kinetheking Skrevet 8. mars 2022 #1 Skrevet 8. mars 2022 (endret) Dette er et tema jeg spekulerer mye over... jeg er gravid og terminen er når første baby er 13,5 mnd gammel. Jeg gruer meg til å være vekk ifra henne pga fødsel og spekulerer på hvor lenge jeg må holde mannen hos meg på føden. Fødselen tok fryktelig lang tid med førstefødte og var på sykehuset i nesten 1 uke. Baby er like vant til far som mor pga han hadde hjemmekontor under permisjonen min og nå som han har permisjon så er jeg også hjemme i svangerskapspermisjon pga jeg har risikoyrke. Pga covid så isolerer vi oss godt og har ingen besøk eller går på besøk. Baby har blitt vant til min mor, men tror det likevel kan bli for mye for henne å ha henne eventuelt 1 natt siden hun er 65 og skjelver så på hendene og har mye smerter i kroppen. Svigers er hakket eldre og er veldig stressende og masete mennesker med null tålmodighet, generelt mye krangling mellom dem- så vil ikke etterlate baby hos dem... Det var så utroligt støttende for meg å ha mannen hos meg under fødselen siden den var så lang og vanskelig... men lurer litt på om han kun skal være hos meg under aktiv fødsel og deretter gå hjem etterpå- selvom han da går glipp av mye første-tid med neste mann jeg har delammet frem til nå hvor baby er 6,5 mnd, men melka er så godt som borte, hun har fått flaske fra både mor og far. Hun begynner 60 prosent i barnehage når hun fyller 1 år. noen som har erfaring med akkurat dette med pseudotvillinger med 13 mnd aldersforskjell?? Endret 8. mars 2022 av kinetheking
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #2 Skrevet 8. mars 2022 Kan moren din være hos deg på sykehuset, og mannen hjemme med barnet? Anonymkode: 28950...1eb 8
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #3 Skrevet 8. mars 2022 Hei kjære deg, gratulerer med graviditeten ❤️ Hadde jeg vært deg, hadde jeg latt mannen være hjemme med babyen. Trenger du ekstra støtte i form av at det er praktisk med hjelp, så ta med din mor eller en annen nær person. Det er viktig for det eldste barnet å ha en omsorgsperson hos seg som du også vet takler det. Anonymkode: 8e469...ecd 2
BobbySocks Skrevet 8. mars 2022 #4 Skrevet 8. mars 2022 Vi hadde eldre barn, men mannen var med under fødsel, så dro han hjem. Kom ellers på besøk med og uten barn. Ble litt ensomt, men var der kun i tre dager, så det gikk fint. 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #5 Skrevet 8. mars 2022 Det er en ettåring, ikke en baby 🙄 Anonymkode: 29c8d...f12 26
Marimba Skrevet 8. mars 2022 #6 Skrevet 8. mars 2022 Min eldste var 14 måneder når jeg ble innlagt på sykehuset med svangerskapsforgiftning med nestemann. Jeg var på sykehuset i totalt 1,5 måned. Det var tøft(!) å være borte fra storesøster, men var verre for meg enn for henne. Hun hadde oppstart i barnehagen samtidig og mye tid med både pappaen sin og farmoren sin, og kom jevnt og trutt og besøkte meg (og etterhvert også lillesøster) på sykehuset med pappaen sin. 1
Mt3 Skrevet 8. mars 2022 #7 Skrevet 8. mars 2022 Som regel så tar det ikke så lang tid fra en kommer til sykehuset og til barnet er født, aktiv fødsel. Om din forrige fødsel ble langtekkelig og en stor påkjenning så bruker de vel oftere å ty til keisersnitt om neste fødsel blir lignende. Hos oss er det kun vanlig at far er med på aktiv fødsel, også kommer innom på visitt de to neste dagene, og 3.dag for å hente mor og barn hjem. Barnet ditt har (forhåpentligvis) begynt i barnehage når fødselen er ett faktum, kan jo hende det finner en god omsorgsperson der som også kan være behjelpelig med ekstra pass ved fødsel. Så klart ikke slik at din mann kan være hos deg hele tiden. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #8 Skrevet 8. mars 2022 Gratulerer med ny graviditet! Nå er det mange måneder igjen til fødsel, og jenta di skal vokse masse før hun blir storesøster. Mye kan skje innen det. La jenta di være mye sammen med moren din slik at de får god kontakt. Når terminen nærmer seg bør dere også snakke mye om hva som skal skje når du skal føde. Les bøker sammen om det. Små barn forstår en del selv om de ikke kan snakke selv. Jeg ville hatt mannen med på aktiv fødsel og de første timene etter det, og så kan han dra hjem til eldste.Det er nok best for både jenta di og moren din. Det er en stor opplevelse når babyen blir født, og jeg synes det var veldig godt å ha mannen til stede under fødselen. Dere kan eventuelt snakke sammen om moren din eller en venninne skal være til stede i stedet for mannen. Husk også å ta ekstra godt vare på jenta di etter at hun har blitt storesøster. Babyen krever mye av deg, og det er tøft å "miste" mammaen sin. ❤ Anonymkode: 8996b...a90 3
Marimba Skrevet 8. mars 2022 #9 Skrevet 8. mars 2022 Bare husk ts, det å få sitt første barn er veldig overveldende som du vet. Det er godt mulig du føler deg som verdens verste mor som nå dra fra barnet ditt, og du får også sikkert pes fra noen som synes det er uansvarlig og skikkelig dårlig planlegging å få to tette, og legge opp til en sånn situasjon. Jeg var skikkelig fortvilet selv og googlet i vei om separasjonsangst og senvirkninger og storesøster. Men husk det, det er noen robuste vesener vi får, og ikke minst tilpasningsdyktige. Har de gode trygge voksne rundt seg som ivaretar dem selv i nye omstendigheter, så går det stort sett veldig bra. Bare tenk hvor mange barn som står i en ekstrem situasjon nå i Europa, mange av de klarer seg veldig bra allikevel, og da klarer også barnet ditt som nå er baby, men som etterhvert blir en liten ettåring, noen dager uten deg og å tilpasse seg til et nytt liv med lillesøster eller lillebror. Mine er nå 4 og 3, og har så mye glede av hverandre, begge er trygge, normale barn og bærer verken preg av separasjonen, svangerskapsforgiftningen eller det at lillesøster endte som prematur. Jeg har aldri angret på at jeg gikk for pseudotvillinger (selv om det er klart det har vært litt hektisk av og til). 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #10 Skrevet 8. mars 2022 Har tre tette barn. Mannen var med på aktiv fødsel og i de to timene før barsel. Så dro han hjem til de andrebarna, som besteforeldrene passa. Lå ellers på sykehuset alene i to dager, og det var deilig! Hotell og egentid sammenlignet med full fart hjemme😂 Anonymkode: 90abc...5b9 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #11 Skrevet 8. mars 2022 Far må selvsagt bli hjemme med babyen, du får ta med moren din eller en nær venninne heller? Anonymkode: 63da4...f03
kinetheking Skrevet 8. mars 2022 Forfatter #12 Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Far må selvsagt bli hjemme med babyen, du får ta med moren din eller en nær venninne heller? Anonymkode: 63da4...f03 Er desverre ikke komfortabel nok med å vise meg fra en fødende side ovenfor verken venninne eller min mor, eneste jeg vil ha med er min mann- ellers så må det nok bli å føde alene. Jeg er veldig privat med kroppen min ovenfor andre mennesker. Men tar med mannen min på aktiv fødsel og satse på at familie kan stille opp og at barnehage tid kan få henne distrahert 2
kinetheking Skrevet 8. mars 2022 Forfatter #13 Skrevet 8. mars 2022 Marimba skrev (3 timer siden): Bare husk ts, det å få sitt første barn er veldig overveldende som du vet. Det er godt mulig du føler deg som verdens verste mor som nå dra fra barnet ditt, og du får også sikkert pes fra noen som synes det er uansvarlig og skikkelig dårlig planlegging å få to tette, og legge opp til en sånn situasjon. Jeg var skikkelig fortvilet selv og googlet i vei om separasjonsangst og senvirkninger og storesøster. Men husk det, det er noen robuste vesener vi får, og ikke minst tilpasningsdyktige. Har de gode trygge voksne rundt seg som ivaretar dem selv i nye omstendigheter, så går det stort sett veldig bra. Bare tenk hvor mange barn som står i en ekstrem situasjon nå i Europa, mange av de klarer seg veldig bra allikevel, og da klarer også barnet ditt som nå er baby, men som etterhvert blir en liten ettåring, noen dager uten deg og å tilpasse seg til et nytt liv med lillesøster eller lillebror. Mine er nå 4 og 3, og har så mye glede av hverandre, begge er trygge, normale barn og bærer verken preg av separasjonen, svangerskapsforgiftningen eller det at lillesøster endte som prematur. Jeg har aldri angret på at jeg gikk for pseudotvillinger (selv om det er klart det har vært litt hektisk av og til). Å få 2 tette har vært planen hele tiden, så nøye planlagt skal bare ha 2 barn totalt. Er 36 så har ikke tenkt å få barn i eldre alder enn jeg er nå ønsker at barna skal kunne leke sammen uten at det innebærer at storesøster må passe på minsten som bare er kjedeligt. Mine søstre er både 4 og 10 år eldre enn meg, har aldri lekt sammen med dem 😕 eldste søster henta meg i barnehagen 1 gang og endte med å måtte sitte sammen med ho og venninna hos på bowlinga i arendal i sigarettrøyken dems 😕 har fått avsmak på søsken med noen år mellom seg, blir også kjedelig med familieferier hvor ungene aldri liker de samme aktivitetene...
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #14 Skrevet 8. mars 2022 Min var også 14 mnd, han er 12 år i dag og halter litt på venstre beinet pga hans lillesøsters fødsel. Anonymkode: 9bfca...8b7 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #15 Skrevet 8. mars 2022 Min første var 11 mnd da lillebror ble født. Pappaen var med på sykehuset da jeg dro inn, men dro deretter hjem og var hjemme nesten et døgn. Pappen og storebror kom på besøk til meg på ettermiddagen den dagen vi kom inn. I løpet av kvelden var jeg i aktiv fødsel og pappaen kom tilbake. Lillebror var prematur og måtte på nyfødtintensiv og pappaen dro dit og var der et par timer før han dro hjem til storebror. i 6 uker var jeg på nyfødtintensiv alene, gjennom kriser og gleder. Det gikk helt fint både med meg og storebror. Man klarer mye når man må. Anonymkode: 086c4...235 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #16 Skrevet 8. mars 2022 Når du har termin har du ingen baby hjemme lengre, du har et barn som er litt over ett år! Anonymkode: 45d34...b79 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #17 Skrevet 8. mars 2022 kinetheking skrev (12 timer siden): Dette er et tema jeg spekulerer mye over... jeg er gravid og terminen er når første baby er 13,5 mnd gammel. Jeg gruer meg til å være vekk ifra henne pga fødsel og spekulerer på hvor lenge jeg må holde mannen hos meg på føden. Fødselen tok fryktelig lang tid med førstefødte og var på sykehuset i nesten 1 uke. Baby er like vant til far som mor pga han hadde hjemmekontor under permisjonen min og nå som han har permisjon så er jeg også hjemme i svangerskapspermisjon pga jeg har risikoyrke. Pga covid så isolerer vi oss godt og har ingen besøk eller går på besøk. Baby har blitt vant til min mor, men tror det likevel kan bli for mye for henne å ha henne eventuelt 1 natt siden hun er 65 og skjelver så på hendene og har mye smerter i kroppen. Svigers er hakket eldre og er veldig stressende og masete mennesker med null tålmodighet, generelt mye krangling mellom dem- så vil ikke etterlate baby hos dem... Det var så utroligt støttende for meg å ha mannen hos meg under fødselen siden den var så lang og vanskelig... men lurer litt på om han kun skal være hos meg under aktiv fødsel og deretter gå hjem etterpå- selvom han da går glipp av mye første-tid med neste mann jeg har delammet frem til nå hvor baby er 6,5 mnd, men melka er så godt som borte, hun har fått flaske fra både mor og far. Hun begynner 60 prosent i barnehage når hun fyller 1 år. noen som har erfaring med akkurat dette med pseudotvillinger med 13 mnd aldersforskjell?? Er du heldig så går jo fødselen raskt. Dere drar jo ikke inn på sykehuset før riene er skikkelig etablert og med et par minutter mellomrom. Vi hadde en 2 åring som sov hjemme med farmor under fødselen. Far var på sykehuset under fødselen og i 1 time etterpå. Totalt var han borte fra 2 åringen i 5-6 timer. Anonymkode: 35efb...525
Marimba Skrevet 8. mars 2022 #18 Skrevet 8. mars 2022 kinetheking skrev (2 timer siden): Å få 2 tette har vært planen hele tiden, så nøye planlagt skal bare ha 2 barn totalt. Er 36 så har ikke tenkt å få barn i eldre alder enn jeg er nå ønsker at barna skal kunne leke sammen uten at det innebærer at storesøster må passe på minsten som bare er kjedeligt. Mine søstre er både 4 og 10 år eldre enn meg, har aldri lekt sammen med dem 😕 eldste søster henta meg i barnehagen 1 gang og endte med å måtte sitte sammen med ho og venninna hos på bowlinga i arendal i sigarettrøyken dems 😕 har fått avsmak på søsken med noen år mellom seg, blir også kjedelig med familieferier hvor ungene aldri liker de samme aktivitetene... Helt enig. Var planlagt her og da jeg er tvilling selv og har hatt mye glede av det. Men jammen får man mye pes for valget om to tette innimellom altså.. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #19 Skrevet 8. mars 2022 Ville hørt med din mor om hva hun tenker. Evt kan både din mor og svigers være der? De skjerper seg kanskje når de har «publikum»? Jeg stresset voldsomt før fødsel nummer to. Da var eldste 2,5 år og taklet godt å være noen timer med barnepasser. Hadde en sånn «passe lang» fødsel første gang. Tok vel 1 døgn totalt, 7 timer på sykehus. Svigermor bor noen timer unna, så det var avhengig av litt flaks om hun skulle passet. Men min mor hadde nettopp gjennomgått kreftbehandling og hadde på der tidspunktet ganske uttalt fatigue (utmattelse). Min far lå strak ut med prolaps i ryggen😅 Men det var ikke spørsmål en gang om de skulle stille som barnevakt. Mamma var tilfeldigvis på når riene begynte. Mannen min la eldste for natten mens jeg satt i badekaret og hadde rier. Så reise vi inn på sykehuset. Styrtfødsel med aktiv fase i 30 min ish og mannen var hjemme igjen rundt midnatt, fikk være der litt lengre enn 2 timer, til tross for korona. Neste dag hentet han meg, sånn at jeg var hjemme til lunch. Tror nesten ikke eldste fikk med seg at jeg var borte. Jeg bare kom hjem med baby plutselig😅 kanskje har du ikke behov for ett langt sykehusopphold denne gangen? Det meste ordner seg, selv om det er stress i forkant😊 Anonymkode: be884...ef9 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #20 Skrevet 8. mars 2022 Fødselen tar normalt ikke så lang tid at man er på sykehus i en uke. Fødsel nummer to går vanligvis raskere enn den første. Med nummer to kom vi til sykehuset kl 12 og lillebror ble født kl 13. Det hadde da gått fint om mannen dro hjem om kvelden til storebror. Det er lurt å planlegge, men du kan ikke planlegge for alle eventualiteter. Er mor og svigers eneste alternativer dersom dere trenger barnevakt over natta? Ingen søsken eller venninner som kan stille som barnevakt i nødsfall? Har dere flaks både starter og slutter fødsel på dagtid slik at dere ikke trenger overnattingsbarnevakt. Vi var barnevakter da nevøen vår ble født. Da ble vi oppringt på natta da foreldrene skulle dra på sykehuset og dro hjem til den kommende storebror. Men utpå ettermiddagen overtok barnefaren storebroren mens mor og baby var på sykehuset. Anonymkode: 2fc95...68d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå