Gå til innhold

Invitere «hele» stefamilien i konfirmasjon?m

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen har kun særkullsbarn og har bodd sammen i 2 år. Nå nærmer det seg konfirmasjon til et av hans barn, og jeg har begynt å tenke på hvordan vi skal legge lista mtp invitasjoner. Skal vi invitere mine søsken og foreldre, og invitere hans søsken og foreldre når min har konfirmasjon neste år?
På min side er det da 4 ekstra gjester, imens på hans side 8 ekstra gjester. (Økonomi er ikke relevant her.)

Vet at dersom konfirmanten selv blir spurt, så vil hen si at alle er velkommen. Vet likevel ikke hva som bør gjøres her.

Hva ville du gjort? 

Anonymkode: 139ac...f66

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det som konfirmanten ønsker.

Anonymkode: e7d28...bb3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt 6 konfirmasjoner og det ble bare flere og flere stefamiliemedlemmer for hver konfirmasjon 😂 rene bryllupet. 4 familier med besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn...

Anonymkode: 722a9...5b4

AnonymBruker
Skrevet

Ettersom dere kun har bodd sammen i to år og barna har konfirmasjonsalder, så ville jeg ikke invitere steforelderens familie. 

Anonymkode: 09ce2...6cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjorde det når våre særkullsbarn ble konfirmert. 

Anonymkode: d7121...af5

AnonymBruker
Skrevet

Ville hørt på konfirmanten. Hen sin dag, og det var jo ikke veldig mange ekstra akkurat 

Anonymkode: fe918...a24

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare å invitere hele bunten. Mer penger på konfirmant!

Anonymkode: f3c80...d25

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har barnets mor ny mann? Skal evt hans familie inviteres?

Anonymkode: 3c9d9...67c

• Liker 1
Skrevet

Hva slags forhold har familiene til hverandre? Jeg tenker at det er det som teller her - har stebarnet et familieforhold til din side av familien og treffer dem jevnlig, eller er de egentlig fremmede som tilfeldigvis er i slekt med stemoren hans? Jeg ville som tenåring også svart noe i retning om at alle er velkomne hvis det hadde blitt snakk om at stefars foreldre skulle komme i mitt selskap, men det ville ikke vært naturlig for meg å invitere dem. For andre med mer integrerte familieforhold ville det vært en selvfølge - det finnes ikke ett riktig svar her.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hva slags forhold man har tenker jeg. Hos oss har jeg barn og han ikke. Nå skal eldste konfirmeres og vi har invitert min svigermor samt min svoger og svigerinne. Dette er de konfirmanten har mest kontakt med selv, mannen min har to søstre til men de bor på andre siden av landet så vi ser de sjelden, pluss at jeg tror ikke de hadde tatt seg verken bryet eller kostnaden med å komme :) 

Anonymkode: 888a7...800

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det som konfirmanten ønsker.

Anonymkode: e7d28...bb3

Her er jeg også, innenfor rimelighetens grenser selvsagt. 

Anonymkode: a82d9...c9f

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal invitere mine svigerforeldre (skilte så blir 3 - heldigvis gode venner) svoger med barn og kone, men kun fars svigerforeldre da barnet har møtt resten av familien der 1 gang på 8 år

Anonymkode: ef0dc...9cb

AnonymBruker
Skrevet

Vi inviterte foreldrene til min samboer da de har mye kontakt med mine særkullsbarn. Ellers ingen fra den familien, men dette var også da det var restriksjoner pga covid og vi ikke kunne ha så mange gjester. Har konfirmant igjen i år, og kommer muligens til å be søsteren til samboeren også denne gangen. Men ikke hennes barn (de bor ikke hjemme lenger).

Anonymkode: d0781...1d6

AnonymBruker
Skrevet

I min verden er det helt absurd å ikke invitere stefamilien, eller å det hele tatt lure på det. Om relasjonen ikke er nær nok til at det er helt selvfølgelig, har dere gått alt for raskt frem. 

Anonymkode: bdd29...865

AnonymBruker
Skrevet

Spørs jo hvilket forhold det er mellom konfirmanten og stefamilien da. Har de kjent hverandre i mange år og treffes noenlunde jevnlig? 

Anonymkode: d02c5...c00

AnonymBruker
Skrevet

Inviter alle. Da legger dere listen og viser at alle er inkludert

Anonymkode: 743f1...ac9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville invitert dem så lenge konfirmanten også ønsker det. Det er en fin anledning til å la familiene omgås hverandre og bli kjent. Og så er det sikkert veldig fint for familien til mannen  å bli inkludert i noe som er viktig for han. 

Anonymkode: 5e63d...665

Skrevet

Inviter dem, sier jeg. Ihvertfall så lenge konfirmanten synes det er hyggelig.

Da formidler man at man ønsker at alle inkluderes!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...