Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er poenget, det er jo bare teit. Tenk å få en sønn, også ender han opp voldelig eller som voldtektsmann. Er det pga menn er født uten empati fra naturens side? Man har jo alltid et valg, om hvordan man oppfører seg. Man MÅ ikke slå, voldta eller være atal. 

Barn og familie til de som starter kriger f.eks, de må jo bli skuffa om de har en far som starter krig. Jeg hadde hvertfall kuttet ut faren min da. Finnes det evne til refleksjon blant menn som liker vold og krig, tror dere? Hvorfor så mye aggresjon og hat?

Vet jo at det ikke gjelder absolutt alle menn, men det er jo stort sett menn som starter kriger og er voldelige. Hvorfor kan vi ikke gjøre som Jason Derulo? 

Jason Derulo x Nuka - Love Not War [Official Music Video] - YouTube 

Anonymkode: 92f15...df9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har to sønner og en datter, ingen av dem er interessert i vold og kriging. Alle er empatiske fine mennesker. For en diskriminerende uttalelse å komme med.  Knurrrrrr!!! Hilsendamesomfølersegsintnå..

Anonymkode: 08d63...6a3

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har to sønner og en datter, ingen av dem er interessert i vold og kriging. Alle er empatiske fine mennesker. For en diskriminerende uttalelse å komme med.  Knurrrrrr!!! Hilsendamesomfølersegsintnå..

Anonymkode: 08d63...6a3

Jeg sier jo ikke at det gjelder alle... men det er jo bevist at det er flest menn som starter kriger og bedriver vold. Broren min hadde vært udugelig i krig for han er så rolig og fredelig, det gjelder de fleste jeg kjenner og. Men i Øst-Europa virker de jo kjempesinte og voldelige! Hvorfor er de sånn? Født sånn eller blitt sånn? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Testosteron!

Anonymkode: 770b5...813

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjelder de fleste desverre. Selv homse vennene mine er sykelig opptatt av jrig innerst inne. Menn elsker det. Liker å se film om det, liker å spille spill om det. Liker å dra til krigen. Mange drømmer om det. Sad but true 😭 

Anonymkode: 75b10...516

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gjelder de fleste desverre. Selv homse vennene mine er sykelig opptatt av jrig innerst inne. Menn elsker det. Liker å se film om det, liker å spille spill om det. Liker å dra til krigen. Mange drømmer om det. Sad but true 😭 

Anonymkode: 75b10...516

Er det sant? Det er jo ikke bra. Huff jeg er så redd for å bli gruppevoldtatt og drept av russiske soldater, har mareritt om det ganske ofte faktisk. Skjønner bare ikke hvorfor vold er så stas. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg sier jo ikke at det gjelder alle... men det er jo bevist at det er flest menn som starter kriger og bedriver vold. Broren min hadde vært udugelig i krig for han er så rolig og fredelig, det gjelder de fleste jeg kjenner og. Men i Øst-Europa virker de jo kjempesinte og voldelige! Hvorfor er de sånn? Født sånn eller blitt sånn? 

De var ikke så mye bedre her til lands i vikingtiden.

Anonymkode: bbe44...796

AnonymBruker
Skrevet

Er mann, vært glad i krig siden barneår.. men selvsagt ordentlig borger uten rulleblad osv i dag

Anonymkode: 8c81b...6bb

Skrevet

Natur og påfølgende kultur. Menneskeheten har eksistert som jegersamfunn mye lengre enn i moderne samfunn, og dette ligger i vårt DNA.

At kvinner er mindre utpreget voldelige av natur enn det menn er går nok også litt på kapasitet enn vilje.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor lager folk sånne tåpelige tråder?

Forumet flommer over av tråder med spørsmål som “hvorfor er kvinner så optatt av xxx”, og “hvorfor er menn så glade i xxx.”

Felles for alle disse trådene er at de tar utgangspunkt i at premisset i åpningsspørsmålet er sant. Hvilket det aldri er i disse trådene. 
Her for eksempel, fastslås det kategorisk at menn er galde i krig og vold. Det er ikke sant, og spørsmålet er derfor tåpelig.

Vidre kommer en annen klassiker:

“men det er jo bevist at det er flest menn som starter kriger og bedriver vold.“

Hvorfor er det sånn, tro? Kan det være at det er fordi det er flest menn i storpolitikken? Kan man tenke seg at det ville vært minst like mye krig om det bare var kvinner som styrte i verden? Slike utsagn bekrefter ikke annet enn at likestilling enda ikke er et faktum i storpolitikken.

Man trenger ikke se lenger enn til nærmeste ungdomsskole for å se at kvinner ikke har noen mer fredelig sameksistens enn menn har.

Jeg er så LEI av sånne tåpelige tråder. Kan man ikke i det minste komme med et spørsmål som ikke kollapser logisk av sin egen utforming?

Anonymkode: d5bc8...533

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Gjest Warrior
Skrevet

Det er forskjell på å like krigsfilmer/spill og voldelige filmer/spill og det å like det i virkeligheten. Tror du de fleste som kriger elsker krig? Mange kriger for å hjelpe eller forsvare landet sitt/andre mennesker. 

Det er ikke akkurat så mange menn som starter en krig vs menn som ikke starter en krig. De fleste menn er ikke voldelig eller voldtar. Det er noen få. Samme som at noen kvinner er voldelig og voldtar. De fleste har faktisk følelser for andre mennesker, er ikke voldelig, voldtar ikke, dreper ikke. Det er kun de det gjelder som starter kriger, er voldelig, og voldtar som kan svare på hvorfor de gjør det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Man trenger ikke se lenger enn til nærmeste ungdomsskole for å se at kvinner ikke har noen mer fredelig sameksistens enn menn har.

Og det finnes ikke farlig for verdens befolkningen. Krig derimot er livsfarlig. Vesentlig forskjell. 

Anonymkode: 33365...222

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde i det minste følt meg langt tryggere i en verden uten menn..

Hvor mange drapsmenn, voldtektsmenn og generelt utøvere av vold er kvinner? Nei jeg er lei av all volden. Skulle i det minste ønske at det ble slått skikkelig ned på men her slipper man ut etter et par år for drap og drapsforsøk, det blir for dumt.

Anonymkode: bd580...baa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Og det finnes ikke farlig for verdens befolkningen. Krig derimot er livsfarlig. Vesentlig forskjell. 

Anonymkode: 33365...222

Dette er fullstendig skivebom. Poenget er at kvinner ikke er noe mindre konfliktinnstilte enn menn, men at de i mindre grad har sluppet til i politikken.

Om vi skal virkelig være dumme, kan vi jo si at de største lidelsene i britiske kolonier skyldtes en kvinne, siden dronning Victoria satt ekstremt lenge på tronen i den tiden koloniene ble behandlet som verst.

Jeg prøvde å mane til saklighet. Det er visst ikke mulig.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor lager folk sånne tåpelige tråder?

Forumet flommer over av tråder med spørsmål som “hvorfor er kvinner så optatt av xxx”, og “hvorfor er menn så glade i xxx.”

Felles for alle disse trådene er at de tar utgangspunkt i at premisset i åpningsspørsmålet er sant. Hvilket det aldri er i disse trådene. 
Her for eksempel, fastslås det kategorisk at menn er galde i krig og vold. Det er ikke sant, og spørsmålet er derfor tåpelig.

Vidre kommer en annen klassiker:

“men det er jo bevist at det er flest menn som starter kriger og bedriver vold.“

Hvorfor er det sånn, tro? Kan det være at det er fordi det er flest menn i storpolitikken? Kan man tenke seg at det ville vært minst like mye krig om det bare var kvinner som styrte i verden? Slike utsagn bekrefter ikke annet enn at likestilling enda ikke er et faktum i storpolitikken.

Jeg er så LEI av sånne tåpelige tråder. Kan man ikke i det minste komme med et spørsmål som ikke kollapser logisk av sin egen utforming?

Jeg er enig i at premisset går litt for langt, men jeg synes temaet er interessant og en kommer jo ikke unna at (grov) vold og kriging i stor grad utføres av menn. Hvorfor det er slik kan være en interessant diskusjon, og som andre er inne på over handler det nok som så mye annet om hvordan mennesket er formet over veldig lang tid og hvilke egenskaper som har vært positive for kvinner og menn. 

Poenget om ungdomsskole er interessant, for som du er inne på har nok ikke kvinner noen fredeligere sameksistens seg imellom, men der vold, slossing og kriging er vanligere menn imellom er kanskje intriger og sosialt spill vanligere kvinner imellom. Det er jo egentlig ganske interessant. 

Jegern Puahate skrev (20 timer siden):

Natur og påfølgende kultur. Menneskeheten har eksistert som jegersamfunn mye lengre enn i moderne samfunn, og dette ligger i vårt DNA.

At kvinner er mindre utpreget voldelige av natur enn det menn er går nok også litt på kapasitet enn vilje.

Jeg tror du har helt rett i dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Det blir mye lettere å forstå alt som er relatert til slikt hvis du leser boka The Selfish Gene.

Anonymkode: 7a65b...43b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.3.2022 den 21.42):

Er mann, vært glad i krig siden barneår.. men selvsagt ordentlig borger uten rulleblad osv i dag

Anonymkode: 8c81b...6bb

Men hvorfor? Krig og vold er jo så meningsløst.

Skrevet

ja det er jo fakta at menn er overrepresentert når det kommer til terror, vold, voldtekter, krig, misbruk.... og det meste annet som er ondt i denne verden. 

Jeg sier ikke at alle er sånn... jeg har da en far, bror, mann og sønn med hjerter av gull.. Men mange menn er sånn. 

Jeg tror denne forskjellen i aggresjon mellom kjønnene er pga hormoner.  

Man ser det jo i dyreriket også, hanndyrene sloss mye mer. 

Også er det store individuelle forskjeller. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selv i Bibelen er mesteparten av innholdet viet vold og krig. 

Anonymkode: 7dd3f...4e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.3.2022 den 21.32):

Tror du må snu tankegangen litt. De fleste menn er ikke voldelige. De fleste mennesker er ok mennesker. Men blant de få menneskene som er voldelige, er det en overvekt av menn. Menn generelt blir ikke født uempatiske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...