AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #1 Skrevet 8. mars 2022 Jeg har tabelltrekk, og ble i januar trukket prosentsats. Arbeidsgiver sa da at han hadde gjort en feil som han skulle rette på neste lønnskjøring. I februar trakk han også prosentsats, og sa at for min del så var dette riktig trekk. Kan han bestemme dette selv, all den tid jeg har tabelltrekk på skattetrekk? Jeg betaler nå ca 2000 mer i skatt pr måned enn før nyttår, og snart 800 kr i fagforeningskontigent, er det noe å bry tillitsvalgt med? Anonymkode: 46637...007
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #3 Skrevet 8. mars 2022 smilo skrev (38 minutter siden): Er dette hovedarbeidsgiver? Ja, hovedarbeidsgiver og eneste arbeidsgiveren jeg har. Anonymkode: 46637...007
smilo Skrevet 8. mars 2022 #4 Skrevet 8. mars 2022 Da ber du arbeidsgiver, evt lønningskontoret om å sjekke hva de har registert
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #5 Skrevet 8. mars 2022 smilo skrev (1 minutt siden): Da ber du arbeidsgiver, evt lønningskontoret om å sjekke hva de har registert Arbeidsgiver kan ikke bestemme lønnstrekk. Anonymkode: 86121...6ad
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #6 Skrevet 8. mars 2022 Just now, AnonymBruker said: Arbeidsgiver kan ikke bestemme lønnstrekk. Anonymkode: 86121...6ad Det er ikke lønnstrekk det er snakk om. Anonymkode: 2e28c...a45
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #7 Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Arbeidsgiver kan ikke bestemme lønnstrekk. Anonymkode: 86121...6ad Det står skattetrekk.... det er jo noe helt annet. Anonymkode: 1215f...869
smilo Skrevet 8. mars 2022 #8 Skrevet 8. mars 2022 Det er hva som er lagt inn på skatteetaten som bestemmer hva du skal bli trukket. Sannsynlighvis har arbeidsgiver registert at de er biarbeidsgiver om de trekker prosent og ikke tabelltrekk. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #9 Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke lønnstrekk det er snakk om. Anonymkode: 2e28c...a45 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det står skattetrekk.... det er jo noe helt annet. Anonymkode: 1215f...869 Skattetrekk. Uansett er dette ikke noe arbeidsgiver bestemmer. De må forholde seg til skattekortet og det bestemmer man som arbeidstaker helt selv. Anonymkode: 86121...6ad
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #10 Skrevet 8. mars 2022 smilo skrev (6 minutter siden): Da ber du arbeidsgiver, evt lønningskontoret om å sjekke hva de har registert Det er gjort, arbeidsgiver har bekreftet at skattekortet mitt er registrert med tabelltrekk, men han mener jeg skal trekkes på prosent-trekk, så da gjør han det. Jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem for å løse det. Anonymkode: 46637...007
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #11 Skrevet 8. mars 2022 Arbeidsgiver henter skattekort elektronisk, så du må spørre dem hvorfor de trekker prosenttrekk når skattekortet sier tabelltrekk. Godt mulig de har krysset av feil i lønnssystemet (biarbeidsgiver), som noen var inne på. Anonymkode: 5c3cc...1b1 1
Million Skrevet 8. mars 2022 #12 Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er gjort, arbeidsgiver har bekreftet at skattekortet mitt er registrert med tabelltrekk, men han mener jeg skal trekkes på prosent-trekk, så da gjør han det. Jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem for å løse det. Anonymkode: 46637...007 Ring eller send melding til Skatteetaten? Si at arbeidsgiveren din kjører sitt eget løp og følger ikke det skattekortet som er registrert på deg og bestemt av skatteetaten.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #13 Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er gjort, arbeidsgiver har bekreftet at skattekortet mitt er registrert med tabelltrekk, men han mener jeg skal trekkes på prosent-trekk, så da gjør han det. Jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem for å løse det. Anonymkode: 46637...007 Det har han ikke lov til. Anonymkode: 5c3cc...1b1 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #14 Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Arbeidsgiver henter skattekort elektronisk, så du må spørre dem hvorfor de trekker prosenttrekk når skattekortet sier tabelltrekk. Godt mulig de har krysset av feil i lønnssystemet (biarbeidsgiver), som noen var inne på. Anonymkode: 5c3cc...1b1 Virker som den mest logiske forklaringen. For arbeidsgiver bestemmer jo ikke selv hva de skal trekke i forskuddstrekk, det bestemmes av skattekortet som arbeidsgiver henter elektronisk fra Skatteetaten. Dvs. at enten skjønner de ikke hva de har gjort feil eller så gidder de ikke å rette opp i det. Men hvis ts har tabellkort skal ikke hovedarbeidsgiver trekke %-satsen for biarbeidsgivere. Ts må nesten bare prøve å spørre arbeidsgiver om det er dette de har gjort. Jeg opplevde faktisk det motsatte selv, nemlig at en biarbeidsgiver trakk etter tabell og ikke %. Hvis det er som det beskrives over at det er noe man krysser av for i lønnssystemet, så forklarer jo det den saken. Det betydde at forskuddstrekk fra denne ekstrajobben ble lavere enn det skulle vært. Jeg jobbet bare for dem noen måneder og tjente noen få titusener til sammen, så valgte å ikke gjøre noe utav det. Det jevner seg jo ut og den totale skattebyrden blir den samme, betydde bare at jeg fikk litt mer penger utbetalt der og da og fikk litt mindre igjen på skatten året etter. Anonymkode: 75d4b...d45
Gjest Skrevet 8. mars 2022 #15 Skrevet 8. mars 2022 Nei, arbeidsgiver kan ikke bestemme type skattetrekk. Du har fått det skattekortet skattetaten mener er riktig ut i fra de opplysningene de har og arbeidsgiver må følge det.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #16 Skrevet 8. mars 2022 Kan det være du har både prosent og tabell trekk på lønna di nå? Noen lønnstyper krever prosenttrekk. Men om du har fastlønn/timelønn så skal du trekkes tabell hvertfall på dette. Anonymkode: 5627f...816
Gjest Blondie65 Skrevet 10. mars 2022 #17 Skrevet 10. mars 2022 Be arbeidsgiver forklare hvorfor de trekker prosentsatsen på en måte som gjør det forståelig for deg. Dersom de svarer noe ala "det er bare sånn vi gjør det" involverer du fagforeningen for å få en slutt på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå