lette middager uten for mye jobb etter lange dager?

Anonymkode: d2de2...8af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du googler one pot pasta finner du mange oppskrifter som går kjapt og også lite oppvask etterpå.

Ellers er jeg fan av laks med mango- avocado salat. Laksen steker seg selv i ovnen. Imens kutter du mango og avocado og spruter over litt lime og koker ris. Serveres med Kesam blandet med sweet chili.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg anbelafer deg å finne noen indiske oppskriften for eksempel mange variasjoner av curry som du kan lage i en gryte, og det tar bare 20-30 minutter. 

Anonymkode: 8d2bd...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pølser, Pølsebrød og Ketsjup 

Anonymkode: 4209a...43b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pannekaker, grøt, pizza, gryteretter, pasta, tomatsuppe, spaghetti med kjøttdeig og løk, potetestapp med middagspølse, kjøttboller i tomatsaus med spaghetti, kjøttkaker med potetestapp, fiskepudding, hamburger, pizzabaguetter, fiskepinner, laks, kylling og ris, osv……

Anonymkode: 87fd6...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Koker opp suppe i store porsjoner, eller gryteretter og gratenger. Fryser, og setter i kjøleskapet kvelden før. 

Lager middag for to dager i slengen, slik at det alltid er rester på de travleste dagene.

Ferdig wokgrønnsaker, og strimlet kylling.

Fritatta/omelett. Sprayer en form, hiver oppi det jeg har av restegrønnsaker, kjøtt. Visper egg og heller over. Litt ost på toppen. Stekes i ovnen. 

Setter på crockpoten om morgenen, og har ferdig gryte i det vi kommer hjem. 

Anonymkode: 7c614...876

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt etter hvor lang tid du har på å lage mat.

Jeg har brukt denne oppskriften en del, denne oppskriften, men også andre varianter av samme oppskrift:

https://www.godt.no/oppskrift/5752/grateng-med-vossakorv-og-rosenkaal

Jeg har blandt annet byttet ut vossakorv med kalkunkorv, og hatt flere ulike typer grønnsaker, i samme mengdeforhold.

Veldig god, enkel, og rask 😄

Ellers vil jeg si at Fjordland alltid er et greit enkelt, raskt alternativ, samme med annen lignende mat som posesuppene til rema1000.

Endret av Ariana807
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk, ble med ett mer inspirert så trenger ikke flere tips nå, kom jo masse 🙂

Anonymkode: d2de2...8af

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker Linda Stuhaug sine oppskrifter veldig ofte. Mange kjappe løsninger der, og mange gode middager 😋

Anonymkode: a5075...075

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

One pot tomat pasta

200 g spaghetti gjerne fullkorn 
200 g søte cherrytomater delt i to  
1 rødløk i halvsirkler 
3 hvitløksfedd finhakket 
100 g spinat grovhakket  
1/2 ts chiliflak / 1/2 chili finhakket 
1 ss balsamicoeddik 
1 ss buljongpulver 
6 dl vann 
2 ss olivenolje  
salt og pepper

Valgfri topping 
Frisk basilikum

Bruk en vid kjele. Brekk gjerne spagettien i to og ha alle ingrediensene, utenom toppingen, i kjelen.

Kok under jevnlig omrøring i 8–10 minutter til spagettien er al dente og vannet er kokt inn

Gulrot og ingefærsuppe (stor porsjon så man kan fryse ned i porsjoner) 

2 ss olivenolje 
1 stk gul løk 
700 g gulrot kuttet 
60 g fersk ingefær 
2 dl  appelsinjuice 
4 dl grønnsaksbuljong  
4 dl kokosmelk 
0,5 stk lime  
salt og pepper 
litt frisk koriander

Skrell grønnsakene og kutt i biter. Ingefæren i tynne skiver.

Varm opp olje i en gryte og ha i løk, gulrot og ingefær. La det surre i ca. 10 minutter på middels varme.

Hell i juice og buljong og kok opp. La det koke til grønnsakene er møre, ca. 10 minutter.

Bruk en stavmikser eller en blender. Hell i kokosmelken og kjør til du har en jevn suppe.

Smak til med presset lime, salt og pepper og server med et dryss hakket koriander

Server med brød/rundstykker

Wok

250 ml Kokosmelk 
1 pose Chop suey woksaus  
1 pose Frossen klassisk wokblanding 
300 g nudler 
1 klype Salt og pepper

Kok opp kokosmelk og woksaus i en gryte. Smak til med salt og pepper.

Legg i kokte  nudler i sausen sammen med wokblandingen, og gi det et oppkok. Server gjerne med chili og koriander. 

Anonymkode: 09bf5...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

One pot pasta med spinat og squash fra Trines matblogg er kjapp og lager seg nesten selv. Smaker utrolig godt

Kok 7dl vann med 1-2 kyllingbuljongterninger oppi. 
Ta ei gryte som har tilhørende lokk og stek 1 rødløk i strimler+1 fedd hvitløk. Rasp 1/2 squash og putt oppi gryta sammen med 150g spinatblader. 2-3ss soltørkede tomater. La det steke litt og krydre med salt, pepper og 1-2ts provencekrydder. Ta i en pakke ferdigstekt salatkylling. Tøm oppi buljongvannet+2dl matfløte. Putt oppi 350g pastaskruer (eller annen pasta). Kok under lokk til pastaen er ferdig kokt. Rør om av og til. Dryss gjerne parmesan over før servering 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fish and crisp og pommes frites - kan hives i samme lamgpanna. 

Lunsjkaker med brød og tomatbønner.

Kjøttpudding på brødskive 

Spaghetti med kjøttsaus (saus fra glass). 

Chicken tandoori fra Toro. 

Orientalsk gryte fra Toro. 

Frossenpizza. 

Ja, tror jeg får skjørbuk snart. 

Anonymkode: c0615...d83

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager store porsjoner av gryter, sauser, supper og fryser ned i porsjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Laks, torsk, fiskekaker, karbonader, koteletter stekt i ovn sammen med pose med mix av frosne grønnsaker og potetbåter. 

Ferdig pose med suppe. Enten toro eller de med flytende suppe. Ha i kjøttboller, egg eller det som passer. 

Wraps. Bruk opp rester av grønnsaker. Kan ha i skinke, salatkylling, fiskekake. Ferdig dressing. Feks tsatsiki.

Ostesmørbrød, lapskaus med pølse, risgrøt, karbonadesmørbrød, burger med karbonade eller fiskekaker.

Anonymkode: 0b26f...631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tar meg 30 min til å lage en curry eller en suppe på mandagen og spiser oppvarmede porsjoner utover uka :) men jeg bor alene og har dermed en del rester 

F.eks. gryteretter basert på linser og kikerter synes jeg blir mye bedre som rester, lett å varme opp er det også. Man kan koke ris til, men man kan også bare slenge et naanbrød eller lignende i ovnen

Tomatsuppe er også veldig godt. Jeg pleier å ha kokt egg (koker opp en del egg om gangen og oppbevarer i kjøleskap) oppi og ost. Eventuelt bare koker opp rester av en suppe og har ostesmørbrød ved siden av

Anonymkode: cc4c9...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strimler opp ferdig pizzadeig og surrer rundt pølser, inn i ovnen et kvarters tid👍 Har du tid mens de er i ovnen så kan du ordne grønnsaker. Jeg steker ferdig vasket strimlet grønnkålmix til☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Pølser, Pølsebrød og Ketsjup 

Anonymkode: 4209a...43b

Og sennep. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan være lurt å spesifisere hva du mener. 

Lett som i lite kalorier? 
Lett som i lite komplisert/lite som må gjøres/få ingredienser?
Lett som i raskt?

Disse tre tolkningene har gjerne helt forskjellige svar. :)

Anonymkode: 744bb...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...