Gå til innhold

Hvilket medisinsk fagfelt kunne du aldri tenkt deg å jobbe innen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg må si pediatri. Det er sikkert drømmen for mange. Jeg er absolutt glad i barn men er nok flinkest med friske barn, ikke syke. Tror også det hadde vært ekstremt slitsomt å hele tiden skulle være så påskrudd barnets nivå ved å være hele tiden så motiverende og "dullete", i tillegg til å måtte kunne mye om alt, det er jo et stort og bredt fagfelt. 

Man kommer jo borti lokking og motivering blant voksne pasienter også, men helt sikkert ikke like ofte og det blir på et annet nivå ettersom pasienten forstår deg. Med unntak av utviklingshemminger ol.

Anonymkode: 67238...e6c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er motsatt. Pediatri hadde vært tingen! Variert, mange spennende problemstillinger, og kunne følt at man virkelig gjør en forskjell. Mange barn kommer inn syke og reiser hjem friske. De tragiske skjebnene hadde vært vanskelig å takle da, men samtidig tror jeg det er vel så mange tragiske og vanskelige skjebner på voksen. Alle pasientene som kommer inn på sykehuset igjen og igjen, og som aldri blir friske bare sykere.

Hadde aldri klart å jobbe med psykiatri, fordi jeg blir for påvirket av humøret til de rundt meg. Hadde heller aldri greid geriatri. Masse spennende og kompleks medisin, men blir for tungt i lengden. 

Anonymkode: 3f112...5fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det vanskeligste med pediatri er de voksne. 

Jeg selv kunne ikke gått inn i urologi eller nefrologi.

Anonymkode: 7722c...227

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke likt å jobben innen rus. Har særdeles lite tålmodighet med avhengigheter. 

Kreftavdeling ville nok blitt for tungt.

Og å bare jobbe med gamle er en evig påminnelse for min egen dødsangst om at jeg også skal dø en dag. 😳

Anonymkode: 5abf7...c58

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Må si meg enig med pediatri. Psykiatri/rus hadde heller ikke vært aktuelt. 

Gynekologi, altså kvinnehelse, hadde jeg veldig gjerne jobbet med. Synes også det virker utrolig spennende med rettsmedisin/patologi

Anonymkode: 3046b...414

Skrevet

Gastro, gastro og atter gastro. Det hadde skremt meg over alt på jord. Jeg er ikke noe fan av geriatri heller.

AnonymBruker
Skrevet

Gastro og pediatri. Psyk på en god tredjeplass 

Anonymkode: f3070...609

AnonymBruker
Skrevet

Øye, syns det er så sykt ekkelt. 

Føde/obstetrikk, sutrete unge kvinner som har med seg tiltaksløse mannfolk. 

Rus, bare "stakkars meg", trusler og løgner. 

Jobber med både gastro og uro som mange her ikke liker, helt supert. 

Anonymkode: f0044...743

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Psykiatri. Masse ustabile, manipulerende, paranoide pasienter som krever hud og hår fra behandlerne sine. Trusler om selvmord og anklager fra pårørende som har utsatt pasienten for omsorgssvikt i årevis, men mener det er psykiatriens ansvar at familiemedlemmet er sykt. Uansett hva du sier og gjør blir det aldri nok. Folk møter opp til samtaler og forventer empati og at behandler skal gjøre jobben for de. Når det ikke fungerer går de til neste behandler og sutrer om hvor håpløs forrige behandler var. 

Anonymkode: c05fa...812

• Liker 3
Skrevet

Mange 😅

Gastro (fordi jeg måtte gjennomført gastroskopi), psykiatri, geriatri, rus (fordi jeg har liten tålmodighet).

Hadde nok blitt jævlig tøft å jobbe med barn som man mistenker utsettes for overgrep/mishandling :( Og selvsagt foreldre som mister barna sine. Hadde gått hver dag fra jobb med knust hjerte 💔

Hadde nok likt type alt kvinnehelse tror jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Innen helse kunne jeg bare jobbet med ernæring !

Anonymkode: 803e5...bba

AnonymBruker
Skrevet

Er dere leger alle som svarer i denne tråden? :) 

Anonymkode: cd4eb...76f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tannlege 🤐

Anonymkode: 24f50...d35

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hadde aldri klart å jobbe med psykiatri, fordi jeg blir for påvirket av humøret til de rundt meg.

Jobber med alvorlig psykisk syke og det går helt fint. Påvirker ikke humøret mitt i det hele tatt. Er verre med de to venninne mine med masse angst for alt mulig mellom himmel og jord. Det er mye mer slitsomt å forholde seg til enn på en profesjonelt nivå.

• Liker 1
Skrevet

Kunne aldri tenkt meg pediatri, kreft eller rus.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jobber med alvorlig psykisk syke og det går helt fint. Påvirker ikke humøret mitt i det hele tatt. Er verre med de to venninne mine med masse angst for alt mulig mellom himmel og jord. Det er mye mer slitsomt å forholde seg til enn på en profesjonelt nivå.

Det er jeg faktisk helt enig med deg i. Jobber i rus og psykiatri. 

Anonymkode: 4fb0e...aa5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er fordi du har en sunn, profesjonell distanse.

kjenner meg godt igjen. Jobben legges igjen i det jeg går ut døra etter endt vakt. Langt mer slitsomt med private ting.

😊

• Liker 1
Skrevet

Jeg kunne ikke tenkt meg geriatri.

Dessverre, må jeg si.

Bestefaren min var innlagt på geriatrisk, og maken til dyktige folk! På samme måte som intensivleger, har de en komplett forståelse av medisin og av kroppen som er helt imponerende, og som det bare er å bøye seg i støvet av.

Personalet der fremstår for meg som blant de aller mest kompetente på hele det (store) sykehuset vi sogner til.

Og sånn generelt er jeg såpass pysete at jeg ikke ville hatt en jobb hvor man må forholde seg til gørr, bæsj, kroppsvæsker, illeluktende kropper, osv.

Dessverre igjen, for det er utrolig viktig at det finnes folk som gjør det.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville bare snike meg inn her og si: alle dere som går på jobb hver dag for å gi oss andre omsorg, behandling og svar - tuuuusen takk for innsatsen. Alle fra dama på lab’en til onkologen, helsesekretæren, fysioterapeuten og patologen. Dere ruler! 

Anonymkode: 972a1...97e

• Liker 1
  • Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...