Gå til innhold

Man er ikke utdatert på babytips selv om barna har blitt voksne

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En kollega som er nybakt førstegangsmor og minst 15 år yngre enn meg, fortalte at hennes baby hadde magevondt og det hadde hun slitt med i lang tid og de fant ikke ut hvorfor.

Jeg har tvilligger på 20 år og var igjennom kolikk og mageplager, så jeg ga henne forskjellige tips alt fra kjerringråd til velprøvde medisinske råd.

Da sa hun at siden det ikke var internett (?) da jeg hadde babyer var det ikke så mye kunnskap og råd å finne, mens nå kunne hun finne mye god informasjon på nettet som var riktige råd! 

Jeg følte meg plutselig så dum og syntes det var frekt sagt.

Ikke mye som har forandret seg på 20 år når det gjelder råd for hva som kan hjelpe på en babymage, men det sa jeg ikke.

Anonymkode: b32ee...09c

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

En kollega som er nybakt førstegangsmor og minst 15 år yngre enn meg, fortalte at hennes baby hadde magevondt og det hadde hun slitt med i lang tid og de fant ikke ut hvorfor.

Jeg har tvilligger på 20 år og var igjennom kolikk og mageplager, så jeg ga henne forskjellige tips alt fra kjerringråd til velprøvde medisinske råd.

Da sa hun at siden det ikke var internett (?) da jeg hadde babyer var det ikke så mye kunnskap og råd å finne, mens nå kunne hun finne mye god informasjon på nettet som var riktige råd! 

Ikke mye som har forandret seg på 20 år når det gjelder råd for hva som kan hjelpe på en babymage, men det sa jeg ikke.

Hva mener dere?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva mener dere?

Ts

Både og. Det er klart at en del tips og råd blir faktisk utdaterte! Og om man selv er forbi småbarnstiden så har man ofte liten motivasjon til å holde seg oppdatert.

Men en del tips og triks er fortsatt nyttige og noen kan til og med gå i glemmeboken slik at de ikke er så lett tilgjengelige på nett, faktisk. 

Så jeg tenker at det er greit å spørre om de ønsker tips og råd. Og si at, sånn gjorde vi og det funka for oss. Så må mottaker sortere selv hva som er nyttig.

Anonymkode: 18e09...e8f

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

På veldig mye er man utdatert, jo. Jeg fikk eldsten i 2018, og minsten i 2021, og bare på de tre årene der er det mye av råd, anbefalinger, og kunnskap som er endret. 

Så ja, jeg ville nok heller søkt etter informasjon fra oppdaterte kilder, enn å høre på 20 år gamle råd. 

Og: vær forsiktig med å komme med råd uten å ha blitt spurt om det. Jeg hadde lyst å brøle "JEG VIL IKKE HA FLERE RÅD!!!" til slutt da jeg hadde en baby med mageproblemer... 

Ikke kom med råd med mindre hun spør om råd, eller spør i det minste før du kommer med råd, Ikke ta det at noen "klager" over noe som at de ber om råd; de har gjerne bare behov for å fortelle, ikke for å bli overlesset med ENDA flere råd. 

Det høres ut som om kollegaen din var litt frekk med deg. Derfor jeg nevnte det med å ikke komme med råd ubedt, for da kunne jeg også blitt så irritert at jeg hadde vært frekk tilbake og sagt litt krasst at jeg ikke var intressert i gammeldags informasjon.

Anonymkode: 1361c...3f3

• Liker 19
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er generasjonen som la babyen på magen og lot dem gråte seg i søvn, så hører jeg ikke på råd fra deg. 

Anonymkode: 8e19d...5e4

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker selv da jeg var nybakt mor og var litt usikker på mange områder, og likte ikke råd fra min mor og min søster men det viste seg at deres råd var veldig gode.

Jeg fortalte henne hva som funket for mine barn, og så fortalte hun hva de hadde prøvd som ikke hjalp.

Hun ramset opp råd hun hadde lest på nettet, og det var jo omtrent de samme rådene som jeg fortalte henne.

Ts

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du er generasjonen som la babyen på magen og lot dem gråte seg i søvn, så hører jeg ikke på råd fra deg. 

Anonymkode: 8e19d...5e4

Overhodet ikke.

Det var ikke et råd for 20 år siden

Ts

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Tror man kan bli litt overfalt med velmenende råd iblant. 

Man bør passe på å lytte litt etter om personen faktisk ber om råd, og så bør man fortelle dem på en måte som ikke er belærende.

Og dette rådet fra meg var nå litt belærende 😅 Så du må ta det som et generelt råd og ikke som at jeg mener du nødvendigvis gjorde noe feil her. Det er jo ikke greit for oss som ikke var der å tolke samtalen, så det blir bare å komme med generelle tips.

Anonymkode: 6c11a...3d4

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hører heller på erfaringer fra folk som har gått veien før meg, enn alskens råd fra internett.

Jeg hadde vært takknemlig for råd fra deg TS.

Anonymkode: 912c0...db5

• Liker 10
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

På veldig mye er man utdatert, jo. Jeg fikk eldsten i 2018, og minsten i 2021, og bare på de tre årene der er det mye av råd, anbefalinger, og kunnskap som er endret. 

Så ja, jeg ville nok heller søkt etter informasjon fra oppdaterte kilder, enn å høre på 20 år gamle råd. 

Og: vær forsiktig med å komme med råd uten å ha blitt spurt om det. Jeg hadde lyst å brøle "JEG VIL IKKE HA FLERE RÅD!!!" til slutt da jeg hadde en baby med mageproblemer... 

Ikke kom med råd med mindre hun spør om råd, eller spør i det minste før du kommer med råd, Ikke ta det at noen "klager" over noe som at de ber om råd; de har gjerne bare behov for å fortelle, ikke for å bli overlesset med ENDA flere råd. 

Det høres ut som om kollegaen din var litt frekk med deg. Derfor jeg nevnte det med å ikke komme med råd ubedt, for da kunne jeg også blitt så irritert at jeg hadde vært frekk tilbake og sagt litt krasst at jeg ikke var intressert i gammeldags informasjon.

At det er MYE av råd og anbefalinger som er endret på tre år må du faktisk kunne dokumentere for at folk skal tro på. 
Små justeringer kanskje, men ikke mange store endringer. 

Men enig i at man ikke bør komme med råd med mindre folk ber spesifikt om det. 

Anonymkode: 98d1e...2ce

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Når noen klager over noe, så er det helt normalt for folk flest å komme med velmenende råd. Det kommer ikke av at man tror den andre spør etter råd, men fordi det er ikke så mye annet man kan svare med når noen klager.

Hvis du sier at du har en baby med mageproblemer, hva forventer du at den andre parten skal si? Hvis vedkommende sier "åh, så synd" så vil jo vedkommende føle seg litt dum. Derfor kommer folk med råd.

Hvis man ikke ønsker råd, så klager man ikke til alle og enhver.
Personlig er jeg introvert, og har ikke stort behov for å snakke med folk.

Jørgen

Anonymkode: 2e24f...5cc

• Liker 10
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså jeg er enig med henne, heller oppdaterte råd fra helsemyndighetene enn et råd som jeg er usikker på kildene til. 

Men det er lov å bruke sunn fornuft. Det skader feks ikke med sukkervann til en nyfødt. Det er heller ikke mye tid og krefter, funker det så funker det, funker det ikke så er ingen skade skjedd. 

Gråtekur er noe noen i helsesektoren visstnok mener er innafor og har kilder fra forskning (om at barn) ikke tar skade av det, men det er likevel noe som føles grunnleggende galt hos meg.. 

Samtidig synes jeg hun kunne vært litt hyggeligere mot deg. Min svigerinne gir meg mange gode tips typ fra hennes oppvekst i Pakistan hva hennes mor gjorde og hva hun gjør med sine barn om hva som er bra for magen, evt stivhet i kroppen. Det funker og jeg tar til meg mye. Men ikke alt. 

Anonymkode: 869ec...06a

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

At det er MYE av råd og anbefalinger som er endret på tre år må du faktisk kunne dokumentere for at folk skal tro på. 
Små justeringer kanskje, men ikke mange store endringer. 

Men enig i at man ikke bør komme med råd med mindre folk ber spesifikt om det. 

Anonymkode: 98d1e...2ce

Er de tikke det med tran? 

AnonymBruker
Skrevet

Er de tikke det med tran? 

Jepp, Tran (det MÅTTE vi gi til eldsten, men for guds skyld ikke til minsten), d-vitaminer (nå skal man ikke gi det om man gir mme, det skulle man før), osv. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når noen klager over noe, så er det helt normalt for folk flest å komme med velmenende råd. Det kommer ikke av at man tror den andre spør etter råd, men fordi det er ikke så mye annet man kan svare med når noen klager.

Hvis du sier at du har en baby med mageproblemer, hva forventer du at den andre parten skal si? Hvis vedkommende sier "åh, så synd" så vil jo vedkommende føle seg litt dum. Derfor kommer folk med råd.

Hvis man ikke ønsker råd, så klager man ikke til alle og enhver.
Personlig er jeg introvert, og har ikke stort behov for å snakke med folk.

Jørgen

"Uff, så leit, det skjønner jeg er slitsomt". 

Enkelt og greit. 

Å klage over noe, er IKKE det samme som å be om råd. Det er ganske vanlig å ha litt dårlige sosiale antenner på det området, men om du leser litt om kommunikasjon, psykologi, og samtale, så vil du se at nei, de fleste setter veldig liten pris på å bli overøst med uønskede råd. 

Og at det å "klage" faktisk er sunt og normalt. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det finnes gode og dårlige råd der ute og det har ikke noe med alder eller om man har baby eller ikke. 

Tror du må ha misoppfattet henne. Hun mente at da du var ung var det ikke så mye info å finne på nette. Det er det jo idag.

Jeg har mye kunnskap og forståelse om barn, men jeg har ikke barn selv. 

Anonymkode: 7de7e...270

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg hører heller på erfaringer fra folk som har gått veien før meg, enn alskens råd fra internett.

Jeg hadde vært takknemlig for råd fra deg TS.

Anonymkode: 912c0...db5

Og jeg leser meg heller opp på ting selv. Tar verken råd fra helsesykepleier eller andre mødre.

Folk er forskjellige. Jeg liker seriøse kilder, ikke synsing fra andre kvinner.

Anonymkode: 2a9dd...f4e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

"Uff, så leit, det skjønner jeg er slitsomt". 

Enkelt og greit. 

Å klage over noe, er IKKE det samme som å be om råd. Det er ganske vanlig å ha litt dårlige sosiale antenner på det området, men om du leser litt om kommunikasjon, psykologi, og samtale, så vil du se at nei, de fleste setter veldig liten pris på å bli overøst med uønskede råd. 

Og at det å "klage" faktisk er sunt og normalt. 

Sunt for deg, men ikke for den som må høre på klaginga og sytinga? :)

Jørgen

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sunt for deg, men ikke for den som må høre på klaginga og sytinga? :)

Jørgen

Det er ingen som "må" høre på ;) Og gode venner lar venner få prate om ting som de synes er vanskelig og vondt. Du er en passe dårlig venn om du nekter å høre på det negative i dine venners liv. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Huff, alt vi må huske på å ta hensyn til ovenfor gravide og nybakte mødre..... Har 4 barn selv, men klarer å ta imot et råd uten å klikke.... Har stort spenn mellom våre 4, og ikke alle info fra de første er gammeldags i dag! Enkelte nybakte mødre i dag må slutte å tro at mødre med eldre barn ikke har peiling.... 

Anonymkode: 21ea0...3be

• Liker 8
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...