AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #1 Skrevet 7. mars 2022 Hvor mye utgifter har du per mnd med enebolig? Altså faste utgifter ved drift o.l. Anonymkode: e92e5...7b9
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #2 Skrevet 7. mars 2022 18 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor mye utgifter har du per mnd med enebolig? Altså faste utgifter ved drift o.l. Anonymkode: e92e5...7b9 Dytter Anonymkode: e92e5...7b9
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #3 Skrevet 7. mars 2022 Vi har en liten enebolig som er ganske ny, energiklasse C, med varmepumpe (luft til vann). Jeg pleier å sette av 1500kr til kommunale avgifter (inkludert eiendomsskatt) og renovasjon hver måned, men det er ikke nok. I januar hvert år kommer det for eksempel en ekstra stor vannregning (avregning), og selv om vi har ca samme vannforbruk hvert år. I 2022 var regningen mer enn 10 000. Dette er ikke bare vann, men også noe feiing og eiendomsskatt, men det meste er vann og avløp. Strøm: Jeg bor i midt-Norge, så strømmen er billig. Betaler 1200-3500 per måned for strøm, avhengig av årstid. Ved: Betaler rundt 2000-4000kr i året (får kjøpe billig ved av slektninger). Service varmepumpe: 2500/året. Hage: Minst 8-10 000 i året. Beise terrassen: Ca 1000/ året. Rørlegger/elektriker på mer uventede småting: I gjennomsnitt 2500-4000kr per år. Men de store utgiftspostene kommer på vedlikehold og nødvendig oppussing To strøk med beis på hus og garasje (leide folk til å gjøre det) kom på 50 000kr - dette er fem år siden, det ville nok kostet mye mer nå. Maling innvendig. Ny varmepumpe: 120 000. Lader til elbil + lys i garasjen: 25 000 til elektriker. Maling innvendig: Dyrt. Vi må snart pusse opp badet, der går vel minst 200 000. Så må vi ta kjøkkenet, og samtidig må vi bytte gulvet på stua, det blir minst 250 000. Terrassen må rives, hage må anlegges på nytt der den har vært, ny og mindre platting må bygges - vet ikke hva det vil koste. Anonymkode: c127a...1ae
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #4 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har en liten enebolig som er ganske ny, energiklasse C, med varmepumpe (luft til vann). Jeg pleier å sette av 1500kr til kommunale avgifter (inkludert eiendomsskatt) og renovasjon hver måned, men det er ikke nok. I januar hvert år kommer det for eksempel en ekstra stor vannregning (avregning), og selv om vi har ca samme vannforbruk hvert år. I 2022 var regningen mer enn 10 000. Dette er ikke bare vann, men også noe feiing og eiendomsskatt, men det meste er vann og avløp. Strøm: Jeg bor i midt-Norge, så strømmen er billig. Betaler 1200-3500 per måned for strøm, avhengig av årstid. Ved: Betaler rundt 2000-4000kr i året (får kjøpe billig ved av slektninger). Service varmepumpe: 2500/året. Hage: Minst 8-10 000 i året. Beise terrassen: Ca 1000/ året. Rørlegger/elektriker på mer uventede småting: I gjennomsnitt 2500-4000kr per år. Men de store utgiftspostene kommer på vedlikehold og nødvendig oppussing To strøk med beis på hus og garasje (leide folk til å gjøre det) kom på 50 000kr - dette er fem år siden, det ville nok kostet mye mer nå. Maling innvendig. Ny varmepumpe: 120 000. Lader til elbil + lys i garasjen: 25 000 til elektriker. Maling innvendig: Dyrt. Vi må snart pusse opp badet, der går vel minst 200 000. Så må vi ta kjøkkenet, og samtidig må vi bytte gulvet på stua, det blir minst 250 000. Terrassen må rives, hage må anlegges på nytt der den har vært, ny og mindre platting må bygges - vet ikke hva det vil koste. Anonymkode: c127a...1ae Altså de 10 000 var kun regningen som kom i januar (vann/avløp), ikke kostnaden for hele året. Anonymkode: c127a...1ae
A-hunter Skrevet 7. mars 2022 #5 Skrevet 7. mars 2022 Det finnes ikke noe svar på dette. Den store x'en er vedlikehold. Normalt kan du regne 50.000 i året, men det er da i snitt over mange år. Forsikring, kommunale avgifter (vann, avløp, feiing), renovasjon, vei, eiendomsskatt og vedlikehold er faste poster. Kommunale avgifter varierer stort i Norge.
Amossa Skrevet 7. mars 2022 #6 Skrevet 7. mars 2022 Som det blir nevnt varierer offentlige avgifter stor i Norge. Eiendomsskatt varierer etter kommunens økonomi og politiske sammensetning. I 2022 vil vann, renovasjon og eiendomsskatt koste oss 18.000 kr. Forsikring 15.000 kr Nett, fiber: 7.000 kr Altså vil faste kostnader som man ikke kan unngå, beløpe seg til 40.000 kr I tillegg kommer strømkostnad, som i fjor kostet oss 25.000 kr. Vi har varmepumpe og vedfyring. Da er vi på 65.000 kr, og 5.400 kr pr. måned. Avhengig av hvor gammelt hus man har, vil det etterhvert kreve vedlikehold. Her bør man skille mellom nødvendig vedlikehold og fornyelse/renovering som følge av moteendringer og slikt. Når jeg nå pusser opp vaskerommet er det ikke fordi vi må det for husets del. Men når et tak ikke er tett, så må man.
Anjatapinjata Skrevet 8. mars 2022 #7 Skrevet 8. mars 2022 Sånn å bo pr mnd med lån, strøm, forsikring, kommunale avgifter så ligger vi nå på 16-18000 i mnd. Når strømmen er billigere så vil jeg si 15000 I mnd. Da uten vedlikehold. Til sommeren skal det males og byttes vinduer og etterisolering av loft. Så blir noen tusen der. Bygde en veranda I fjor til 30000kr. Har lån på 2,6mill.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #8 Skrevet 8. mars 2022 Betaler ca. 2800 på lånet, 700 for internet, 500 for forsikringer og 1000 på kommunale avgifter. Det går minimalt på vedlikehold, huset er i god stand og maling og slikt koster lite. Om det skulle dukke opp noe råte klarer jeg fint å bytte et bord eller to selv. Akkurat nå bruker jeg 60-70k på oppussing (bl.a. nytt kjøkken), men det handler mest om at det er praktisk og estetisk. Nødvendig er det ikke. Sannsynligvis skal jeg bygge ny platting og skifte et vindu i løpet av våren, men det er jo heller ikke nødvendig. Anonymkode: a545f...b8e
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #9 Skrevet 8. mars 2022 Går fort 15-20 tusen i mnd i faste utgifter og vedlikehold. Da regner jeg ikke med ved,ordner den selv og bensin olje og diesel til traktoren koster ikke så veldig mye. Bruker ca 13 sekker a 1500 liter med ved på en fyringssessong. Hadde jeg brukt strøm for samme energien jeg tar ut i ved ville regnestykket vært annerledes. Anonymkode: 50d51...aac
Gjest Jon Are Skrevet 8. mars 2022 #10 Skrevet 8. mars 2022 Ca 100000 i året i vedlikehold lønner seg å sette av dersom du kan. Tenker på drenering,.tak , ny bordkledning, vinduer etc.
askefast Skrevet 8. mars 2022 #11 Skrevet 8. mars 2022 Bruker nok 20 000-21000 i mnd på bare å kunne bo. Dvs faste avgifter og kostnader som lån, forsikring, kommunale avgifter, internett. Alt vedlikehold av huset kommer på toppen. Som regel er jo vedlikehold "rimelig ", med mindre huset begynner å bli mange år. Det dyreste er å bytte tak, men ett tak har levetid, ofte på 30-40 år, om ikke mer! Skifte av Kledning trenger man neppe tenke på før huset har passert minst 20 år. Ofte kan man ta enkeltbord her og der i starten. Dersom man vasker huset hvert år, holder man huset mye bedre ved like, og det er ikke mye arbeid. Det er mange som har hus fulle av grønske og sopp, som ikke er særlig pent. Da blir det mye mer arbeid. Vinduer holder ofte 25 år, minst!! Kjøper man eldre hus, blir det jo litt annerledes. Da må man kanskje ta til på mye vedlikehold rett etter kjøp. Eldre hus er også dårligere isolert, og det koster også en del! Du trenger ikke kjøpe nytt hus, men kanskje ikke eldre enn 15-20år? Da har du noen år til å planlegge, evt få betalt ned litt på lånet på disse årene. Se alltid om hvordan våtrom er i stand. Disse kan være i dårlig forfatning etter 20 år, med dårlig håndverk.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #12 Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Vi har en liten enebolig som er ganske ny, energiklasse C, med varmepumpe (luft til vann). Jeg pleier å sette av 1500kr til kommunale avgifter (inkludert eiendomsskatt) og renovasjon hver måned, men det er ikke nok. I januar hvert år kommer det for eksempel en ekstra stor vannregning (avregning), og selv om vi har ca samme vannforbruk hvert år. I 2022 var regningen mer enn 10 000. Dette er ikke bare vann, men også noe feiing og eiendomsskatt, men det meste er vann og avløp. Strøm: Jeg bor i midt-Norge, så strømmen er billig. Betaler 1200-3500 per måned for strøm, avhengig av årstid. Ved: Betaler rundt 2000-4000kr i året (får kjøpe billig ved av slektninger). Service varmepumpe: 2500/året. Hage: Minst 8-10 000 i året. Beise terrassen: Ca 1000/ året. Rørlegger/elektriker på mer uventede småting: I gjennomsnitt 2500-4000kr per år. Men de store utgiftspostene kommer på vedlikehold og nødvendig oppussing To strøk med beis på hus og garasje (leide folk til å gjøre det) kom på 50 000kr - dette er fem år siden, det ville nok kostet mye mer nå. Maling innvendig. Ny varmepumpe: 120 000. Lader til elbil + lys i garasjen: 25 000 til elektriker. Maling innvendig: Dyrt. Vi må snart pusse opp badet, der går vel minst 200 000. Så må vi ta kjøkkenet, og samtidig må vi bytte gulvet på stua, det blir minst 250 000. Terrassen må rives, hage må anlegges på nytt der den har vært, ny og mindre platting må bygges - vet ikke hva det vil koste. Anonymkode: c127a...1ae Må ta kjøkkenet? Lol, er vel bare at dere vil ha et mer moderne utseende kjøkken. Veldig få som må fikse kjøkkenet, altså at kjøkkenet ikke fungerer og man må ha nytt. Ikke synd på dere som har luksusforbruk som dette. Anonymkode: e8171...652
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #13 Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Må ta kjøkkenet? Lol, er vel bare at dere vil ha et mer moderne utseende kjøkken. Veldig få som må fikse kjøkkenet, altså at kjøkkenet ikke fungerer og man må ha nytt. Ikke synd på dere som har luksusforbruk som dette. Anonymkode: e8171...652 I overkant bitter i dag? Skriver personen at det er synd på h*n? Vi bruker mye mer enn dette. Og kan fint slenge rundt meg om at noe "må" tas om det er noe som betyr mye for meg. Akkurat som at du sikkert sier "trenger" en ferie, eller "må" spise nå. Anonymkode: bb8f2...525 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå