Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg og samboer vurderer å flytte, da han vil studere. Nettstudier har ikke fungert for han så jeg har sagt at vi kanskje burde prøve å flytte nærmere et universitet slik at han kan være til stedet.

Jeg eier en leilighet med liten verdi. Er en type ungdomsbolig for folk som ikke har så mye å rutte med. Jeg fikk godkjent lån på rundt 800 000, med fellesgjeld på siden på ca 300 000.

Jeg hadde ikke nok egenkapital men fikk uansett gjennomslag hos lokal banken. De mente at jeg hadde vist at jeg var flink til å spare. Jeg hadde også fast inntekt. 

Jeg har ikke eid lenge, da jeg leide samme bolig en periode før jeg kjøpte. Det betyr derfor at jeg ikke har betalt ned spesielt mye av den summen jeg tok i lån. Brukte litt egenkapital men lot en BSU på 70k stå ubrukt. Har ikke klart å spare noe spesielt siden utenom buffer. 

Vi vurderer å leie ut leiligheten min og leie en mindre leilighet nærmere universitetet, men det virker som en del styr (Har aldri gjort dette før). Det må igjennom tobb, man kan kun leie ut 3 år i gangen og jeg blir egentlig litt overveldet. Utgiftene på lånet og fellesgjelda kommer på 10k i måneden pluss og vi bor litt på landet så vet ikke hvor sannsynlig det er å få leid ut til 10k+. Snakk om 63 kvm, helt ok standard, ikke helt nytt men trenger heller ikke store oppgraderinger. 

Et annet problem vil jo også bli at som utleier må man jo være til stedet for å hjelpe hvis noe skulle skje. Det kan jo fort bli vanskelig hvis vi bor langt unna. 

Vi har også to katter og jeg vet hvor vanskelig det er å finne noen som tillater dyr der de leier ut. Det er ikke aktuelt å kvitte seg med dem. 

Jeg vet ikke om vi kan få lån til en eventuelt mindre leilighet der, da bachelor grad uansett vil ta 3 år og master enda lengre. 

Han har grei egenkapital men studielån og jeg har ikke mer en 70 kanskje 80k egenkapital og leiligheten på 800k som jeg nesten ikke har betalt ned på (Det skal sies jeg er lavt lønnet og har betalt lånet selv da samboer ikke har kjøpt seg inn). Lånet har gått ned til 740k. 

Jeg vil heller ikke ha fast jobb hvis jeg flytter. Jeg har ENK på siden og kan jobbe hardt med det en periode før jeg finner noe fast, men vet ikke hvordan banken vurderer sånt. 

Har sett leiligheter ute for salg til typ 1,5 mill som hadde vært greit men igjen vet jeg ikke hvor realistisk det er å kjøpe? 

Burde vi heller leie ut eller kjøpe (hvis mulig)? Glemme hele greia? 

Vanskelig 😅 for meg er det ikke så viktig hvor vi bor. Jeg blir med han uansett og har tro på at det ikke skal være et problem å finne en jobb. Kanskje skjer det ikke med engang men da har jeg igjen ENK som støtte fram til da. 

Anonymkode: 4a349...592

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ts her med ekstra info. 

Vil legge til at leiligheten jeg eier nå ikke går spesielt opp i verdi. Den går ikke etter markedet. Det er ikke en invistering som andre boliger er for mange. 

Anonymkode: 4a349...592

AnonymBruker
Skrevet

Men er du sikker på at samboeren din klarer å studere selv om dere flytter? Det er fortsatt innleveringer og mye selvstudie hjemme selv om han også er på forelesninger. Dumt at du mister både jobb og leilighet for noe som kanskje ikke funker. Han kan ikke flytte på hybel selv da, og reise hjem til deg i helger? 😊 

Anonymkode: 1e0d0...185

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Æh, har ikke gitt opp jobben min for en sløv samboer. 

Anonymkode: 45136...eb8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...