Gå til innhold

Ped leder sa at gutten min henger etter sosialt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min er tre år og tre måneder gammel og yngst på storebarns avdelingen. Men han er høy og god språklig så jeg er litt redd for at personalet i bhg glemmer at han er den yngste. Det var for eksempel to av pedagogene  som gratulerte han med fireårsdagen da han ble tre år i desember.

Nå sier pedleder at han henger etter sosialt fordi han ikke skjønner rollelek helt og ikke mestrer symbollek. Han er for eksempel glad i å bygge hytte, men leker ikke så mye i hytten. Hvis vi skal leke familie blir han konkret og holder på at man er den personen man er på ordentlig..

Han har venner i barnehagen, men foretrekker og leke med en venn av gangen. Han er også veldig glad i å leke med lillesøster. 

Huff, blir så utrolig bekymret nå! Noen som jobber i bhg her som kan si hva dere tenker om dette? Når han leker med venner på fritiden så leker han helt adekvat med dem, synes jeg.  

Anonymkode: c55db...61b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skal slappe av. Noen ped ledere burde skjønne hvor mye bekymring de skaper med sånne kommentarer. 

Å pirke på manglende rollelek for en nylig 3åring er virkelig meningsløst. Og det er faktisk ikke alle som leker så mye rolle eller symbollek heller

Anonymkode: fb823...e66

• Liker 11
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta deg sammen, dette er et hån mot de som faktiske har barn som sliter på ekte.

Anonymkode: d1d4a...4e1

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ta og skjerp deg.. Og ha deg ut herfra 

Anonymkode: c31f0...b0b

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Høres ut som du var et av de barna....😏

Anonymkode: 97aee...c70

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i skole og ikke bhg. Barn har ulike styrker. De har ulike interesser som de naturlig utvikler, men man kan jobbe med å styrke de områdene som ikke er så sterke ved å modellere for barnet. Gutten din er bare tre år og har fortsatt tid til å jobbe med sosiale ferdigheter. Mitt råd til deg er å modellere rollelek for gutten din. Bli med på leken og øv på å ta ulike roller. Kanskje man kan begynne med å leke noe fra et tv-program han liker eller en bok. Inviter gjerne med en voksen du er trygg på og den voksne sitt barn slik at dere kan leke sammen. Vær tett på. Ellers vil jeg avslutte med å si at det er trist at tilbakemeldingen fra ped. leder har gjort deg bekymret. Det burde vært presentert en plan for endring istedenfor å legge alt på dine skuldre. Det er et felles ansvar. Kanskje er bekymringen til og med grunnløs? 

Anonymkode: 583ff...b40

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er barnehagens jobb å hjelpe han sosialt. Spør de hva de gjør med det. 
Jeg jobber selv i barnehage, og det er vårt ansvar å fange opp de som sliter litt sosialt og hjelpe de. 
Å henge etter sosialt er et rart uttrykk å bruke, det er mange grunner til det. Ofte er det gruppedynamikk på avdelingen sol er utløsende. 
kanskje er det mange barn som tar mye plass? Som i tillegg er eldre? 
da er det naturlig at din som er minst av alle trekker seg litt tilbake. 
Det er sjelden et enkeltbarn som er problemet, men dynamikken i gruppen og hvordan de voksne håndterer det. 

Anonymkode: c1fc5...07a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mange gode forslag her! Tenker at å leke dyr eller dinosaur er noe en 3-åring kan begynne å øve seg på. Dersom han har store problemer med å ta en slik rolle i en lek, og nekter for at han kan være krokodille, hund, isbjørn eller hva det skulle være, synes jeg det kan virke litt rigid. Da er det enda viktigere å øve på rollelek.

Anonymkode: 58454...ab6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde en pedleder som sa det samme om eldste her. Byttet barnehage (av andre grunner), og ungen var helt normal han! Men enkelte pedledere elsker å finne feil hos unger. 

Anonymkode: a717f...ec4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg er selv utdannet førskolelærer og etterpå gått videre. 

Sett tilbake ser jeg at jeg nok noen ganger i starten av min karriere nok overvurderte barns alder ut fra språk og gjerne høyde.

Jeg tenkte på alle som "3" og hadde ikke forståelse og erfaring med hvor stor forskjell måneder er i den alderen. jeg sammenlignet nok de som var nesten fire med de som var nettopp fylt tre. Da er det veldig stor variasjon i leken. De som var flinke språklig ble gjerne sammenlignet med barn som egentlig var eldre. dette gjaldt eks klessituasjon/finmotorikk, behov for kos og lek. 

Jeg sier ikke at dere ikke skal følge med utviklingen, det er viktig å fortsette å følge med. men vær så snill å ikke ta alle bekymringer og sorger nå 😊

Anonymkode: 58bc3...0a4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

jeg er selv utdannet førskolelærer og etterpå gått videre. 

Sett tilbake ser jeg at jeg nok noen ganger i starten av min karriere nok overvurderte barns alder ut fra språk og gjerne høyde.

Jeg tenkte på alle som "3" og hadde ikke forståelse og erfaring med hvor stor forskjell måneder er i den alderen. jeg sammenlignet nok de som var nesten fire med de som var nettopp fylt tre. Da er det veldig stor variasjon i leken. De som var flinke språklig ble gjerne sammenlignet med barn som egentlig var eldre. dette gjaldt eks klessituasjon/finmotorikk, behov for kos og lek. 

Jeg sier ikke at dere ikke skal følge med utviklingen, det er viktig å fortsette å følge med. men vær så snill å ikke ta alle bekymringer og sorger nå 😊

Anonymkode: 58bc3...0a4

Så fint skrevet! Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive dette, det betyr mye for meg! TS

Anonymkode: c55db...61b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...