Svisle Skrevet 8. mars 2022 #1 Skrevet 8. mars 2022 Har i dag en nyere dieselbil som bruker litt diesel på småkjøring til og fra jobb, på butikken og andre svippturer. Vurderer derfor å kjøpe meg en brukt og rimelig el-bil til denne bruken, men spørsmålet er om vinninga vil gå opp i spinninga her? Bor alene så kun en inntekt, eier hus med litt lån igjen på, nyere bil som er belånt og har 10 min å kjører til jobb. Dieselbilen må jeg ha pga. en haug med hunder og en del kjøring med de til trening, konkurranser m.m. Brukt el-bil må også belånes, gratis lading på jobb og selv om jeg kan spare en del på dieselutgifter og forsikring ved å sette ned kjørelengden så vil el-bilen også koste litt i lån og forsikring. Vil dette regnestykket gå i pluss eller bør det skrinlegges?
Fjompen Skrevet 8. mars 2022 #2 Skrevet 8. mars 2022 Det bør definitivt skrinlegges. Du kan kjøre mye med diesel på bare avskrivningene på elbilen. 6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #3 Skrevet 8. mars 2022 Du skal kjøre mye for at det skal svare seg. Bare forsikring og veiavgift kommer fort opp i over 10 000 i året. Så skal du ha service, flere sett med dekk, osv. Det er skitdyrt å ha en bil stående, uten at man kjører en km med den. Drivstoffet er et piss i havet om det er småkjøring man driver med. Vi har to biler, hvorav den ene blir brukt til det du skriver om, og altså, det er så latterlig dyrt.. vi kommer til å få bruk for den mer når mannen er ferdig i perm, men nå når den står der gremmes jeg over tusenlappene som flakser. Anonymkode: 7b626...c3e 1
Svisle Skrevet 8. mars 2022 Forfatter #4 Skrevet 8. mars 2022 Ah! Takker og bukker for innspill - fyller på diesel og putrer videre med den. 😊
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #5 Skrevet 8. mars 2022 Nei det vil definitivt ikke lønne seg 😅 du betaler 3000 kr bare I trafikkforsikringsavgift på elbil. Det er mange småturer på butikken bare det. Anonymkode: 60275...30f 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #6 Skrevet 8. mars 2022 Svisle skrev (4 timer siden): Vil dette regnestykket gå i pluss eller bør det skrinlegges? Jeg kan bare slutte meg til de andre her. Uavhengig av drivlinje så kan jeg aldri tenke meg at et regnestykke der man har to biler i stedet for en bil går i pluss. Til det er det for mange faste kostnader som løper på begge bilene, selv om man "sparer" på den ene når man bruker den andre. Dvs. skal ta et lite forbehold, kanskje kunne man i noen få tilfeller konstruere opp et ekstremt scenario ift. bompenger og parkeringsavgifter hvis noen bodde/jobbet sånn at de hadde veldig ugunstig reisevei. Men hvis det er noen som bor sånn til og ikke trenger mer enn en bil, har de vel skaffet seg elbil for lenge siden. To biler er noe mange familier må skaffe seg for å få hverdagen til å gå opp, har vært der selv. Men bil får uansett hvordan man vrir og vender på det aldri blitt annet enn et tapsprosjekt. Ny bil eller gammel bil, "billig" eller dyr bil i innkjøp, el/bensin/diesel, pengene renner ut uansett, bare på forskjellige måter og kanskje i litt forskjellig hastighet. Men en bil vil alltid være dyrere enn ingen biler, to biler dyrere enn en bil, osv. Anonymkode: 54818...ddb 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #7 Skrevet 8. mars 2022 Ja bil nr to gjør at du vil tjene inn begge bilene Anonymkode: 97aa7...4b6
Gjest Acer Skrevet 8. mars 2022 #8 Skrevet 8. mars 2022 Fjompen skrev (5 timer siden): Det bør definitivt skrinlegges. Du kan kjøre mye med diesel på bare avskrivningene på elbilen. Enig ! Ein kan fylle tanken m/ deisel mange ganger før det veier opp mot det som det koster å kjøpe en El.bil. m/ omkostninger.
Gjest Acer Skrevet 8. mars 2022 #9 Skrevet 8. mars 2022 Svisle skrev (5 timer siden): Ah! Takker og bukker for innspill - fyller på diesel og putrer videre med den. 😊 En fornuftig besluttning !
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #10 Skrevet 8. mars 2022 En enkel eldre Leaf kan koste så lite som 40000 kr nå. Kan du lade den på jobb og det er 10 minutter hver vei, er dine kostnader begrenset til kjøp, årsavgift, forsikring og vedlikehold som dekk og EU kontroll. Det kan likevel bli en del penger. Det mest fornuftige hadde kanskje vært å bytte dieselbilen i en bedre elbil. Det forutsetter at du også kan lade hjemme. Anonymkode: 40054...e23 1 1
-jk- Skrevet 8. mars 2022 #11 Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En enkel eldre Leaf kan koste så lite som 40000 kr nå. Kan du lade den på jobb og det er 10 minutter hver vei, er dine kostnader begrenset til kjøp, årsavgift, forsikring og vedlikehold som dekk og EU kontroll. Det kan likevel bli en del penger. Det mest fornuftige hadde kanskje vært å bytte dieselbilen i en bedre elbil. Det forutsetter at du også kan lade hjemme. Anonymkode: 40054...e23 Enig i dette. Det lønner seg nok ikke med to biler, så sant man ikke kan spare store penger på f.eks bompenger. Bedre å bytte til én bil som klarer alt. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #12 Skrevet 8. mars 2022 Bil nummer to lønner seg aldri, men kan være praktisk når man er to voksne. Eller bare veldig gøy hvis man er en voksen med bilinteresse og solid økonomi. Du kan vurdere nyere elbil med lang rekkevidde neste gang du skal bytte bil. Anonymkode: e8e97...14c
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #13 Skrevet 8. mars 2022 Som du selv sier, el-bil vil koste i lån og forsikring, og også service. Så da må du se hvor mye disel du faktisk bruker i måneden. Skal det lønne seg, så må altså ditt diselforbruk gå ned så mye at det dekker inn forsikring/lån/service på el-bilen. Om du kutter diselforbruk med ett sted mellom 3000 og 5000 pr måned, så vil det kanskje lønne seg ja. Anonymkode: 8bc0b...c06
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #14 Skrevet 8. mars 2022 6 hours ago, Svisle said: Har i dag en nyere dieselbil som bruker litt diesel på småkjøring til og fra jobb, på butikken og andre svippturer. Vurderer derfor å kjøpe meg en brukt og rimelig el-bil til denne bruken, men spørsmålet er om vinninga vil gå opp i spinninga her? Bor alene så kun en inntekt, eier hus med litt lån igjen på, nyere bil som er belånt og har 10 min å kjører til jobb. Dieselbilen må jeg ha pga. en haug med hunder og en del kjøring med de til trening, konkurranser m.m. Brukt el-bil må også belånes, gratis lading på jobb og selv om jeg kan spare en del på dieselutgifter og forsikring ved å sette ned kjørelengden så vil el-bilen også koste litt i lån og forsikring. Vil dette regnestykket gå i pluss eller bør det skrinlegges? Kjøp deg heller en (el)sykkel til disse svippturene. Da går du fort i pluss. Anonymkode: 75508...fc1 4
Svisle Skrevet 9. mars 2022 Forfatter #15 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): En enkel eldre Leaf kan koste så lite som 40000 kr nå. Kan du lade den på jobb og det er 10 minutter hver vei, er dine kostnader begrenset til kjøp, årsavgift, forsikring og vedlikehold som dekk og EU kontroll. Det kan likevel bli en del penger. Det mest fornuftige hadde kanskje vært å bytte dieselbilen i en bedre elbil. Det forutsetter at du også kan lade hjemme. Anonymkode: 40054...e23 Det er i ca den prisklassen jeg har tittet på. Har 13 km til jobb, ingen bompenger og gratis lading på jobb. Det jeg ville har spart inn mest på er diesel og nedsetting av kjørelengden på. Fordi jeg kjører en del lengre turer i distriktet så har ikke en el-bil vært vurdert som eneste alternativet. Rekkeviddeangst de luxe. 😅
Svisle Skrevet 9. mars 2022 Forfatter #16 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Som du selv sier, el-bil vil koste i lån og forsikring, og også service. Så da må du se hvor mye disel du faktisk bruker i måneden. Skal det lønne seg, så må altså ditt diselforbruk gå ned så mye at det dekker inn forsikring/lån/service på el-bilen. Om du kutter diselforbruk med ett sted mellom 3000 og 5000 pr måned, så vil det kanskje lønne seg ja. Anonymkode: 8bc0b...c06 Så mye klarer jeg nok ikke å spare inn på å bare kutte dieselforbruket. Sånn kjapt regnet vil det jeg sparer på å bruke dieselbilen bli omtrent det en el-bil vil koste meg i mnd., men da har jeg ikke regnet med service, dekk og annet nødvendig vedlikehold.
Svisle Skrevet 9. mars 2022 Forfatter #17 Skrevet 9. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Kjøp deg heller en (el)sykkel til disse svippturene. Da går du fort i pluss. Anonymkode: 75508...fc1 Tanken har slått meg, men i vinterhalvåret er det fort en meter med snø og 25 minusgrader her.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #18 Skrevet 9. mars 2022 4 minutter siden, Svisle said: Tanken har slått meg, men i vinterhalvåret er det fort en meter med snø og 25 minusgrader her. Hvis du ikke har brøyta sykkelvei, så skjønner jeg at du ikke vil sykle om vinteren. Mulig 25° er i kaldeste laget. Jeg sykler hele vinteren og det er ofte ned i -10 her. Det er helt uproblematisk sålenge det er brøyta der jeg sykler. Om det er for kaldt så har man ikke gode nok klær. Og om man kan sykle 10 av 12 måneder, så er det jo uansett mye å spare. Anonymkode: 75508...fc1 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #19 Skrevet 9. mars 2022 "problemet" med dieselbiler er at de er "bet" på lengre kjøring mens elbiler er bedre på småkjøring - jeg tror du kan spare mye på å bytte samtidig som dieselbilen har det bedre av lengre turer enn bare småkjøring.. Anonymkode: 98087...4f5
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2022 #20 Skrevet 9. mars 2022 "bet" skal være best.. Anonymkode: 98087...4f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå