AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #1 Skrevet 8. mars 2022 Hei, vårt barn har fått påvist gluten- og melkeallergi. Barnet er i utgangspunktet veldig kresent fra før av og jeg lurte derfor på om det er noen foreldre her som er i samme båt som kan fortelle oss om enkle middager/lunsjretter og hvor evt. finne oppskrifter når hele kostholdet må endres? Setter pris på alle svar Anonymkode: 44a24...c75
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #2 Skrevet 8. mars 2022 Ikke gluten, men melkeallergi. Men har glutenallergi i familie. Jeg har et eget matlager til vedkommende i skap og i frysa. En del man kan kjøpe ferdig er gluten og melkefritt. Jeg ville startet der så ikke alt virker så overveldende med en gang. Det koster litt i starten, men så kan man prøve seg frem med alternativer etterhvert. Noen bakerier har gode gluten og melkefri søtbakst og de kan fryses. Ellers burde du finne noen enkle, men gode oppskrifter på middager ect som du kan lage etterhvert. Trassige allergier, men dette kommer til å gå veldig bra etterhvert når du kommer inn i det. Lykke til 🤗 Anonymkode: 31953...c74 1
felgen Skrevet 8. mars 2022 #3 Skrevet 8. mars 2022 Hvor gammelt er barnet? Vi har et barn på to år som har cøliaki, og midlertidig laktoseintoleranse som følge av det. Han er også ganske kresen, og generelt skeptisk til mat (som jeg tror kommer av at han forbinder det mest med plager...). Vi prøver å tilpasse det meste av middag slik at alle kan spise det samme. Velger da som regel naturlig glutenfri mat, som ris, grønnsaker, kjøtt og fisk. Han spiser sjelden rent kjøtt eller fisk, men som regel noe av tilbehøret. Er det laktose eller melkeprotein som er problemet for ditt barn? Hvis det er laktose kan du lage det meste med laktosefrie produkter. Vi bruker meieriprodukter og egg for å kompensere for litt slapt inntak av kjøtt og fisk. Av konkrete retter er stekt ris, fiskekaker med brun saus, pølse og potetstappe, makaronigrateng (glutenfri) og diverse supper gjengangere hos oss. Til lunsj/kvelds lager vi ofte bananpannekaker med havremel, scones, eggerøre med grønnsaker og diverse frokostblandinger (man får havrefras, corn flakes og et bare andre ting uten gluten). Dette, pluss laktosefri yoghurt går det mye av hos oss. Vil gjerne tipse om bøkene/bloggen til Pappa uten gluten, han har mange gode oppskrifter på glutenfri bakst. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #4 Skrevet 8. mars 2022 Regner med det er i boks, men nevner nå for sikkerhets skyld bare - be om henvisning til ernæringsfysiolog. Barn er en prioritert gruppe, og spesielt barn med flere matgrupper de ikke tåler. Anonymkode: 88d77...ed7 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #5 Skrevet 8. mars 2022 Et generelt tips - lag ei liste over alle matvarer som er trygge/tåles. Fokuser på å bruke denne som utgangspunkt/inspirasjon til matretter. Måtte legge om eget kosthold helt selv, og i starten var det lett å bli opphengt i og se seg blind på alt det en ikke kan spise mer. Når jeg heller begynte å liste opp og fokusere på det jeg faktisk tåler, så ble dette med mat ganske raskt rutine igjen Anonymkode: 88d77...ed7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå