Gå til innhold

Omikron og pottetett nese!

Nelly123

Anbefalte innlegg

Jeg fikk påvist covid forrige lørdag, og har hatt vondt i hals, slapp, svimmel/høy puls og vondt i hodet. Imidlertid er det den ekstremt tette nesa som mest plagsom nå. Jeg går på 9. dagen med pottetett nese, av den typen som gjør at du har problemer med å snakke og spise (her må man ta en bit, for så å ta en pause for å puste🤪). 
jeg har ekstremt problemer med å sove med så tett nese, så har tatt nesespray før jeg skal sove. Begynner å bli desperat her, skal vel helst ikke bruke denne sprayen over 10 dager? Flere som har problemer med dette?  Flere jeg har snakket med har også hatt pottetett nese, men ikke så lenge🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nelly123 skrev (21 timer siden):

Jeg fikk påvist covid forrige lørdag, og har hatt vondt i hals, slapp, svimmel/høy puls og vondt i hodet. Imidlertid er det den ekstremt tette nesa som mest plagsom nå. Jeg går på 9. dagen med pottetett nese, av den typen som gjør at du har problemer med å snakke og spise (her må man ta en bit, for så å ta en pause for å puste🤪). 
jeg har ekstremt problemer med å sove med så tett nese, så har tatt nesespray før jeg skal sove. Begynner å bli desperat her, skal vel helst ikke bruke denne sprayen over 10 dager? Flere som har problemer med dette?  Flere jeg har snakket med har også hatt pottetett nese, men ikke så lenge🙈

Ikke for å skremme deg, men jeg hadde covid for 1 måned siden og er fortsatt ganske tett i nesa. Det føles som om det er tett opp i sinusene og ingen nesespray hjelper. Samtidig er det litt slim i nesesvelget nærmere nesedelen, som er svært irriterende. Jeg har gjort innhalasjoner av typen hvor man koker te og puster inn dampen med ansiktet så nært som mulig uten å brenne seg mens teen småkoker og det er det eneste som ser ut til å hjelpe midlertidig. Det var ekstremt pottetett før, men er blitt bedre. Fortsatt ikke helt borte, men jeg kan ihvertfall sove med 2 puter oppå hverandre.

Fastlegen vet heller ikke hva jeg kan gjøre mer, så ... jeg bare venter. Men det er tydeligvis vanlig for omikron siden den rammer mest øvre luftveier.

29_j skrev (6 minutter siden):

Jeg har begynt å hoste å kjenne det i brystet. Nå er jeg heelt sikker på at noe er på gang. Kjente du noe til dette? Ikke tett nese så langt  

Jepp, hadde det også. Vanlig komplikasjon av omikron. Det varte i ca 2 uker og det hjalp med hostesaft fra fastlegen og Ventoline mot spasmene i bronkiene. Hvis hostingen blir for plagsomt eller du kjenner smerter i brystkassa mens du hoster, dra en tur til fastlegen å høre på lungene og ta blodprøve for å utelukke lungebetennelse. Er det ikke lungebetennelse, er det bare å bruke hostesaft og Ventoline og vente til at det går over. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også fortsatt veldig tett i nesa nesten tre uker etter positiv test. Jeg har brukt mye nesespray, mye mer en anbefalt. Jeg skal spørre legen om jeg kan få resept på Rinexin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere skylt nesen med saltvann? Kjøp en neseskyller på apoteket og gå gæærn med oppkok 1L vann og 1 ts salt 2-3x daglig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (På 8.3.2022 den 19.48):

Ikke for å skremme deg, men jeg hadde covid for 1 måned siden og er fortsatt ganske tett i nesa. Det føles som om det er tett opp i sinusene og ingen nesespray hjelper. Samtidig er det litt slim i nesesvelget nærmere nesedelen, som er svært irriterende. Jeg har gjort innhalasjoner av typen hvor man koker te og puster inn dampen med ansiktet så nært som mulig uten å brenne seg mens teen småkoker og det er det eneste som ser ut til å hjelpe midlertidig. Det var ekstremt pottetett før, men er blitt bedre. Fortsatt ikke helt borte, men jeg kan ihvertfall sove med 2 puter oppå hverandre.

Fastlegen vet heller ikke hva jeg kan gjøre mer, så ... jeg bare venter. Men det er tydeligvis vanlig for omikron siden den rammer mest øvre luftveier.

Jepp, hadde det også. Vanlig komplikasjon av omikron. Det varte i ca 2 uker og det hjalp med hostesaft fra fastlegen og Ventoline mot spasmene i bronkiene. Hvis hostingen blir for plagsomt eller du kjenner smerter i brystkassa mens du hoster, dra en tur til fastlegen å høre på lungene og ta blodprøve for å utelukke lungebetennelse. Er det ikke lungebetennelse, er det bare å bruke hostesaft og Ventoline og vente til at det går over. 

Oj, for noe dritt! Her fungerer nesespray veldig bra, men skal jo helst ikke holde på med deg i evigheter…, har fått Rhinox tabletter, men fungerer ikke like bra merker jeg…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor skrev (På 8.3.2022 den 19.56):

Jeg er også fortsatt veldig tett i nesa nesten tre uker etter positiv test. Jeg har brukt mye nesespray, mye mer en anbefalt. Jeg skal spørre legen om jeg kan få resept på Rinexin.

Jeg har fått resept på Rhinox, men det er ikke like virksomt som nesespray… jeg har bare tatt nesespray på natta. På dagtid er jeg merkelig nok helt fin, men blir pottetett på kvelden igjen😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har blitt værre etter jwg ble "frisk". Begynt å føle på jeg ikke får varme i kroppen også. Men alle tester har slått ut negativt. Spesielt da jeg lå syk. Da brukte jeg nese spray en gang om dagen. Nå, hele tida. Gravif ogsåå, så kan også være det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badesåpe skrev (På 8.3.2022 den 20.11):

Har dere skylt nesen med saltvann? Kjøp en neseskyller på apoteket og gå gæærn med oppkok 1L vann og 1 ts salt 2-3x daglig. 

Jada har sånn nesehorn og har skylt flere ganger daglig, men ingen effekt av det. Det er ikke noe snørr oppi der, kun hovne neseslimhinner…har fått rhinexin tabletter men de fungerer ikke veldig bra…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

idamoor skrev (7 minutter siden):

Jeg har blitt værre etter jwg ble "frisk". Begynt å føle på jeg ikke får varme i kroppen også. Men alle tester har slått ut negativt. Spesielt da jeg lå syk. Da brukte jeg nese spray en gang om dagen. Nå, hele tida. Gravif ogsåå, så kan også være det. 

Hvis du er gravid, er det vanlig å bli enda mer tett i nesa, husker jeg var veldig plaget med sistemann, etter en forkjølelse…, ble ikke ordentlig bra før ungen ble født😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nelly123 skrev (7 timer siden):

Oj, for noe dritt! Her fungerer nesespray veldig bra, men skal jo helst ikke holde på med deg i evigheter…, har fått Rhinox tabletter, men fungerer ikke like bra merker jeg…

Det går fort å bli avhengig av nesespray og da kan man ikke klare seg uten, man er alltid pottetett uten. Så begrens mest mulig nesespraybruken. Skyll heller med nesespray med saltvann, typ de som selges for barn. De kan du bruke så mye du vil.

Tabletter fikk jeg også uten effekt 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse
Nelly123 skrev (10 timer siden):

Jada har sånn nesehorn og har skylt flere ganger daglig, men ingen effekt av det. Det er ikke noe snørr oppi der, kun hovne neseslimhinner…har fått rhinexin tabletter men de fungerer ikke veldig bra…

Prøv denne mot hovne slimhinner, reseptfri på apoteket:

Nasonex Nesespray 50mcg/dose, 60 doser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (4 timer siden):

Det går fort å bli avhengig av nesespray og da kan man ikke klare seg uten, man er alltid pottetett uten. Så begrens mest mulig nesespraybruken. Skyll heller med nesespray med saltvann, typ de som selges for barn. De kan du bruke så mye du vil.

Tabletter fikk jeg også uten effekt 😄

Saltvann har dessverre ingen effekt, skyller med saltvann med sånt nesehorn, men igår kveld var jeg så tett at jeg ikke fikk skylt gjennom…er ikke tett på dagen da, kun på kvelden. (Tar kun en dose nesespray før jeg legger meg, den kan vel umulig vare 20 timer??) veldig merkelig har aldri vært borte i dette tidligere…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitronmelisse skrev (1 time siden):

Prøv denne mot hovne slimhinner, reseptfri på apoteket:

Nasonex Nesespray 50mcg/dose, 60 doser

Takk😊 Skal vurdere den, har gått på flutide tidligere, men den tullet med luktesansen min, så jeg hadde en konstant «brent» lukt i nesa, det var ikke noe deilig😩 Har du prøvd denne på covid-tett nese? Eller kun allergi tett nese?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29_j skrev (8 timer siden):

Jeg har en covid tett nese😆🙋‍♀️🙋‍♀️ Kjøper den jeg 

Jeg skal løpe og kjøpe i morgen, hadde ikke tid idag😅 det tar vel et par dager før den virker ordentlig kanskje…

Endret av Nelly123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså helt tett. Aldri hatt så tett nese over lengre tid... andre som sliter med det samme? 

Anonymkode: ee673...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Antonetta skrev (10 timer siden):

Jeg følte jeg var pottetett i evigheter etter jeg fikk covid påvist 🙈

Hvor lenge ca? Og har det blitt bra igjen? Noe ordentlig drit den coviden, man sover jo noe innmari dårlig når man er så tett😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29_j skrev (10 timer siden):

Er også helt tett! Mistet luktesans og smakssans også. Hvilken nesespray? Slimete i lungene også her

Den nesesprayen jeg bruker nå er rhinox nesespray, den fungerer best på meg. Men har jo brukt den i 1;5 uke nå (kun på natta)…vil jo helst ikke bli avhengig, skal få kjøpt kortison i morgen. Nå vet jeg jo at det for noen fungerer veldig bra med rinexin tabletter også, men jeg ble fortsatt like tett i nesa på kvelden, i tillegg ble jeg veldig urolig i kroppen, fikk ikke sove i det hele tatt.😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29_j skrev (1 time siden):

Den er så tett at jeg nesten får pustevansker... 

jepp, akkurat sånn er det, helt pottetett. Får jo verken pratet ordentlig eller spist, det å være så tett i nesa er bare noe av det verste jeg vet, får helt panikk hvis jeg skal sove😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nelly123 skrev (2 timer siden):

Hvor lenge ca? Og har det blitt bra igjen? Noe ordentlig drit den coviden, man sover jo noe innmari dårlig når man er så tett😢

Var veldig tett første 2 veke ca så kom det seg litt og litt. kjentes verre ut på nettene enn på dagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...