AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #1 Skrevet 7. mars 2022 Kjøpte kylling, pytt i panne, stor kjøttdeig, pølser og kjøttboller osv. Fant ut at jeg skulle prøve å begynne å porsjonere ting. Som jeg aldri har brukt å gjort. Jeg porsjonerte nok til 1 middag per pose. Så f.eks , om jeg vil ha pølse og potetmos,så ligger det 3 pølser i vær pose (til høyre) Kjøttboller er 9 stk per pose Kjøttdeig, usikker på hvor mye det er i vær, delte opp nokså likt til at det skalv ære en porsjon. Kyllingen er delt opp til en middag også per pose. Og så pytt i panne. Det var 2 kg ca i en, så delte opp alt til ca, 3-4 never per pose. (Nok for meg trur jeg som er overvektigt) Litt bacon til frokostkos, pommet fritez for lørdag. Dette er første gang jeg gjør dette og skal prøve å holde meg til en middag per dag (Er alltid sulten så spiser 2-3 middager om dagen) Så har jeg masse spagetti i skapet, ris osv. Hvor lenge burde dette holde? Anonymkode: e1da7...22a
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #2 Skrevet 7. mars 2022 kjøpte også 5 pakker med 24 bokser pepsi max, for 499 (Veldig biligt synes nu jeg) Godteri.. og så ost som pappa fikk + 2 ekstra bacon.. Alt kostet totalt 1476 kr. Anonymkode: e1da7...22a
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #3 Skrevet 7. mars 2022 Lurt å porsjonere ut før du fryser ned, ja Anonymkode: bdd66...1b3 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #4 Skrevet 7. mars 2022 Det er lirt å dele opp i håndterbare mengder, ja. Som du har gjort. Du har delt opp i stykker som ser passe store ut til mellom 3 og 8 porsjoner middag, når man tilfører pasta, poteter, bønner, ris eller brød som fiber og husker at 3/5 eller 4/5 av tallernkenen skal vøre grønnsaker. Om du tenker spise denne mengden kjøtt i ett måltid bør du nok revurdere, alternativt kun gjøre dette en gang i uken. Det blir et enormt kjøttkonsum. Du sparer nok uansett mer penger ved å legge om kosten enn ved å handle i Sverige. Også fordi livsstilssykdommer er dyre. Anonymkode: 70e2c...931 1
Brunhilde Skrevet 7. mars 2022 #5 Skrevet 7. mars 2022 Jeg pleier også å dele opp i passe porsjoner før jeg legger i fryseboksen. Du må telle antall poser, en pose = en middag, så må du legge til poteter/ris/pasta og grønnsaker. Grønnsaker metter godt. Jeg pleier å spise ca 150 gram protein, kanskje litt mer hvis jeg spiser fisk. I tillegg drøyer jeg gjerne kjøttdeig med sopp, jeg finhakker soppen og steker sammen med kjøttdeigen, det blir godt og slik holder en pakke kjøttdeig på 400 gram til 4 middager. 1
Brunello Skrevet 7. mars 2022 #6 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): kjøpte også 5 pakker med 24 bokser pepsi max, for 499 (Veldig biligt synes nu jeg) Godteri.. og så ost som pappa fikk + 2 ekstra bacon.. Alt kostet totalt 1476 kr. Anonymkode: e1da7...22a Jeg pleier også å dele opp i porsjoner. Håper for øvrig du bor rett ved grensa. Når du handler så lite, vil det ikke lønne seg å handle i Sverige. Brus på boks er billig i Sverige, men det vil være billigere å kjøpe samme mengde på flaske i Norge. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #7 Skrevet 7. mars 2022 Flatbanker kjøttdeigen så den tiner lettere, måler opp rundt 500 gram på vekta. Anonymkode: 5aa61...757
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #8 Skrevet 7. mars 2022 Hvis du har delt det opp i middagsporsjoner så varer det vel i så mange dager som du har poser foran deg på benken…? Synes det var ganske mye kjøtt her, og ikke minst prosessert kjøtt (pølser, kjøttboller, kjøttdeig). Ganske store porsjoner også, hørtes det umiddelbart ut som. Hvis det er viktig for deg å ha en sunn kost, så ville jeg supplert med mye rent kjøtt, fisk og grønnsaker. Ikke så bra å leve på pølser og kjøttboller liksom. Anonymkode: ff260...962 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #9 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du har delt det opp i middagsporsjoner så varer det vel i så mange dager som du har poser foran deg på benken…? Synes det var ganske mye kjøtt her, og ikke minst prosessert kjøtt (pølser, kjøttboller, kjøttdeig). Ganske store porsjoner også, hørtes det umiddelbart ut som. Hvis det er viktig for deg å ha en sunn kost, så ville jeg supplert med mye rent kjøtt, fisk og grønnsaker. Ikke så bra å leve på pølser og kjøttboller liksom. Anonymkode: ff260...962 Giid a meg altså.. Anonymkode: 5aa61...757 2
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #10 Skrevet 7. mars 2022 Mye snakk om været. Hva har det med mat å gjøre? Det kjøkkenet der var forresten helt grusomt Anonymkode: 510c6...5ac 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #11 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mye snakk om været. Hva har det med mat å gjøre? Det kjøkkenet der var forresten helt grusomt Anonymkode: 510c6...5ac Hva du synes om mitt kjøkken er urelevant for meg og denne diskusjonen, hadde jeg spurt om interiør tips hadde jeg gått en annen plass. Og en gang til, så leier jeg, det er ikke mitt. Anonymkode: e1da7...22a 6
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #12 Skrevet 7. mars 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Mye snakk om været. Hva har det med mat å gjøre? Det kjøkkenet der var forresten helt grusomt Anonymkode: 510c6...5ac ??? Wtf Anonymkode: 1545b...02c 5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #13 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Mye snakk om været. Hva har det med mat å gjøre? Det kjøkkenet der var forresten helt grusomt Anonymkode: 510c6...5ac God bedring, du sliter tydeligvis. Anonymkode: b54e5...9f4 5
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #14 Skrevet 8. mars 2022 Det er veldig fornuftig å dele opp i passe porsjoner når du skal fryse. Neste gang kan du pakke ting så deg ligger flatt, da tiner det mye raskere. Jeg vil anbefale å legge de fryste, flate pakkene i større poser, som merkes med dato og innhold. Da slipper du å håndtere små enkeltpakker, og du slipper å finne en pakke mystisk kjøtt av ukjent dato på bunnen neste gang du tømmer fryseren. Hvis du har fryseskap får du bedre oversikt, men det er likevel lurt å merke med innhold og frysedato. Anonymkode: 9751a...7db
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #15 Skrevet 8. mars 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): ??? Wtf Anonymkode: 1545b...02c Vedkommende mener at du skriver vær når du mener hver. Jeg pleier å porsjonere og fryse i passe mengder hvis jeg har kjøpt store kvanta. Anonymkode: 72680...013 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2022 #16 Skrevet 8. mars 2022 Ja, gjør det slik når jeg kjøper bulk, eller slakt. Men bruker vakuumpakker, eller folie. Tynn plast med luft vil raskt føre til at kjøttet får "frostskader" og blir dårligere før, så følg godt med på det. Anonymkode: c11a1...40d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå