Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i dag en nyere dieselbil som bruker litt diesel på småkjøring til og fra jobb, på butikken og andre svippturer. Vurderer derfor å kjøpe meg en brukt og rimelig el-bil til denne bruken, men spørsmålet er om vinninga vil gå opp i spinninga her? 

Bor alene så kun en inntekt, eier hus med litt lån igjen på, nyere bil som er belånt og har 10 min å kjører til jobb. Dieselbilen må jeg ha pga. en haug med hunder og en del kjøring med de til trening, konkurranser m.m.

Brukt el-bil må også belånes, gratis lading på jobb og selv om jeg kan spare en del på dieselutgifter og forsikring ved å sette ned kjørelengden så vil el-bilen også koste litt i lån og forsikring.

Vil dette regnestykket gå i pluss eller bør det skrinlegges? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det bør definitivt skrinlegges. Du kan kjøre mye med diesel på bare avskrivningene på elbilen. 

  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du skal kjøre mye for at det skal svare seg. 

Bare forsikring og veiavgift kommer fort opp i over 10 000 i året. Så skal du ha service, flere sett med dekk, osv. Det er skitdyrt å ha en bil stående, uten at man kjører en km med den. Drivstoffet er et piss i havet om det er småkjøring man driver med. 

Vi har to biler, hvorav den ene blir brukt til det du skriver om, og altså, det er så latterlig dyrt.. vi kommer til å få bruk for den mer når mannen er ferdig i perm, men nå når den står der gremmes jeg over tusenlappene som flakser.

Anonymkode: 7b626...c3e

  • Liker 1
Skrevet

Ah! Takker og bukker for innspill - fyller på diesel og putrer videre med den. 😊

AnonymBruker
Skrevet

Nei det vil definitivt ikke lønne seg 😅 du betaler 3000 kr bare I trafikkforsikringsavgift på elbil. Det er mange småturer på butikken bare det.

Anonymkode: 60275...30f

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Svisle skrev (4 timer siden):

 

Vil dette regnestykket gå i pluss eller bør det skrinlegges? 

Jeg kan bare slutte meg til de andre her. Uavhengig av drivlinje så kan jeg aldri tenke meg at et regnestykke der man har to biler i stedet for en bil går i pluss. Til det er det for mange faste kostnader som løper på begge bilene, selv om man "sparer" på den ene når man bruker den andre. Dvs. skal ta et lite forbehold, kanskje kunne man i noen få tilfeller konstruere opp et ekstremt scenario ift. bompenger og parkeringsavgifter hvis noen bodde/jobbet sånn at de hadde veldig ugunstig reisevei. Men hvis det er noen som bor sånn til og ikke trenger mer enn en bil, har de vel skaffet seg elbil for lenge siden.

To biler er noe mange familier må skaffe seg for å få hverdagen til å gå opp, har vært der selv. Men bil får uansett hvordan man vrir og vender på det aldri blitt annet enn et tapsprosjekt. Ny bil eller gammel bil, "billig" eller dyr bil i innkjøp, el/bensin/diesel, pengene renner ut uansett, bare på forskjellige måter og kanskje i litt forskjellig hastighet. Men en bil vil alltid være dyrere enn ingen biler, to biler dyrere enn en bil, osv. 

Anonymkode: 54818...ddb

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja bil nr to gjør at du vil tjene inn begge bilene 

Anonymkode: 97aa7...4b6

Skrevet
Fjompen skrev (5 timer siden):

Det bør definitivt skrinlegges. Du kan kjøre mye med diesel på bare avskrivningene på elbilen. 

Enig !  Ein kan fylle tanken m/ deisel mange ganger før det veier opp mot det som det koster å kjøpe en El.bil. m/ omkostninger. 

Skrevet
Svisle skrev (5 timer siden):

Ah! Takker og bukker for innspill - fyller på diesel og putrer videre med den. 😊

En fornuftig besluttning !

AnonymBruker
Skrevet

En enkel eldre Leaf kan koste så lite som 40000 kr nå. Kan du lade den på jobb og det er 10 minutter hver vei, er dine kostnader begrenset til kjøp, årsavgift, forsikring og vedlikehold som dekk og EU kontroll. Det kan likevel bli en del penger. Det mest fornuftige hadde kanskje vært å bytte dieselbilen i en bedre elbil. Det forutsetter at du også kan lade hjemme.

Anonymkode: 40054...e23

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En enkel eldre Leaf kan koste så lite som 40000 kr nå. Kan du lade den på jobb og det er 10 minutter hver vei, er dine kostnader begrenset til kjøp, årsavgift, forsikring og vedlikehold som dekk og EU kontroll. Det kan likevel bli en del penger. Det mest fornuftige hadde kanskje vært å bytte dieselbilen i en bedre elbil. Det forutsetter at du også kan lade hjemme.

Anonymkode: 40054...e23

Enig i dette. Det lønner seg nok ikke med to biler, så sant man ikke kan spare store penger på f.eks bompenger. Bedre å bytte til én bil som klarer alt. 

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bil nummer to lønner seg aldri, men kan være praktisk når man er to voksne. Eller bare veldig gøy hvis man er en voksen med bilinteresse og solid økonomi.

Du kan vurdere nyere elbil med lang rekkevidde neste gang du skal bytte bil.

Anonymkode: e8e97...14c

AnonymBruker
Skrevet

Som du selv sier, el-bil vil koste i lån og forsikring, og også service. Så da må du se hvor mye disel du faktisk bruker i måneden.

Skal det lønne seg, så må altså ditt diselforbruk gå ned så mye at det dekker inn forsikring/lån/service på el-bilen.

Om du kutter diselforbruk med ett sted mellom 3000 og 5000 pr måned, så vil det kanskje lønne seg ja.

Anonymkode: 8bc0b...c06

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, Svisle said:

Har i dag en nyere dieselbil som bruker litt diesel på småkjøring til og fra jobb, på butikken og andre svippturer. Vurderer derfor å kjøpe meg en brukt og rimelig el-bil til denne bruken, men spørsmålet er om vinninga vil gå opp i spinninga her? 

Bor alene så kun en inntekt, eier hus med litt lån igjen på, nyere bil som er belånt og har 10 min å kjører til jobb. Dieselbilen må jeg ha pga. en haug med hunder og en del kjøring med de til trening, konkurranser m.m.

Brukt el-bil må også belånes, gratis lading på jobb og selv om jeg kan spare en del på dieselutgifter og forsikring ved å sette ned kjørelengden så vil el-bilen også koste litt i lån og forsikring.

Vil dette regnestykket gå i pluss eller bør det skrinlegges? 

Kjøp deg heller en (el)sykkel til disse svippturene. Da går du fort i pluss.

Anonymkode: 75508...fc1

  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

En enkel eldre Leaf kan koste så lite som 40000 kr nå. Kan du lade den på jobb og det er 10 minutter hver vei, er dine kostnader begrenset til kjøp, årsavgift, forsikring og vedlikehold som dekk og EU kontroll. Det kan likevel bli en del penger. Det mest fornuftige hadde kanskje vært å bytte dieselbilen i en bedre elbil. Det forutsetter at du også kan lade hjemme.

Anonymkode: 40054...e23

Det er i ca den prisklassen jeg har tittet på. 

Har 13 km til jobb, ingen bompenger og gratis lading på jobb. Det jeg ville har spart inn mest på er diesel og nedsetting av kjørelengden på. 

Fordi jeg kjører en del lengre turer i distriktet så har ikke en el-bil vært vurdert som eneste alternativet. Rekkeviddeangst de luxe. 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Som du selv sier, el-bil vil koste i lån og forsikring, og også service. Så da må du se hvor mye disel du faktisk bruker i måneden.

Skal det lønne seg, så må altså ditt diselforbruk gå ned så mye at det dekker inn forsikring/lån/service på el-bilen.

Om du kutter diselforbruk med ett sted mellom 3000 og 5000 pr måned, så vil det kanskje lønne seg ja.

Anonymkode: 8bc0b...c06

Så mye klarer jeg nok ikke å spare inn på å bare kutte dieselforbruket. Sånn kjapt regnet vil det jeg sparer på å bruke dieselbilen bli omtrent det en el-bil vil koste meg i mnd., men da har jeg ikke regnet med service, dekk og annet nødvendig vedlikehold. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kjøp deg heller en (el)sykkel til disse svippturene. Da går du fort i pluss.

Anonymkode: 75508...fc1

Tanken har slått meg, men i vinterhalvåret er det fort en meter med snø og 25 minusgrader her. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Svisle said:

Tanken har slått meg, men i vinterhalvåret er det fort en meter med snø og 25 minusgrader her. 

Hvis du ikke har brøyta sykkelvei, så skjønner jeg at du ikke vil sykle om vinteren. Mulig 25° er i kaldeste laget. Jeg sykler hele vinteren og det er ofte ned i -10 her. Det er helt uproblematisk sålenge det er brøyta der jeg sykler. Om det er for kaldt så har man ikke gode nok klær. 

Og om man kan sykle 10 av 12 måneder, så er det jo uansett mye å spare.

Anonymkode: 75508...fc1

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

"problemet" med dieselbiler er at de er "bet" på lengre kjøring mens elbiler er bedre på småkjøring - jeg tror du kan spare mye på å bytte samtidig som dieselbilen har det bedre av lengre turer enn bare småkjøring.. 

Anonymkode: 98087...4f5

AnonymBruker
Skrevet

 "bet"  skal være best.. 

Anonymkode: 98087...4f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...