Gå til innhold

Diagnose magesmerter. Hva var det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om noen har fått diagnose etter å ha opplevd anfall med magesmerter? Håper på en teori eller erfaring. 

Må bare si at jeg ikke spør om medisinske råd, jeg er under utredning. Men, vil gjerne høre erfaringer og forsalg. Har vært på ultralyd og det er ikke påvist gallestein. De trodde først det var det  men pga hyppige anfall og ikke påvist opphopning så har de gått bort ifra det.

Har nå hatt 3 anfall med intense magesmerter de siste 5 ukene. Jeg får store, brennende smerter ca mellom navle og ribbeina. Smertene kommer i rier/bølger og jeg kaster opp en del under disse anfallene. De varer lengre og lengre for hver gang, første gang kanskje 6 timer og siste gang rundt 20 timer hvor det var svakere på slutten. Morfin hjelper ikke på smertene men gjør meg i det minste mer likegyldig og trøtt så jeg får sover mellom "riene".

De siste 2 ukene ettet anfall nr 2 har jeg hatt mye lett kvalme og kastet opp ca annenhver dag. Etter det siste anfallet i helgen gir ikke smertene seg helt men murrer og presser. Jeg er øm i magen og en del kvalm, det gjorde vondt når legen kjenner på magen og får skikkelige svettetokter. CRP ligger på 25 så den er litt forhøyet. Får litt feber og svettetokter innimellom, men høyeste har vært 38,2 så ingenting voldsomt. 

Noen teorier eller noen som har opplevd lignende?

Har tatt masse prøver og er henvist til CT og gastroskopi så er godt ivaretatt. 

Anonymkode: a0b7a...9b6

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mulig magesår?

Anonymkode: 4f16b...724

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mulig magesår?

Kanskje, men har ikke sure oppstøt eller spesielt utpregede symptomer rundt matinntak. Har heller ikke hørt om folk som har skikkelige anfall av det, mer jevne smerter i forbindelse med matinntak osv? Men ja, regner med de ser etter det på gastroskopi. Skal spørre 😊 Takk!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mulig magesår?

Jeg hadde magesår, og det kjentes ikke slik ut. 

TS: Har du blod i avføringen?

Anonymkode: ea48b...152

AnonymBruker
Skrevet

Kronisk bukspyttkjertelbetennelse. 

Anonymkode: 54b44...1ed

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Porfyri

Anonymkode: e2598...fd7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde magesår, og det kjentes ikke slik ut. 

TS: Har du blod i avføringen?

Anonymkode: ea48b...152

Ikke som jeg kan se, men har fått med utstyr hjem for å ta avføringsprøve så de skal se etter det.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Porfyri

Anonymkode: e2598...fd7

Skal Google, takk!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nå har jeg ikke et høyt alkoholforbruk som ser ut til å være årsaken til kronisk bukspyttkjertelbetennelse, men bortsett fra det kan det jo stemme med sykdomsbildet da det er en gjenganger at det skjer i helg. Da gjerne etter inntak av alkohol og god (fettrik) mat.. I helgen drakk jeg ikke alkohol, men hadde spist tung mat.. Har derimot også hatt en helg med både alkohol og god mat imellom der også helt uten symptomer. Da hadde jeg gått en uke helt uten fett i kosten mens jeg ventet på ultralyd og fått beskjed om at jeg bare kunne spise og drikke normalt igjen pga ingen funn. Det gikk fint. Og vips så skjedde det igjen et par uker senere..

Skal pitche det til de som skal ta CT. Takk!

AnonymBruker
Skrevet

Crohns, endometriose, magesår og faktisk også cøliaki. 

Anonymkode: d7e64...940

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Crohns, endometriose, magesår og faktisk også cøliaki. 

Anonymkode: d7e64...940

Vil endometriose gi mageproblemer som langvarig kvalme og diaré?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nå har jeg ikke et høyt alkoholforbruk som ser ut til å være årsaken til kronisk bukspyttkjertelbetennelse, men bortsett fra det kan det jo stemme med sykdomsbildet da det er en gjenganger at det skjer i helg. Da gjerne etter inntak av alkohol og god (fettrik) mat.. I helgen drakk jeg ikke alkohol, men hadde spist tung mat.. Har derimot også hatt en helg med både alkohol og god mat imellom der også helt uten symptomer. Da hadde jeg gått en uke helt uten fett i kosten mens jeg ventet på ultralyd og fått beskjed om at jeg bare kunne spise og drikke normalt igjen pga ingen funn. Det gikk fint. Og vips så skjedde det igjen et par uker senere..

Du trenger ikke pitche noe som helst til radiografene som har absolutt nada med tolkningen av bildene og diagnostikken å gjøre, men som sørger for at undersøkelsen er av bildemessig god teknisk kvalitet. Kronisk bukspyttkjertelbetennelse ser man på CT uten at det er «pitchet» på forhånd, og det presenterer seg forøvrig stort sett på en annen måte enn hvordan du beskriver dine symptomer. Du kan trygt regne med at problemstillingen er utførlig beskrevet i henvisningen, slik at radiologen kan tolke bildene i kontekst med dette - du trenger ikke foreslå eller pitche noe som helst. 

Anonymkode: 9353f...71c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Akkurat dette kan jo høres ut som gallesteinsproblematikk, men at de ikke finner steiner. For det du beskriver i HI kan minne om slik jeg hadde det både i starten og i løpet av perioden jeg slet med gallestein. 

Som for øvrig til slutt også endte med akutt bukspyttkjertelinfeksjon

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også som den over skriver at det er typisk å bli dårligere ved inntak av fettrik mat ved gallestein men at de bare ikke har vært gode på å finne de ennå. Det virker også som at du har såpass heftige smerter som kan minne om galle problematikk og ev som utelukker allergi (Cøliaki) og magesår, tenker jeg. Gå ev privat, selv om det koster. God bedring til deg, håper legene finner raskt ut av det 💐

Anonymkode: 6ad41...5d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Lurer på om noen har fått diagnose etter å ha opplevd anfall med magesmerter? Håper på en teori eller erfaring. 

Må bare si at jeg ikke spør om medisinske råd, jeg er under utredning. Men, vil gjerne høre erfaringer og forsalg. Har vært på ultralyd og det er ikke påvist gallestein. De trodde først det var det  men pga hyppige anfall og ikke påvist opphopning så har de gått bort ifra det.

Har nå hatt 3 anfall med intense magesmerter de siste 5 ukene. Jeg får store, brennende smerter ca mellom navle og ribbeina. Smertene kommer i rier/bølger og jeg kaster opp en del under disse anfallene. De varer lengre og lengre for hver gang, første gang kanskje 6 timer og siste gang rundt 20 timer hvor det var svakere på slutten. Morfin hjelper ikke på smertene men gjør meg i det minste mer likegyldig og trøtt så jeg får sover mellom "riene".

De siste 2 ukene ettet anfall nr 2 har jeg hatt mye lett kvalme og kastet opp ca annenhver dag. Etter det siste anfallet i helgen gir ikke smertene seg helt men murrer og presser. Jeg er øm i magen og en del kvalm, det gjorde vondt når legen kjenner på magen og får skikkelige svettetokter. CRP ligger på 25 så den er litt forhøyet. Får litt feber og svettetokter innimellom, men høyeste har vært 38,2 så ingenting voldsomt. 

Noen teorier eller noen som har opplevd lignende?

Har tatt masse prøver og er henvist til CT og gastroskopi så er godt ivaretatt. 

Uff :(  Har aldri hørt om noe lignende, men det høres helt forferdelig ut. God bedring til deg! ❤️❤️Håper at de finner ut av det raskt!

Anonymkode: b42cc...90d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde vondt et par uker.. ikke fryktelig vondt, men på et tidspunkt eskalerte det.. da var det gått hull på tarmen og blodforgiftning… lang operasjon og innlagt en uke.. 

Anonymkode: f9e57...f59

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde vondt et par uker.. ikke fryktelig vondt, men på et tidspunkt eskalerte det.. da var det gått hull på tarmen og blodforgiftning… lang operasjon og innlagt en uke.. 

Meg igjen som skriver.. Hadde forøvrig samme symptomer som TS! Oppkast og at det kom i bølger over meg. Ekstra vondt hver gang jeg bevegde meg. På et tidspunkt ble slt så vondt at jeg klarte ikke lokalisere hvor i magen det var vondt lenger.. 

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min har noe av de rielignende magesmertene når den ulcerøse kolitten får et oppbluss. Hvis smertene sitter høyere opp så er Chrons også en mulighet. Disse to sjekkes med koloskopi. 

Anonymkode: 352ea...7e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vil endometriose gi mageproblemer som langvarig kvalme og diaré?

Det kan det gjøre hvis det ligger rundt tarmene ja. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ehler-Danlos med totalprolaps

Anonymkode: 8dea6...fe6

Skrevet

Hos meg var det depresjon.  Den viste seg først fysisk over lang tid, med kvalme, magesmerter og oppkast.  Først senere kom depressive tanker og andre typiske symptomer. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...