Gå til innhold

Ditt beste tips til oppdragelse/småbarnstid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, er mor til en fersk toåring og ønsker innspill på hva som er deres beste tips. Hva gjør dere for å skape magiske stunder, ordne små kriser osv? ønsker gjerne tips til aktiviteter i hverdagen som kan bidra til å redusere skjermtid 😊

All hjelp settes pris på. 

Anonymkode: 7d924...a67

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan komme med mange😅

Lese bøker, synge sanger, kroppsmaling, fingermaling, gå ut, gå tur osv isteden for iPad. 

Hvis du vet at 2åringen ikke er så glad i å gå på badet for kvelds stell eller bytte av bleie så si: nå skal vi på badet. Vil du ha med bilen eller bamsen? Barnet blir da inkludert og får være med å ta valg.

Før du går inn på butikken, si ifra at dere ikke skal ha godteri. Blir det mas om det så drar dere hjem. Hold det du sier, alltid!

Ikke kom med tomme trusler, aldri!

Velg dine kamper, noen ganger kan man faktisk ikke ta alle. 

Avledning er også flott ved behov. 

Anonymkode: 5f42f...ef2

• Liker 1
Skrevet

Går 2 åring i barnehagen eller hjemme?

Om hjemme så gå tur, finn frem leker, bøker, se litt på barne tv. Når jeg gikk hjemme med min så kunne dagene bli lange..stod opp 0500 og la seg 18-22( da å legge ikke alltid gikk greit) 

Så vi tok rett og slett dagen som det kom, var det pent vær gikk vi ut en tur, kanskje på kjøpesenteret,cafe el. Eller så var vi mye inne å, der vi bare slappe av og gjorde små ting. Innimellom så satt han og lekte med sine leker og gikk rundt. 

Husk alt er magisk:)

AnonymBruker
Skrevet

Du kan velge to av disse tre hver dag, et rent hjem, fornøyde barn, din egen psykiske helse😂

Anonymkode: aec87...331

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hei, er mor til en fersk toåring og ønsker innspill på hva som er deres beste tips. Hva gjør dere for å skape magiske stunder, ordne små kriser osv? ønsker gjerne tips til aktiviteter i hverdagen som kan bidra til å redusere skjermtid 😊

All hjelp settes pris på. 

Anonymkode: 7d924...a67

Male på ting dere finner ute, steiner, kongler, blader (som dere kan ramme inn). Er alt bare feil en dag, kan dere ha piknik i stua på gulvet med tepper og puter.. Vi har hatt middagen vår der og bestilt pizza og brus og sånn..

Lage hytte, bygge tårn, gå på skattejakt (i samarbeid med tips nr 1), pynte kake eller muffins sammen.. 

AnonymBruker
Skrevet

Mitt beste tips er å elske barnet ubetinget. Det gjør du sikkert. Respekter barnet, ikke prat over hodet på barnet, eller vær nedlatende. Vær tilstede med barnet. Lek med barnet. Gjennom leken lærer du barnet å kjenne enda bedre. Ikke bruk mobilen mye. Undre deg sammen med barnet, finn ut av ting sammen med barnet. Du trenger ikke alltid ha svaret, la barnet finne ut av ting selv. Støtt barnet i å klare selv. La barnet feile, uten at du blir lei eller oppgitt. Når barnet søler, tørker du bare opp, og sier f.eks "oisann, der ble det litt for mye melk i glasset" 

Ha få regler, men vær konsekvent på de få reglene dere har. Vi må pusse tenner, ellers ødelegger vi tennene. Vi sitter med bordet når vi spiser, vi springer ikke rundt, for da får vi ikke matro, og kan sette mat i halsen. Vi prater sammen under måltidene, og prøver å gjøre måltidene til noe koselig. 

Når barnet har sinneutrudd eller er veldig sur/lei seg, trenger barnet hjelp til å regulere følelsene sine. Barn kan ikke dette, det må læres. Sett deg i barnets høyde, ta gjerne en hånd på barnet hvis det er greit for barnet. Stryk barnet på ryggen hvis du får lov. Si at det er lov å være sint/ lei seg. Si at du forstår at barnet ble veldig lei seg/sint/skuffa nå. Forklar barnet at du forstår reaksjonen. "Nå ble du veldig lei deg når jeg sa du ikke kunne få den sjokoladen. Det forstår jeg godt. Jeg er og veldig glad i sjokolade. Jeg og kan bli lei meg når jeg ikke får sjokolade" Trøst og ro ned barnet. Aksepter det barnet føler.Når barnet er rolig og seg selv igjen, kan du prate videre om det som skjedde. "Vet du, jeg kunne ikke gi deg sjokolade i dag  for i dag er det ikke lørdag. Hvis vi spiser sjokolade hver dag, kan vi bli syke i kroppen. Det er veldig godt med sjokolade, men kroppen vår skal helst ikke ha så mye av det. Og jeg vil jo at du skal være frisk, rask og sunn. Men, på lørdag, da skal vi gå på butikken igjen, og du skal få velge deg ut en sjokokade. Det blir fint." 

Anonymkode: d3949...45e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mitt beste tips er å elske barnet ubetinget. Det gjør du sikkert. Respekter barnet, ikke prat over hodet på barnet, eller vær nedlatende. Vær tilstede med barnet. Lek med barnet. Gjennom leken lærer du barnet å kjenne enda bedre. Ikke bruk mobilen mye. Undre deg sammen med barnet, finn ut av ting sammen med barnet. Du trenger ikke alltid ha svaret, la barnet finne ut av ting selv. Støtt barnet i å klare selv. La barnet feile, uten at du blir lei eller oppgitt. Når barnet søler, tørker du bare opp, og sier f.eks "oisann, der ble det litt for mye melk i glasset" 

Ha få regler, men vær konsekvent på de få reglene dere har. Vi må pusse tenner, ellers ødelegger vi tennene. Vi sitter med bordet når vi spiser, vi springer ikke rundt, for da får vi ikke matro, og kan sette mat i halsen. Vi prater sammen under måltidene, og prøver å gjøre måltidene til noe koselig. 

Når barnet har sinneutrudd eller er veldig sur/lei seg, trenger barnet hjelp til å regulere følelsene sine. Barn kan ikke dette, det må læres. Sett deg i barnets høyde, ta gjerne en hånd på barnet hvis det er greit for barnet. Stryk barnet på ryggen hvis du får lov. Si at det er lov å være sint/ lei seg. Si at du forstår at barnet ble veldig lei seg/sint/skuffa nå. Forklar barnet at du forstår reaksjonen. "Nå ble du veldig lei deg når jeg sa du ikke kunne få den sjokoladen. Det forstår jeg godt. Jeg er og veldig glad i sjokolade. Jeg og kan bli lei meg når jeg ikke får sjokolade" Trøst og ro ned barnet. Aksepter det barnet føler.Når barnet er rolig og seg selv igjen, kan du prate videre om det som skjedde. "Vet du, jeg kunne ikke gi deg sjokolade i dag  for i dag er det ikke lørdag. Hvis vi spiser sjokolade hver dag, kan vi bli syke i kroppen. Det er veldig godt med sjokolade, men kroppen vår skal helst ikke ha så mye av det. Og jeg vil jo at du skal være frisk, rask og sunn. Men, på lørdag, da skal vi gå på butikken igjen, og du skal få velge deg ut en sjokokade. Det blir fint." 

Anonymkode: d3949...45e

Støtter dette 100%! Vi følger disse rådene og har to glade, snille, empatiske barn som setter ord på følelsene sine, er trygge og har få sinneutbrudd. 

Anonymkode: cc08a...d04

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...