AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #1 Skrevet 8. mars 2022 Jeg har hatt masse vonde og bekymrede tanker om epidural etter å ha lest tråder her inne. Skal føde i september, blir nok keisersnitt pga. traumatisk vaginal fødsel og keisersnitt påfølgende fødsel. Da var jeg så redd for smerter, at jeg fikk narkose ved keisersnittet. Nå hadde jeg tenkt å gå for epidural/lokalbedøvelse ved keisersnitt i september, men etter å ha lest disse trådene heller jeg mot narkose. Har allerede to barn, og vil ikke risikere å bli lam og ha tre barn å ta meg av.....Har mareritttanker om dette. Da jeg fikk epidural ved første, vaginale fødsel, tok det flere forsøk før de lyktes med å sette epiduralen. Legen sa jeg hadde ryggvirvler som satt tett sammen, derfor var det litt vanskeligere enn normalt....men nå tenker jeg at da er jeg kanskje ekstra i risikosonen for å være en pasient legen "bommer" på når epiduralen skal settes? Klarer ikke slappe av og bekymrer meg konstant for dette. Noen som er i samme situasjon, noen som vet mer om dette enn meg? Anonymkode: 20d52...232
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #2 Skrevet 8. mars 2022 Ikke samme situasjon, men jeg har hatt prolaps, som visstnok også kan vanskeliggjøre epidural. Livredd for det selv og kommer til å blånekte! Ved ks vil jeg tro det et like greit å få det utført under narkose? I og med at du har vært igjennom et ks i narkose tidligere, vet du jo også mer hva du går til! 😊 Anonymkode: 750a3...3c7
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #3 Skrevet 8. mars 2022 De som vet mer om dette enn deg er jo helsepersonell. Snakk med dem om bekymringene dine og du vil få best svar ut fra din kropp. Men sjansen for å bli lam er forsvinnende liten. Risikoen ved narkose er mye større og jeg forstår helt ærlig ikke hvorfor det skulle føles tryggere. Anonymkode: de11a...bb2 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #4 Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De som vet mer om dette enn deg er jo helsepersonell. Snakk med dem om bekymringene dine og du vil få best svar ut fra din kropp. Men sjansen for å bli lam er forsvinnende liten. Risikoen ved narkose er mye større og jeg forstår helt ærlig ikke hvorfor det skulle føles tryggere. Anonymkode: de11a...bb2 Narkose settes jo ikke i ryggen, hvor det er masse nerver. Da jeg fikk narkose under keisersnittet ved andre fødsel, fikk jeg narkosen gjennom veneflon i hånden pluss pustet inn gass i en maske. Jeg ble borte på få sekunder, og våknet opp ca. en time etterpå, alt gikk veldig bra. Nå virker det mye tryggere enn at noen skal plundre med å sette epidural mellom mine visstnok altor tette ryggvirler.... Anonymkode: 20d52...232
Pinkee Skrevet 8. mars 2022 #5 Skrevet 8. mars 2022 Regner med du skal ha planlagt snitt? Da hadde jeg valgt epidural. Å sette epidural på en rolig person, er noe helt annet enn en i aktiv fødsel. Og, narkose er mye skumlere enn epidural. Men, snakk med helsepersonell som du går til i svangerskapet. De har mye mer peiling på deg, din kropp og ditt svangerskap, enn vi her på KG. Lykke til❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #6 Skrevet 8. mars 2022 Du kan ikke bare vrlge narkose selv, dette er noe legen bestemmer. Har selv hatt et ks i narkose, andre ks som var planlagt ble med vanlig spinal. Rn spinal ved planlagt ks er dessutten enklere å sette enn en epidural under altiv fødsel. Anonymkode: 2dfe5...bb6 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #7 Skrevet 8. mars 2022 Risikoen er dessutten mye lavere ved spinal enn ved narkose. Så er det virkelig komplikasjoner du er redd for bør du insistere på spinal. Anonymkode: 2dfe5...bb6 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #8 Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Narkose settes jo ikke i ryggen, hvor det er masse nerver. Da jeg fikk narkose under keisersnittet ved andre fødsel, fikk jeg narkosen gjennom veneflon i hånden pluss pustet inn gass i en maske. Jeg ble borte på få sekunder, og våknet opp ca. en time etterpå, alt gikk veldig bra. Nå virker det mye tryggere enn at noen skal plundre med å sette epidural mellom mine visstnok altor tette ryggvirler.... Anonymkode: 20d52...232 Jeg mente ikke at narkose settes i ryggen, men risiko komplikasjoner for mor og barn er større. Det er en grunn til at man helst ikke gjør det. Anonymkode: de11a...bb2 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #9 Skrevet 8. mars 2022 Jeg kjenner en som aldri våknet fra narkosen. Leser også om flere slike tilfeller enn om lammelser ved epidural. Anonymkode: bb1d3...d18 5
Gjest Chicchi Skrevet 8. mars 2022 #10 Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg har hatt masse vonde og bekymrede tanker om epidural etter å ha lest tråder her inne. Skal føde i september, blir nok keisersnitt pga. traumatisk vaginal fødsel og keisersnitt påfølgende fødsel. Da var jeg så redd for smerter, at jeg fikk narkose ved keisersnittet. Nå hadde jeg tenkt å gå for epidural/lokalbedøvelse ved keisersnitt i september, men etter å ha lest disse trådene heller jeg mot narkose. Har allerede to barn, og vil ikke risikere å bli lam og ha tre barn å ta meg av.....Har mareritttanker om dette. Da jeg fikk epidural ved første, vaginale fødsel, tok det flere forsøk før de lyktes med å sette epiduralen. Legen sa jeg hadde ryggvirvler som satt tett sammen, derfor var det litt vanskeligere enn normalt....men nå tenker jeg at da er jeg kanskje ekstra i risikosonen for å være en pasient legen "bommer" på når epiduralen skal settes? Klarer ikke slappe av og bekymrer meg konstant for dette. Noen som er i samme situasjon, noen som vet mer om dette enn meg? Anonymkode: 20d52...232 Har du vurdert å føde uten epidural? Om dette er ditt tredje barn, kan det hende det blir en litt enklere fødsel (har hørt at det blir enklere for hver gang). Hvordan syntes du smertene var de andre to gangene? Det finnes jo andre smertestillende. Selv fødte jeg i badekar med deilig varmt vann og med lystgass, og fant ut der at det hjalp mer enn nok. Dessverre har ikke alle sykehus tilbud om badekar. Vet at det er forskjellig med alle og at det ikke er aktuelt for noen å føde uten epidural, men ta en prat med jordmor om tankene dine, for det er ikke godt å gå rundt sånn og bekymre seg ❤️
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #11 Skrevet 8. mars 2022 Jeg har hatt 3 keisersnitt. De 2 første i narkose og siste med spinalbedøvelse. KS nr 2 skulle egentlig bli med spinal, men de klarte ikke å treffe riktig, så de valgte å ta meg i narkose. Risikoen er større for babyen under narkose, fordi barnet kan få i seg for mye av narkosen innen de klarer å åpne opp. De trenger større team også, i tilfelle flere komplikasjoner. Siste var også den eneste forløsningen jeg da kunne få oppleve å "se" barnet bli født. Altså, høre første skrik, få lov å få barnet bittelitt inntil meg helt fersk og alle de tingene der. De brukte laaang tid på å sette spinalen, de stakk meg ganske mange ganger før de traff. Jeg hadde spesifikt bedt de om å gjøre det de kunne for å treffe riktig, de satte en "ekspert" - anestesi lege på saken for å få det til og de tok så innmari hensyn til meg og mine ønsker. Det teamet der gjorde ALT for at ting skulle gå bra. Og den opplevelsen skulle jeg ikke vært foruten. Jeg ser du allerede har fått 2, en med en vanskelig vaginal fødsel, så du har jo opplevd å se barnet bli født. Likevel, det er BEDRE for BABYEN om de får til spinalen. Siden det er mange nerver i ryggen, og de skal treffe riktig må man sitte ganske rolig, stille, krumme ryggen riktig og alt for at de skal treffe. De roter ikke unødvendig rundt da de vet om faren for komplikasjon. Det å våkne opp 2 ganger, uten å vite hvor babyen var (barnet var med far andre gangen og på nyfødt intensiven første gangen), vite hvordan babyen så ut, hørte ikke babyen og sånn var litt ekkelt, og litt skremmende. Siste gangen kunne jeg ha babyen hos meg hele veien, kunne amme fra vi kom inn på overvåkning etter spinalen og sånt. Det er en vanskelig avgjørelse, det forstår jeg. Men det aller beste for både deg og babyen og den første tilknytningen er å prøve å få til spinalbedøvelsen. Anonymkode: e49d5...cf2 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #12 Skrevet 8. mars 2022 Chicchi skrev (16 minutter siden): Har du vurdert å føde uten epidural? Om dette er ditt tredje barn, kan det hende det blir en litt enklere fødsel (har hørt at det blir enklere for hver gang). Hvordan syntes du smertene var de andre to gangene? Det finnes jo andre smertestillende. Selv fødte jeg i badekar med deilig varmt vann og med lystgass, og fant ut der at det hjalp mer enn nok. Dessverre har ikke alle sykehus tilbud om badekar. Vet at det er forskjellig med alle og at det ikke er aktuelt for noen å føde uten epidural, men ta en prat med jordmor om tankene dine, for det er ikke godt å gå rundt sånn og bekymre seg ❤️ Som sagt, første fødsel var vaginal, andre fødsel keisersnitt. Aldri i livet om jeg skal ha annet enn keisersnitt med nummer tre. Men redd for lammelser, så på samtale med lege skal jeg spørre om narkose og fordeler ulemper ved det kontra epidural. Anonymkode: 20d52...232
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #13 Skrevet 8. mars 2022 Skjønner ikke hvorfor folk på død og liv skal reprodusere seg når de ikke engang takler å få ut ungen på normalt vis... Anonymkode: c2ca3...ec8 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #14 Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har hatt 3 keisersnitt. De 2 første i narkose og siste med spinalbedøvelse. KS nr 2 skulle egentlig bli med spinal, men de klarte ikke å treffe riktig, så de valgte å ta meg i narkose. Risikoen er større for babyen under narkose, fordi barnet kan få i seg for mye av narkosen innen de klarer å åpne opp. De trenger større team også, i tilfelle flere komplikasjoner. Siste var også den eneste forløsningen jeg da kunne få oppleve å "se" barnet bli født. Altså, høre første skrik, få lov å få barnet bittelitt inntil meg helt fersk og alle de tingene der. De brukte laaang tid på å sette spinalen, de stakk meg ganske mange ganger før de traff. Jeg hadde spesifikt bedt de om å gjøre det de kunne for å treffe riktig, de satte en "ekspert" - anestesi lege på saken for å få det til og de tok så innmari hensyn til meg og mine ønsker. Det teamet der gjorde ALT for at ting skulle gå bra. Og den opplevelsen skulle jeg ikke vært foruten. Jeg ser du allerede har fått 2, en med en vanskelig vaginal fødsel, så du har jo opplevd å se barnet bli født. Likevel, det er BEDRE for BABYEN om de får til spinalen. Siden det er mange nerver i ryggen, og de skal treffe riktig må man sitte ganske rolig, stille, krumme ryggen riktig og alt for at de skal treffe. De roter ikke unødvendig rundt da de vet om faren for komplikasjon. Det å våkne opp 2 ganger, uten å vite hvor babyen var (barnet var med far andre gangen og på nyfødt intensiven første gangen), vite hvordan babyen så ut, hørte ikke babyen og sånn var litt ekkelt, og litt skremmende. Siste gangen kunne jeg ha babyen hos meg hele veien, kunne amme fra vi kom inn på overvåkning etter spinalen og sånt. Det er en vanskelig avgjørelse, det forstår jeg. Men det aller beste for både deg og babyen og den første tilknytningen er å prøve å få til spinalbedøvelsen. Anonymkode: e49d5...cf2 Jeg synes det var helt fantastisk da jeg fikk narkose ved keisersnitt på fødsel nr. 2. Plaget meg overhodet ikke å ikke høre første skrik etc., er ikke sentimental på den måten. Var glad jeg slapp smerter og å kjenne de trakk i magen for å få ut babyen etc. som jeg har hørt noen kjenner. Anonymkode: 20d52...232
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #15 Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skjønner ikke hvorfor folk på død og liv skal reprodusere seg når de ikke engang takler å få ut ungen på normalt vis... Anonymkode: c2ca3...ec8 Hvorfor skal man ikke bruke moderne medisin og teknikker når de finnes? Hvorfor føde på steinaldervis i 2022 mener du? Anonymkode: 20d52...232 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #16 Skrevet 8. mars 2022 For all del ikke velg narkose..Det er jo kjempeekkelt og mye farligere. Jeg skal snart operere og har bedt kirurgen om lokalbedøvelse Anonymkode: 8a7f1...686 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #17 Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Var glad jeg slapp smerter og å kjenne de trakk i magen for å få ut babyen etc. som jeg har hørt noen kjenner. Du kjenner dytting på lik linje som under undersøkelse på en svangerskapskontroll. Du er jo fullstendig bedøvd, så null smerte. Denne delen er bare morsom og ikke ekkel. Jeg lo da de dro ut babyen. Anonymkode: 2dfe5...bb6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #18 Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kjenner dytting på lik linje som under undersøkelse på en svangerskapskontroll. Du er jo fullstendig bedøvd, så null smerte. Denne delen er bare morsom og ikke ekkel. Jeg lo da de dro ut babyen. Anonymkode: 2dfe5...bb6 Ok, vi er nok veldig forskjellige her. Fint du hadde en god opplevelse. Anonymkode: 20d52...232
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #19 Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Narkose settes jo ikke i ryggen, hvor det er masse nerver. Da jeg fikk narkose under keisersnittet ved andre fødsel, fikk jeg narkosen gjennom veneflon i hånden pluss pustet inn gass i en maske. Jeg ble borte på få sekunder, og våknet opp ca. en time etterpå, alt gikk veldig bra. Nå virker det mye tryggere enn at noen skal plundre med å sette epidural mellom mine visstnok altor tette ryggvirler.... Anonymkode: 20d52...232 Du kan potensielt dø av narkose , det er en viss fare ved alle kirurgiske inngrep uansett form for smertelindring. Men det er kronglete med epidural og trange ryggkoter. Du må velge det som er mest beroligende for deg og snakke med jordmor slik at du ikke stresser med dette helt frem til september, det er ikke bra for noen av dere. Anonymkode: ce159...956 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #20 Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du kjenner dytting på lik linje som under undersøkelse på en svangerskapskontroll. Du er jo fullstendig bedøvd, så null smerte. Denne delen er bare morsom og ikke ekkel. Jeg lo da de dro ut babyen. Anonymkode: 2dfe5...bb6 Vel, ikke helt det samme. Og om de er for forsiktige med å tilføre epiduralen så kan man kjenne at de syr Anonymkode: ce159...956
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå