Gå til innhold

PCOS etter p-pilleslutt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har gått på p-piller i 17 år, siden jeg var 14 år. Har hatt en mistanke om at jeg har pcos, mest pga. hårvekst og overvekt i grunnen. Når jeg var ca.20 år var jeg hos gynekolog, som ikke fant noen cyster på eggstokkene. Nå sliter vi med å bli gravide (ikke prøvd lenge nok til å få hjelp enda). Lange uregelmessige sykluser, og trur bare jeg har hatt eggløsning 1 av syklusene de siste 7 månedene. Lurer på, kan p-piller «forhindre» vekst av cyster? At når jeg sluttet med p-piller så dannes cyster? 

Anonymkode: 7327c...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

P-pillene kan maskere PCOS, ja. Cystene dannes av avbrutt eggmodning, på p-piller så modnes ingen egg.

Anonymkode: 4a6d9...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

P-pillene kan maskere PCOS, ja. Cystene dannes av avbrutt eggmodning, på p-piller så modnes ingen egg.

Anonymkode: 4a6d9...dc4

Takk for svar! Interessant det du sier. Håper mistanken min ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er bare å dra til feks volvat for en sjekk. Der får du ultralyd. Jeg fikk beskjed om å gå ned i vekt bare.

Anonymkode: 554aa...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er bare å dra til feks volvat for en sjekk. Der får du ultralyd. Jeg fikk beskjed om å gå ned i vekt bare.

Anonymkode: 554aa...029

Hvor lenge hadde dere prøvd når du kontaktet volvat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Akkurat dette skjedde meg. Alltid vært redd for å ikke kunne få egne biologiske barn så jeg sjekket mens jeg gikk på p-piller. Da så alt fint ut på innvendig ultralyd, men da jeg sluttet på p-piller i februar 2020 for å prøve å bli gravid kom aldri mensen, og i september 2020 fikk jeg bekreftet diagnosen hos gynekolog og fikk min første mens ved hjelp av metformin og letrozol. Hadde aldri hørt om PCOS før dette, men det var mange brikker som falt på plass da jeg fikk diagnosen. Har alltid kjempet mot vekta og måttet jobbe ufattelig hardt for å gå ned noen få kg. Er jeg litt ukonsentrert en periode fyker de på igjen. 

Vi har vært gjennom 2 mislykkede prøverørsforsøk og 2 spontanaborter utenom, men vi gir ikke opp enda ❤️ Starter snart på siste offentlige prøverørsforsøk. Jeg anbefaler deg å få time så fort som mulig hos privat gynekolog. Jeg måtte "bare" vente ett halvt år etter p-pilleslutt før jeg fikk medisinsk hjelp hos henne. Fikk henvisning til IVF etter 10 mnd. Men husk at hos noen tar det bare tid før syklusen kommer i gang etter p-pilleslutt, så det kan være at du er heldig. Lykke til ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...