Gå til innhold

Kontroll hos fastlege eller jordmor i svangerskapet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var hos lege for første gang i svangerskapet da jeg var 9 uker, er nå 11+3.

Fastlegen anbefalte jordmor, av en eller annen grunn. Dette er mitt tredje svangerskap, og aldri blitt anbefalt å gå til jordmor før. Føltes som om fastlegen bare vil kvitte seg med meg og svangerskapskontroll.

Men hvorfor gå til jordmor? Er det mange som gjør det? Er det ikke bedre å gå til kontroll hos fastlege?

Jeg skal ha keisersnitt, og jordmor skal vel forberede fødsel? Hva ellers skal man gjøre hos jordmor?

Anonymkode: 81558...00c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gå til lege? 

Jordmoren gjør akkurat det samme som legen. En svangerskapskontroll hos legen er nøyaktig det samme som en kontroll hos jordmoren. Helt dønn likt.. Eneste du må til legen for, er blodprøve (om jordmor ikke kan ta det, det er det noen som kan), glukosebelastningstest (noen jordmødre kan få gjort dette også), osv. 

Ellers er det dønn likt. 

Og det kan være en fordel å ta hos jordmoren. Jordmor er ikke "en som tar i mot ungen under en vaginal fødsel". Jordmoren er spesialist i svangerskap (og svangerskapet er helt likt uansett om du skal ta ks eller ei). Fastlegen er det ikke. 

Denne fastlegen visste kanskje sin egen begrensning, og henviste deg til en som var mer kyndig i svangerskapsoppfølging enn det han selv var. 

Jeg gikk nesten bare til jordmor i begge mine svangerskap, og begge de jeg gikk til ga meg bedre oppfølging enn jeg fikk hos fastlegen min. 

I tillegg har jordmødrene som regel bedre tid enn en fastlege har.

Anonymkode: 12b79...52e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg nærmer meg termin og har hatt alle kontrollene utenom blodprøver hos jordmor. For min del gir det mer mening å gå til jordmor, hun er jo spesialisert på fødsler, babyer osv. og har erfaring fra fødeavdeling. Jordmor er gjerne lettere å få tak i utenom kontroller også, i hvert fall etter min erfaring.

Anonymkode: 16329...d71

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går hos jordmor pga at hun har mye bedre tid. Vi kan prate om ting og det oppleves mer omsorgsfullt. Er der i 30-60 minutter. Fastlegen har vel 15 min per pasient, så der er det lite prat 😅

Men hver enkelt må kjenne på sitt behov.

Anonymkode: 1ce14...72d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går til jordmor. Samme oppfølging der som hos fastlege tror jeg. De skal jo gjennom de samme punktene. Jeg er veldig fornøyd med jordmor i hvert fall. Har så vidt prøvd fastlege også, men fikk vikar som ikke hadde peiling så da blir det jordmor for min del :) 

Anonymkode: de0cd...43a

AnonymBruker
Skrevet

Dere som går til jordmor; er det fastlege som henviser, eller må man ta kontakt selv? Fikk inntrykk av det siste hos min fastlege, men spurte ikke mer så er ikke sikker.

AnonymBruker
Skrevet

Jordmor har bedre tid, der kan man snakke mer, mer støtte osv. Fastlege er mest for helt simple ting som måling,  prøver OL. 

Anonymkode: a20eb...e0e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere som går til jordmor; er det fastlege som henviser, eller må man ta kontakt selv? Fikk inntrykk av det siste hos min fastlege, men spurte ikke mer så er ikke sikker.

Ringer å avtaler selv. Søk opp din kommune så skal nr osv stå der inne :)

Anonymkode: a20eb...e0e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Var hos lege for første gang i svangerskapet da jeg var 9 uker, er nå 11+3.

Fastlegen anbefalte jordmor, av en eller annen grunn. Dette er mitt tredje svangerskap, og aldri blitt anbefalt å gå til jordmor før. Føltes som om fastlegen bare vil kvitte seg med meg og svangerskapskontroll.

Men hvorfor gå til jordmor? Er det mange som gjør det? Er det ikke bedre å gå til kontroll hos fastlege?

Jeg skal ha keisersnitt, og jordmor skal vel forberede fødsel? Hva ellers skal man gjøre hos jordmor?

Og fastlegen er verken spesialist i vaginale eller kirurgiske forløsninger. I følge din logikk må du ta alle kontroller hos gynekologen du da. Lykke til med det.

Anonymkode: 5dbcc...ad6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det du føler for. Selv gikk jeg kun til fastlegen i andre svangerskap da jeg kjenner han godt og har stor tillit til han. Fikk super oppfølging. Nå har jeg en historie med fødselsdepresjon der legen min har fulgt meg tett så derfor ville jeg kun til legen denne gangen. 

I første svangerskap gikk jeg annenhver gang til lege og jordmor. Synes det ble vel mye prat hos jordmor som jeg ikke følte behov for i andre svangerskapet.

Anonymkode: 8c494...c28

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og fastlegen er verken spesialist i vaginale eller kirurgiske forløsninger. I følge din logikk må du ta alle kontroller hos gynekologen du da. Lykke til med det.

hvorfor så bittert svar? traff en nerve eller noe?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du tar kontakt selv. Google kommunen din, og helsestasjon, så ser du hvor du tilhører. Evt kan du gå privat, men det er dyrt, og unødvendig (med mindre du har prøvd den kommunale, og ikke liker dem).

Anonymkode: 12b79...52e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Finn helsestasjonen der du bor og ta kontakt der :)

Anonymkode: 16329...d71

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

hvorfor så bittert svar? traff en nerve eller noe?

Det var ikke mye bittert. Kjør på med fastlegen om du vil det, det er ene og alene ditt valg. Men det er ingen grunn til å betvile jordmor(som det hørtes ut som du gjorde), de har stor kompetanse og erfaring.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Velg jordmor. Fastleger har dårlig tid og vet ikke alt de skal sjekke, de har stort sett ikke doppler heller. Jeg jobber på legekontor og ingen pasienter har fast kontroll med fastlege her (kun første kontrollen). Fastlege henviser til jordmor. 

Anonymkode: 447a9...112

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på. Har du god kjemi med fastlegen? Tenker du at han eller hun er kunnskapsrik når det kommer til svangerskap? Eller har du ikke behov for å snakke om svangerskapsrelaterte ting og vil bare gjøre det som er nødvendig? 

En jordmor er jo spesialisert i dette og kan mye og har mye tid til å snakke om alt du måtte lure på i graviditeten. 

Jeg gikk til lege i svangerskap nr to fordi jeg har god kjemi med henne og det var mer enn godt nok, og fikk all oppfølging som jeg trengte. Jeg bestilte dog en jordmortime rett før termin da det var en del praktiske ting jeg trengte å snakke om fordi jeg begynte å bli litt redd. Typ "hva om vannet plutselig går og rett på pressrier og jeg er alene hjemme", "hva om fødselen starter og jeg skjønner at jeg ikke vil rekke frem", siden vi bor en time unna sykehus. Da var det fint å få en diy på hvordan ta imot egen baby. 😅

Anonymkode: af707...d64

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk annenhver gang til fastlege og jordmor, fikk inntrykket av at de kunne svare på akkurat like mye når jeg spurte om ting, så virker ikke som det er stor forskjell i kompetanse (kan jo selvsagt variere). Legen min tok imidlertid aaalt for store SF-mål (mens jordmor beregnet helt riktig ved fødsel). Så ut som at babyen gikk opp og ned i vekt hele svangerskapet😅 broren min er lege, og ifølge han så går de fleste til jordmor (kan ha noe å gjøre med at han er mann, kanskje?)

Anonymkode: 07061...304

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk kun til jordmor. Men jeg kjente ikke fastlegen min og hadde ikke vært der på over 10 år. Jordmor opplever jeg som har god tid og hun kunne også ta blodprøve, så da syns jeg det har vært greit. 

Anonymkode: 7c409...3e3

AnonymBruker
Skrevet

Min fastlege anbefalte meg og å gå til jordmor. Han forklarte meg hvorfor, for som han sa så er dette mitt første barn. Jeg vil antakelig ha mange spørsmål om fødsel, amming++, ting hun kan svare bedre på en han. Hun har mer erfaring og kompetanse innen det feltet. Det er uansett ingenting jeg egentlig trenger lege til, så hvorfor gå til han da?

Anonymkode: a7e10...785

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veldig god relasjon til min fastlege og skulle gjerne gått dit på kontroller, dessverre er fastlegen min i hjembygda så er en del reisevei og har derfor valgt jordmor i bydelen.

Jeg fikk veldig dårlig inntrykk på første kontroll hos henne, følte at hun ikke kunne få meg raskt nok ut døra. Har derfor utelukkende tatt kontakt med fastlege med spørsmål som har dukket opp underveis på tross av reiseveien.

Anonymkode: f0b39...929

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...