Gå til innhold

Dere med voksne psykisk syke barn boende hjemme, finnes det noen hjelp til å skaffe bolig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Begynner å bli veldig sliten. Har min 27 år gamle psykisk syke sønn boende hjemme. Far har ikke noen særlig kontakt lengre.  Han er kun hjemme ,.ingen venner. 

Han tør ikke gå på visning,  vil ikke ha kommunal bolig.  Hva er alternativet mitt? 

Anonymkode: 9cc7b...4fd

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bofellesskap,  kommunal bolig, egen leilighet med tilsyn av ambulerende feks. Selv om han ikke vil så har han ingen krav på å bo hos deg. Kommunen plikter å gi ham et tilbud, har han en koordinator?

Anonymkode: dc6ea...0cb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Begynner å bli veldig sliten. Har min 27 år gamle psykisk syke sønn boende hjemme. Far har ikke noen særlig kontakt lengre.  Han er kun hjemme ,.ingen venner. 

Han tør ikke gå på visning,  vil ikke ha kommunal bolig.  Hva er alternativet mitt? 

Anonymkode: 9cc7b...4fd

Snakk med legen og få hjelp til å plassere han en plass. Han må vekk hjemmefra ellers så blir det bare verre. Han må få hjelp. 

Anonymkode: b8e10...103

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke ha kommunal bolig? 
Er det sånn å forstå at han sannsynligvis kunne fått, om han bare hadde ønsket?

Ett alternativ kan jo være å skaffe ham en tvungen verge, om han er i målgruppen. Men det er ikke en enkel prosess.

Har han tvungen verge, kan vergen ta avgjørelser på hans vegne, og få ham over i en bolig vedkommende mener er egnet.

Psykiske problemer eller ei, personlighet er jo også en faktor her. Mulig en del av problemet tett og slett er at det er mer behagelig å få mat hjemme hos hu mor, fremfor å måtte lage den selv. Men det er ikke en holdbar situasjon for noen av dere.

Anonymkode: dd40b...37e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer hvis du hadde blitt syk og sengeliggende en uke? Hjelper han til hjemme da, eller isolerer han seg fremdeles på rommet?

Det kommer ellers litt an på hvordan du føler oppi dette. Har han fått noen diagnose? Får han hjelp? Er han snill og god mot deg? ❤️

Anonymkode: a2819...c71

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommunen har egne bofellesskap, men det er da ikke det samme som kommunal bolig i den forstand. Har du misforstått noe her? Noen psykisk utviklingshemmede har egne leiligheter, skaffet gjennom kommunen, med døgnbemanning eller tjenester innenfor det behovet de har. Jeg har jobbet både i bofellesskap og i brukeres egne leiligheter i mange år, og vet i hvert fall at i min kommune fungerer dette veldig bra. 

Anonymkode: 52abd...42d

• Liker 1
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.3.2022 den 13.56):

Vil ikke ha kommunal bolig? 
Er det sånn å forstå at han sannsynligvis kunne fått, om han bare hadde ønsket?

Ett alternativ kan jo være å skaffe ham en tvungen verge, om han er i målgruppen. Men det er ikke en enkel prosess.

Har han tvungen verge, kan vergen ta avgjørelser på hans vegne, og få ham over i en bolig vedkommende mener er egnet.

Psykiske problemer eller ei, personlighet er jo også en faktor her. Mulig en del av problemet tett og slett er at det er mer behagelig å få mat hjemme hos hu mor, fremfor å måtte lage den selv. Men det er ikke en holdbar situasjon for noen av dere.

Anonymkode: dd40b...37e

Nei gi deg, ! Selv om man er psykisk syk så betyr det ikke at man er tilbakestående og at man skal miste selvbestemmelse over sitt eget liv. Det er et menneskerettighetsbrudd å frata en som ikke er psykisk handikappet friheten over eget liv. Tenker bl.a på Tolga brødrene og overgrepene fra myndighetspersoner. En rystende sak.

Anonymkode: 6de91...a73

AnonymBruker
Skrevet

Gå på visning for han. Han har vel noe inntekt regner jeg med. Er selv alvorlig psykisk syk og har egen bolig, har dog kjøpt den selv. Men min far ble med meg på visning og hjalp meg å ordne med alt av papirer. 

Anonymkode: 0e5cc...4c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...