Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Har en baby på ca fem måneder som sovner med byssing på kvelden. Men deretter får jeg ikke lagt baby fra meg. Våkner med en gang jeg prøver og er da lys våken. 

dette er svært problematisk ettersom jeg må ha baby oppå meg resten av kvelden. Da blir det vanskelig å gjøre trivielle ting som å gå på do..

har noen tips? 

Anonymkode: 073df...50d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Klassisk baby. Det er slitsomt mens det står på, men det varer ikke så lenge så prøv å nyt det mens det enda er slik. Kanskje bæresjal/sele kan være noe å vurdere? Veldig "unorsk" å ikke legge ungen i egen seng, men babyen forstår jo ikke hvorfor hen må sove alene. Angrer på at jeg tviholdt på leggerutiner i seng for det har virkelig ikke hatt bidratt med noe i lengden i forhold til soving. Noen barn sover lett, andre ikke. Slik er det bare. 

Hvis ikke bæresele er noe for deg, kan du prøve å legge en tskjorte eller noe annet mykt stoff du har hatt på deg inni en varmeflaske som du legger inntil baby slik at det ikke blir kaldt når du du forlater. Det funket av og til her. 

Anonymkode: 298b9...eb0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du må begynne å venne han til det. La han ligge for seg selv til han begynner å sovne. Evt la han ligge vedsiden av deg i førsteomgang ikke oppå deg.

Anonymkode: 790a7...ea6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt, men veldig slitsomt ja..

Anonymkode: 90fc1...e30

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å finn ut når baby sover tungt, og legg han fra deg da. Baby sover lett under Rem-søvn, med uregelmessig pust og bevegelser under øyelokkene. Og tungt når motsatt. Det er vanskigere a vekke en baby som sover tungt, og om de våkner litt til så kan de lettere ved sovne igjen hvis det ikke er noe styr rundt dem. I løpet av 45 min (søvnsyklus) så vil ca 50% være dyp søvn. 

Du kan prøve og svøpe i teppe/dyne når du bysser, da vil ikke armer og bein sprette rundt og mindre sjanse kanskje for at baby vekker seg selv når du rolig legger det ned i senga?

En annen måte for å avvenne byssing er a legge deg i senga med baby din rygg mot magen din, holde rundt og synge og stryke til søvnen melder seg. Kan ta noen dager før baby skjønner at dette er en ny trygg rutine og blir bekvem med dette. 

Anonymkode: 0527e...2ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min på 2 mnd er også sånn... Bruker bæretøy og bytter på å holde henne. Av og til hvis hun sover dypt nok får vi lagt henne ned i babynest som hun har ligget i fra starten. 

Anonymkode: 656e5...902

AnonymBruker
Skrevet

Jeg varmet opp senga på forhånd, 2 varmeflasker pluss 2 halvannenlitere. Så var både madrass og dyne varm. Funket ca 8 av 10 ganger😁

Anonymkode: a3a02...27a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei. Har en baby på ca fem måneder som sovner med byssing på kvelden. Men deretter får jeg ikke lagt baby fra meg. Våkner med en gang jeg prøver og er da lys våken. 

dette er svært problematisk ettersom jeg må ha baby oppå meg resten av kvelden. Da blir det vanskelig å gjøre trivielle ting som å gå på do..

har noen tips? 

Du venter 30-40 minutter før du legger ned babyen. Da har han kommet inn i neste søvnsyklus og sover dypere

Anonymkode: 5a9ab...9db

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du må begynne å venne han til det. La han ligge for seg selv til han begynner å sovne. Evt la han ligge vedsiden av deg i førsteomgang ikke oppå deg.

Anonymkode: 790a7...ea6

Hallo, 1950 ringte.....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange muligheter:

Samsove i dobbeltseng, amme i søvn (og snike seg bort )

Bæresjal

Legge baby i senga og bysse med å stryke på hode/kropp. Da blir det ingen brå bevegelser. Kan suppleres med feks en bamse med sovelyder.

La ungen sove i vogna og trill i søvn. Det gjorde jeg noen uker når vi avvente amming. 

Jeg har brukt alle disse, og har i dag en tre og fireåring som sovner raskt av seg selv, og som aldri har grått seg i søvn. 

Anonymkode: 8654d...01d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer hvis du lar han ligge I sengen en stund, med smokk? Jeg har en på 3 mnd, og han finner roen etter en liten stund med smokk og litt lyd fra uroen over senga. Hvis det er hylskrik når han ligger for seg selv, uten byssing, har han vondt noe sted? Luft I magen, låsninger el? 

Anonymkode: 95e84...ec9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei igjen :) tusen takk for mange fine tips! Innlegget mitt ble skrevet litt i hui og hast. Så jeg fikk ikke med all info. 

jeg bruker bæresjal hele dagen. Så det er ikke et problem. Vi samsover også på natten. Det er egentlig bare kvelden jeg gjerne skulle lagt baby ned. For jeg er alene og baby har et eldre søsken som ofte våkner noen ganger på kvelden/natten, der jeg må inn og trøste. Og hvis jeg har baby med meg i bæresele våkner baby og det blir vanskelig å trøste ordentlig. Og ender opp med to våkne barn i stedet for ett.  Så derfor hadde det vært greit å ha mulighet til å legge ned baby akkurat på kvelden så jeg får gått inn til han største uten babyen med. 

ts 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Klassisk baby. Det er slitsomt mens det står på, men det varer ikke så lenge så prøv å nyt det mens det enda er slik. Kanskje bæresjal/sele kan være noe å vurdere? Veldig "unorsk" å ikke legge ungen i egen seng, men babyen forstår jo ikke hvorfor hen må sove alene. Angrer på at jeg tviholdt på leggerutiner i seng for det har virkelig ikke hatt bidratt med noe i lengden i forhold til soving. Noen barn sover lett, andre ikke. Slik er det bare. 

Hvis ikke bæresele er noe for deg, kan du prøve å legge en tskjorte eller noe annet mykt stoff du har hatt på deg inni en varmeflaske som du legger inntil baby slik at det ikke blir kaldt når du du forlater. Det funket av og til her. 

Anonymkode: 298b9...eb0

Takk :) bruker allerede sjal, jeg skulle bare gjerne lagt baby ned på kvelden når storesøsken våkner og jeg må inn der og trøste. Har tatt med meg baby inn i sjal tidligere men da våkner både baby og eldre søsken. 

men tipset ditt om varmeflaske og klær fra meg skal jeg prøve! Tusen takk

ts 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg varmet opp senga på forhånd, 2 varmeflasker pluss 2 halvannenlitere. Så var både madrass og dyne varm. Funket ca 8 av 10 ganger😁

Anonymkode: a3a02...27a

Takk! Det skal jeg prøve! 

ts 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva skjer hvis du lar han ligge I sengen en stund, med smokk? Jeg har en på 3 mnd, og han finner roen etter en liten stund med smokk og litt lyd fra uroen over senga. Hvis det er hylskrik når han ligger for seg selv, uten byssing, har han vondt noe sted? Luft I magen, låsninger el? 

Da ligger hun og spreller og deretter gradvis gråter seg opp til hun er overtrøtt. Hun bruker ikke smokk heller. Jeg er smokken 😂

hun sovner kjemperaskt på meg, bare liker ikke å være alene. Så jeg bærer henne mye og samsover og det er helt greit 90 prosent av døgnet. Men akkurat på kvelden skulle jeg gjerne hatt mulighet til å legge henne ned, så jeg kan gå inn og trøste eldre søsken som pleier å våkne ett par ganger. 
har forsøkt å gått inn med bæresjal, men da våkner begge..

ts 

Skrevet

Den klassiske «har du prøvd» - men: våkner babyen også om du reiver? Asså hva heter det….swaddler 😅

Type sniiiiike ned i senga og holde hånda oppå så han ikke merker overgangen like godt? Var det eneste som med nød og neppe kanskje kunne fungere innimellom her 😅 Ellers måtte vi trille ute stort sett, men det funker jo ikke for deg. 

AnonymBruker
Skrevet
Fløff skrev (1 minutt siden):

Den klassiske «har du prøvd» - men: våkner babyen også om du reiver? Asså hva heter det….swaddler 😅

Type sniiiiike ned i senga og holde hånda oppå så han ikke merker overgangen like godt? Var det eneste som med nød og neppe kanskje kunne fungere innimellom her 😅 Ellers måtte vi trille ute stort sett, men det funker jo ikke for deg. 

Takk for svar!

«Har du prøvd» er fint, jeg tar alle tips jeg syntes er forsvarlig 😅👌 

jeg gjør det sent på kvelden. lirker henne over i babynest og legger hånden oppå. Det fungerer fra klokken halv ti, men legger jeg henne fra meg før klokken halv ti så er hun lys våken. Prøver å følge med på det med rem søvn og dyp søvn, men hun virker nesten som om hun har utelukkende rem søvn før halv ti.. 😂 

men jeg skal forsøke tipsene med varmeflasker og klær fra meg. Det har jeg ikke prøvd! 

ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for svar!

«Har du prøvd» er fint, jeg tar alle tips jeg syntes er forsvarlig 😅👌 

jeg gjør det sent på kvelden. lirker henne over i babynest og legger hånden oppå. Det fungerer fra klokken halv ti, men legger jeg henne fra meg før klokken halv ti så er hun lys våken. Prøver å følge med på det med rem søvn og dyp søvn, men hun virker nesten som om hun har utelukkende rem søvn før halv ti.. 😂 

men jeg skal forsøke tipsene med varmeflasker og klær fra meg. Det har jeg ikke prøvd! 

ts 

Husker jeg så et bilde av noen som festet sin klistremerkebaby i bæreselen til ei sofapute 😂 Luftveiene var helt frie og det ble gjort helt trygt. Men foreldrene måtte ha pause fra å bære til alle døgnets tider. 

Gjest 96erjente
Skrevet (endret)

Endret av 96erjente
Delte en link som også delte (min) personlig info😬
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er HELT VANLIG med hylskrik ved innsovning hos babyer! Mange babyer gjør det uten at det skal sykeliggjøres. Snakker om å snakke basert på erfaring med kun én unge...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...