AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #1 Skrevet 8. mars 2022 Jeg har lenge vært blant den tause majoriteten. Den som leser kommentarfelt og innlegg på forum og tenker "Ja-ja, dem om det". Nå føler jeg at jeg, og mange med meg, har vært tause litt for lenge. Konspirasjonsteoriene brer om seg og kommer til uttrykk - ikke bare i kommentarfeltene, men i egne "konvoier" og demonstrasjonstog. Nå har vi ytringsfrihet og det er viktig å hegne om, men internett er blitt et sted hvor alle har noe de skulle ha sagt og hvor man kan påvirke andre. Når konspirasjonsteoretikerne er de som roper høyest og mest og ofte står uimotsagt blir jo de de som setter dagsorden. En gjenganger blant konspirasjonsteoretikerne er gjerne at de er blant de 2 prosentene som har sett lyset, mens de 98 prosentene av de andre er uopplyste og dumme. Sånn er det jo ikke, men kanskje det er lett å innbille seg det når de 98 prosentene er så tause? Spesielt virker det som at de som virkelig har kunnskap er tause. Jeg forstår at man tenker at det nytter ikke å si noe, men samtidig hadde det vært så bra om flere av disse kom på banen, også i "useriøse" fora som kommentarfelt. De jevne hopen leser ikke forskningsartikler og kronikker - de leser dessverre kommentarfelt med enkelt språk og ubegrunnede påstander... Anonymkode: ce523...e98 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #2 Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Spesielt virker det som at de som virkelig har kunnskap er tause. Jeg forstår at man tenker at det nytter ikke å si noe, men samtidig hadde det vært så bra om flere av disse kom på banen, også i "useriøse" fora som kommentarfelt. De jevne hopen leser ikke forskningsartikler og kronikker - de leser dessverre kommentarfelt med enkelt språk og ubegrunnede påstander... Anonymkode: ce523...e98 Husker ikke helt hvordan det uttrykket er, men et eller annet om at jo mer man vet, jo mer er man klar over alt man ikke vet 🤔 Så de som har peiling er mindre skråsikre enn de som absolutt ikke har peiling. Anonymkode: 022a7...47f
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #3 Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Husker ikke helt hvordan det uttrykket er, men et eller annet om at jo mer man vet, jo mer er man klar over alt man ikke vet 🤔 Så de som har peiling er mindre skråsikre enn de som absolutt ikke har peiling. Anonymkode: 022a7...47f Ja, det er nok riktig. Men så er det det at enkelte hypoteser er mer plausible/troverdige enn andre. Så kanskje man må argumentere med utgangspunkt i disse. Ikke med skråsikkerhet, men kanskje med å stille noen spørsmål som avdekker svakhetene i de mest etablerte konspirasjonsteoriene? Anonymkode: ce523...e98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå