Gå til innhold

Boligtips for førstegangskjøp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ila den siste tiden har jeg kjent et større og større behov for å flytte ut da jeg ønsker større privatliv og ikke minst større grad av fred og ro og oppretthold av positiv energi rundt meg. Jeg har vært kjempe flink og vært på aktivt søk etter en ny, bedre jobb som jeg snart skal begynne på. Der blir det bl.a spennende, givende og også bedre betalt osv. 

Med dette vet jeg at jeg kan få mulighet til å satse på flere boliger. Men jeg er veldig fersk på boligmarkedet, og vil jo gjerne gjøre et godt kjøp. Kan være tidligere Skedsmo kommune eller rundt Oslo. Er det slik at det er best med selveier og ikke andel? Vil jo ikke bare kjøpe hvilken som helst og ende opp med mange flere kostnader fordi "jeg ikke har gjort god nok research" 

Med finansieringsbevis kan jeg satse på noe til maks 2.8 mill kr foreløpig (inkl min EK,). Hvis noen har lyst og tid til å hjelpe meg litt med hva som gjør at jeg kan foreta et godt kjøp og evt. hvilke steder å satse på så vil jeg sette stor pris på det. 

Mtp selveie er det større frihet også hvis man skulle ønske å leie den ut etter hvert. 

Anonymkode: a7cb2...779

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Satser forresten ikke på oppussingsobjekter, vil ha en leilighet som er ny og trygg nok stand. 

Tenker tidligere Skedsmo kommune eller Oslo 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med denne posten? Vil du ha skryt for at du har vært «kjempe flink» som har fått deg en givende og spennende jobb eller er det leilighet du vil ha svar om? 
Det er også stor forskjell på Skedsmo og Oslo, så blir umulig å sammenlikne hvis det er områder du vil ha tips om. 

forskjellen på andel og borettslag er at du kan risikere at borettslaget tar opp lån på leiligheten din for å gjøre nødvendige renoveringer feks oppussing av bad/rør osv. I et sameie må du stå for slike ting selv og det kan bli dyrt.

skal du kjøpe nytt er det ikke så farlig om du velger det ene eller andre, men du får ikke noe nytt i Oslo til 2.8

Anonymkode: 6fe87...348

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med denne posten? Vil du ha skryt for at du har vært «kjempe flink» som har fått deg en givende og spennende jobb eller er det leilighet du vil ha svar om? 
Det er også stor forskjell på Skedsmo og Oslo, så blir umulig å sammenlikne hvis det er områder du vil ha tips om. 

forskjellen på andel og borettslag er at du kan risikere at borettslaget tar opp lån på leiligheten din for å gjøre nødvendige renoveringer feks oppussing av bad/rør osv. I et sameie må du stå for slike ting selv og det kan bli dyrt.

skal du kjøpe nytt er det ikke så farlig om du velger det ene eller andre, men du får ikke noe nytt i Oslo til 2.8

Veldig sært av deg å komme til den konklusjonen. Dette er et diskusjonsforum. Folk har lov til å skrive så utfyllende tråder som de ønsker. Er du ny her eller?

Jeg har ikke noe erfaring om det du spør om TS, men håper du får svar på spørsmålene dine.

Anonymkode: a69c1...056

• Liker 2
Gjest mariama
Skrevet

Det viktigste jeg kommer på er å ta deg tid til å vurdere være bolig grundig.

Les prospektet nøye. Google eller spør noen om det er noe du ikke forstår.

Tenk gjennom hva du kan endre billig og hva som er mer omfattende.

Ta en tur på nærmeste butikk i området du vurderer, og ta kollektivtransport til jobben din. 

Lag et regneark der du legger inn lånekostnader og fellesutgifter. Husk at høyere fellesutgifter av og til dekker andre ting som TV, varme osv.

Få gjerne råd av banken din, du betaler antakelig for det allerede. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Veldig sært av deg å komme til den konklusjonen. Dette er et diskusjonsforum. Folk har lov til å skrive så utfyllende tråder som de ønsker. Er du ny her eller?

Jeg har ikke noe erfaring om det du spør om TS, men håper du får svar på spørsmålene dine.

Anonymkode: a69c1...056

Nei, men syns det er greit å ha overskrifter som passer til innholdet. Syns det er spesielt at mesteparten av innholdet irrelevant i forhold til boligkjøp når det er det TS bruker som overskrift 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, men syns det er greit å ha overskrifter som passer til innholdet. Syns det er spesielt at mesteparten av innholdet irrelevant i forhold til boligkjøp når det er det TS bruker som overskrift 

Er du helt senil eller ? Ser du ikke at innholdet passer til overskriften min? Må du absolutt være så stygg og komme til en så usakelig konklusjon som en medleser her også sier ? 

Jeg kan skrive så utfyllende jeg vil din tulling 🤣 er så miserabel med jobben din kanskje ? La meg være glad og fornøyd for at jeg har fått en ny jobb da ! 😁 Let me beeee, chiiiill. 

AnonymBruker
Skrevet

Se på det som ikke kan endres, er mitt tips. Ikke se deg blind på fint interiør. Er leiligheten lys? Er det nok vinduer? Er strøket trygt? Glor du rett inn i en vegg når du ser ut? Er det innsyn? Utsyn? Er det langt til nærmeste butikk? Er det mulighet for parkering i nærområdet om du skulle kjøpe bil en dag?

Andre ting man ikke kan endre er ofte farge/materialer på terrasse, betingelser på fellesgjeld, hva og hvordan fellesareal skal pusses opp eller disponeres. Sjekk i prospektet om det er noen fremtidige og dyre planer på gang.

Jeg angrer som en hund på at jeg kjøpte i borettslag. Og det er halvparter på et tun, hvor man skulle tro man hadde frihet. Får ikke henge opp en jævla markise uten at styret skal bestemme og sette felles regler for alle. Irriterer meg grønn over manglende råderett over egen bolig.. Men jeg skjønner at boformen passer for de som ikke vil ha noe som helst ansvar for å ordne ting selv. For det får du ikke i borettslag 🙃 Husk også at store sameier ofte drives som et borettslag, og du må innfinne deg med mye rart der og.

Anonymkode: 89dae...8b6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Er du helt senil eller ? Ser du ikke at innholdet passer til overskriften min? Må du absolutt være så stygg og komme til en så usakelig konklusjon som en medleser her også sier ? 

Jeg kan skrive så utfyllende jeg vil din tulling 🤣 er så miserabel med jobben din kanskje ? La meg være glad og fornøyd for at jeg har fått en ny jobb da ! 😁 Let me beeee, chiiiill. 

Nei, det ser jeg faktisk ikke. Syns det virker som innlegget bærer preg av selvskryt, men oppfattet ikke at du var så ung før nå i siste innlegg.

Du får starte med å se om du får finansieringsbevis i førsteomgang 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Se på det som ikke kan endres, er mitt tips. Ikke se deg blind på fint interiør. Er leiligheten lys? Er det nok vinduer? Er strøket trygt? Glor du rett inn i en vegg når du ser ut? Er det innsyn? Utsyn? Er det langt til nærmeste butikk? Er det mulighet for parkering i nærområdet om du skulle kjøpe bil en dag?

Andre ting man ikke kan endre er ofte farge/materialer på terrasse, betingelser på fellesgjeld, hva og hvordan fellesareal skal pusses opp eller disponeres. Sjekk i prospektet om det er noen fremtidige og dyre planer på gang.

Jeg angrer som en hund på at jeg kjøpte i borettslag. Og det er halvparter på et tun, hvor man skulle tro man hadde frihet. Får ikke henge opp en jævla markise uten at styret skal bestemme og sette felles regler for alle. Irriterer meg grønn over manglende råderett over egen bolig.. Men jeg skjønner at boformen passer for de som ikke vil ha noe som helst ansvar for å ordne ting selv. For det får du ikke i borettslag 🙃 Husk også at store sameier ofte drives som et borettslag, og du må innfinne deg med mye rart der og.

Signerer denne. Borettslag er noe dritt egentlig. Aldri mer sier jeg bare. 

Anonymkode: 7a1f4...d83

AnonymBruker
Skrevet

Vil komme med et tips å være obs på! Jeg så en gang en bolig med lave felleskostnader. Deretter la jeg merke til med liten skrift i dokumentet at fellesutgiftene kom til å øke noe heftig snart, fordi det skulle oppgraderes masse. Plutselig var det ikke like billig nei.

Nå er jeg er veldig fornøyd med mitt førstegangskjøp av enebolig. Man kan ikke få «alt» på sitt første kjøp, så du må finne ut av hva du vil ofre. Jeg ofret kort kjørevei til jobb, for å få en enebolig. Min opplevelse av førstegangskjøp:

• Skulle ha kjøpt boligkjøperforsikring

• Ønsker ikke skråtak på soverom i fremtid

•Ønsker bedre lysforhold

• Vil ikke gå bort fra å ha en benk til klesvasken, elsker det!

•Mye kan gjøres med et par strøk maling

•Ikke kjøp bolig med dårlig kjøkken/bad, det er veldig dyrt å oppgradere.

Og som andre sier, vinduer, parkering, butikk, er det elektriske anlegget ok, osv. Noe må ofres, finn ut hva som er viktigst for deg. Jeg nevnte bare noen ting som er viktig for meg. Les salgsoppgaven nøye, og budgivnings-taktikk. Dra på masse visninger, da finner du ut hvor og hva du vil ha :)

Anonymkode: 233e9...be1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gå på mange visninger, selv de som er for dyre for deg! Lær deg å lese tilstandsrapporten og resten av papirene skikkelig slik at du faktisk skjønner hva som står der! Ha med deg noen om du har mulighet! Still spørsmål til megler! Vipp opp sluket i dusjen, åpne skap og skuffer under vasker, bruk nesen og lukt, se også etter fuktmerker!

er det duftlys eller matlukt på visningen bør du styre unna! Det er som regel forsøk på å skjule lukt! Vindu åpent på soverom f.eks., på en visning? Styr unna der også, da er det lufting for å unngå mugglukt…

Finner du noe du virkelig liker kan du også se om du får snakket med naboer, hør med de om nabolaget etc.!

Anonymkode: 79d78...feb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Får ikke henge opp en jævla markise uten at styret skal bestemme og sette felles regler for alle. Irriterer meg grønn over manglende råderett over egen bolig.. Men jeg skjønner at boformen passer for de som ikke vil ha noe som helst ansvar for å ordne ting selv. For det får du ikke i borettslag 🙃 Husk også at store sameier ofte drives som et borettslag, og du må innfinne deg med mye rart der og.

Her kan man henge opp hvilken farge på markise man vil eller innglassere. Er borettslag. Hos en jeg kjenner må det være samme farge på markisene (selveier). Det som er stor forskjell er at hen får mange nye leieboere, og noen bråker, mens her er det stille og rolig. Hører kanskje en lyd fra naboen over to ganger i mnd. Aldri fest. Er sel

Har nyoppusset 1,5 roms med 8 kvm innglasset vestvendt veranda, bad også nylig pusset opp av borettslaget. Sovealkove med vindu og skyvedør. Ikke innsyn. Fin utsikt. Fint og ganske nytt kjøkken med grei benkplass, men ulempe at det ikke er oppvaskmaskin. Oslo øst, men tror jeg kanskje får mer enn 2,8 for den. Styret er dyktig, og har oppgradert alt opp gjennom årene så ingen store rehabiliteringer står for tur. 

Jeg skal selge snart, så synd du er ab. Er selv livredd for bråkete naboer, veggdyr osv., men skal selge fordi jeg skal flytte utenbys. 

Anonymkode: fba0f...d41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...