AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #1 Skrevet 7. mars 2022 KUN SERIØSE SVAR Jeg hadde et fag på BI våren 2019 som jeg fikk stryk i. Fristen for å melde seg på konte-eksamen gikk ut 1.mars, men jeg hadde bare totalt glemt å melde meg på. Dette kom jeg på plutselig igår kveld. Jeg mangler kun dette faget for å få komplett vitnemål, da man ikke får vitnemål om man har strøket i et fag. Jeg mener å huske noe med at man må ta opp fag innen 3 år elns siden sist man hadde eksamen i det..? Men nå har jeg jo ikke mulighet til det da jeg ikke meldte meg på innen fristen. Denne våren er jo siste mulighet til å ta opp denne eksamen om den såkalte «3års regelen» gjelder. Hva skal jeg gjøre nå? Det er jo ikke slik at man aldri kan få muligheten til å ta opp det faget og ikke få vitnemålet sitt som man har krav på etter å ha betalt nesten 500.000kr for studiene..? Jeg stresser skikkelig og vet ikke hva jeg skal gjøre.. Anonymkode: 76409...9ae
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #2 Skrevet 7. mars 2022 Ta straks kontakt med studieveileder eller liknende å be om råd. Spør om hvilke alternativer du nå har, og om løpet er kjørt. Antakelig finnes det en løsning på dette, og jeg krysser fingrene for deg. Du sier det må være muligheter til å ta opp faget, men de mulighetene har du jo strengt tatt hatt. Det begynner jo å bli en stund siden 2019, tross alt. Hva er grunnen til at du ikke har gjort noe med dette på tre år? Anonymkode: 86e97...61f 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #3 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ta straks kontakt med studieveileder eller liknende å be om råd. Spør om hvilke alternativer du nå har, og om løpet er kjørt. Antakelig finnes det en løsning på dette, og jeg krysser fingrene for deg. Du sier det må være muligheter til å ta opp faget, men de mulighetene har du jo strengt tatt hatt. Det begynner jo å bli en stund siden 2019, tross alt. Hva er grunnen til at du ikke har gjort noe med dette på tre år? Anonymkode: 86e97...61f Jeg har hatt fryktelig mye som har skjedd i livet mitt i løpet av de siste tre åra, veldig mye med det har å gjøre med min mentale helse. Nå er ting litt bedre og derfor var jeg klar til å endelig ta opp faget, men klarte bare rett og slett å fullstendig glemme å melde meg på innen fristen. Anonymkode: 76409...9ae 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #4 Skrevet 7. mars 2022 Mange fag på BI kan du ta eksamen i hvert semester. Det er uansett bare én ting å gjøre: ta kontakt med de og spør. Anonymkode: 648df...653
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #5 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har hatt fryktelig mye som har skjedd i livet mitt i løpet av de siste tre åra, veldig mye med det har å gjøre med min mentale helse. Nå er ting litt bedre og derfor var jeg klar til å endelig ta opp faget, men klarte bare rett og slett å fullstendig glemme å melde meg på innen fristen. Anonymkode: 76409...9ae Ring studieveileder eller liknende i morgen, forklar situasjonen og spør hva du kan gjøre. Håper det løser seg! Anonymkode: 86e97...61f 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #6 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): KUN SERIØSE SVAR Jeg hadde et fag på BI våren 2019 som jeg fikk stryk i. Fristen for å melde seg på konte-eksamen gikk ut 1.mars, men jeg hadde bare totalt glemt å melde meg på. Dette kom jeg på plutselig igår kveld. Jeg mangler kun dette faget for å få komplett vitnemål, da man ikke får vitnemål om man har strøket i et fag. Jeg mener å huske noe med at man må ta opp fag innen 3 år elns siden sist man hadde eksamen i det..? Men nå har jeg jo ikke mulighet til det da jeg ikke meldte meg på innen fristen. Denne våren er jo siste mulighet til å ta opp denne eksamen om den såkalte «3års regelen» gjelder. Hva skal jeg gjøre nå? Det er jo ikke slik at man aldri kan få muligheten til å ta opp det faget og ikke få vitnemålet sitt som man har krav på etter å ha betalt nesten 500.000kr for studiene..? Jeg stresser skikkelig og vet ikke hva jeg skal gjøre.. Anonymkode: 76409...9ae Man har ikke krav på et vitnemål om man så har betalt 1 million kroner. Har man strøket så har strøket og man får ikke vitnemål før alle fag er bestått. Anonymkode: 1dfee...c12 4
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #7 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Man har ikke krav på et vitnemål om man så har betalt 1 million kroner. Har man strøket så har strøket og man får ikke vitnemål før alle fag er bestått. Anonymkode: 1dfee...c12 Ja det vet jeg, jeg mente at jeg bør ha krav på å få det til på en eller annen måte uansett, om det så skulle koste mer for meg å eventuelt ta opp faget i senere anledning enn hva det nødvendigvis gjør ved vanlig konteeksamen for eksempel. Men takk for alle svar! Skal kontakte de❤️ Anonymkode: 76409...9ae
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #8 Skrevet 7. mars 2022 Hvordan har du betalt nesten 500 000 for utdanning? Tenker du pris hos BI + leie av bolig? Spør fordi jeg skal nok gå på BI etter sommerferien, og lurer på hvordan du fikk til dette regnestykket på 500 000. Koster jo ca 72K pr år for selve studiet. Anonymkode: 2996e...6f3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #9 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvordan har du betalt nesten 500 000 for utdanning? Tenker du pris hos BI + leie av bolig? Spør fordi jeg skal nok gå på BI etter sommerferien, og lurer på hvordan du fikk til dette regnestykket på 500 000. Koster jo ca 72K pr år for selve studiet. Anonymkode: 2996e...6f3 Lånet er på 430.000kr om jeg husker riktig. Stipendet jeg fikk da jeg bodde i studentbolig er vel ikke «trukket» ifra i og med at jeg enda ikke har fått bestått vitnemål. Så egentlig skal det være mindre. Anonymkode: 76409...9ae
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #11 Skrevet 8. mars 2022 Har aldri hørt noe om en treårsfrist. Men jeg har ikke gått på bi, men på offentlig universitet. Den vanlige regelen er at du har tre forsøk på eksamen, som du har meldt deg opp til. Hvis du stryker tredje gang så har du ikke automatisk rett til å ta den opp igjen. Men så kan det ha vært endringer i studieplaner. Du må rett og slett bare høre med dem. Anonymkode: 3e104...1fb
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #12 Skrevet 8. mars 2022 Jeg går på studiet tilsvarende BI, bare på offentlig universitet. Hos oss kan du ikke bare melde deg opp til konte uten videre. Dersom en stryker på faget så har vi rett å konte på førstkommende konteeksam. Etter dette må vi ta opp faget på nytt, dvs ta obligatorisk oppgave og melde oss opp til ordinær eksamen. Skolen jeg går på var BI inntil for noen år siden så studiet er helt likt BI da det er fremdeles samme forelesere og studieplan. Så da tenker jeg at det er no sånt det må være hos dere også, at du må ta hele faget på nytt. Men det smarteste er å kontakte skolen og ikke KG for å finne ut av dette. Anonymkode: e5bf4...fb9 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #13 Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg går på studiet tilsvarende BI, bare på offentlig universitet. Hos oss kan du ikke bare melde deg opp til konte uten videre. Dersom en stryker på faget så har vi rett å konte på førstkommende konteeksam. Etter dette må vi ta opp faget på nytt, dvs ta obligatorisk oppgave og melde oss opp til ordinær eksamen. Skolen jeg går på var BI inntil for noen år siden så studiet er helt likt BI da det er fremdeles samme forelesere og studieplan. Så da tenker jeg at det er no sånt det må være hos dere også, at du må ta hele faget på nytt. Men det smarteste er å kontakte skolen og ikke KG for å finne ut av dette. Anonymkode: e5bf4...fb9 Jeg må konte en eksamen pga. fødsel. Den kan jeg ta tre ganger når som helst de årene jeg studerer til bachelor ved BI, og jeg trenger ikke melde meg opp til eksamen det påfølgende semesteret. Den eksamenen jeg må konte, er ikke engang tilgjengelig nå på vårsemesteret, da BI har fag som ikke settes opp hvert år. Derfor er det viktig å følge med på påmeldingen til eksamen hos BI. Sjansen kan lett gå fra deg. Anonymkode: 6b37a...44b
Safiye Skrevet 8. mars 2022 #14 Skrevet 8. mars 2022 Har opplevd at BI absolutt ikke er firkantet på dette, så det er verdt å ta kontakt med dem snarest og fortelle om situasjonen og hvorfor du ikke har hatt anledning til å melde deg på tidligere. Et annet alternativ må vel å være å ta opp tilsvarende lik fag på en annen skole og få det vitnemålet godkjent på den måten?
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #15 Skrevet 8. mars 2022 Det er 2 års fullføringsfrist på BI (dvs de tre ordinære årene + 2 år du kan finpusse osv. Det er likevel bare 3 forsøk per fag). Lurer på det samme som deg selv. Gjerne si fra her hva du fikk til svar. Anonymkode: 975f3...87a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå