Gå til innhold

Hva trenger jeg som boligeier?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt meg leilighet, og har aldri eid før. Hva må jeg huske på? Jeg er helt blank og jeg har ikke foreldre som kan hjelpe meg med sånt. Har leid med alt inkludert frem til nå.. Google sier så mye forskjellig. 

Jeg vet jeg må ha innboforsikring, og det har jeg i fagforeningmedlemskapet mitt. Fått informasjon om at jeg vil få faktura på fellesutgifter etter jeg flytter inn. Og jeg vet at jeg må ha strømabonoment. (kan jeg opprette det før jeg tar over ogås bare gi beskjed når vi har lest av strøm på overtagelsesdato? Hvordan gjør jeg det? Tar over en fredag klokken 17 så da har vel strømselskaper stengt?) 

Hva annet må jeg få ordnet? 

Anonymkode: 38316...c5f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Avtal med selgere når du overtar strøm, meld så inn til strømselskapet når du overtar (du kan fint ringe på forhånd, slik at de kan veilede deg). Fint du har forsikring i orden. Fellesutgifter kommer hver mnd, som en slags husleie. Regner med at de inneholder renovasjon, snømåking, vann o.l. (i en leilighet så skal det være slik). Flyttemedling til folkeregisteret og alle andre du betaler regninger til må du ordne. Lykke til med voksenlivet og gratulerer med din første leilighet ❤️

Anonymkode: d3a3f...672

Skrevet (endret)

Ved overtakelse byttes strøm automatisk du må ikke gjøre noe som helst på forhånd:) men jeg vil anbefale deg å bytte til en annen strømavtale så fort du har tid, fordi de standardavtalene su får ved overtakelse er unødvendig dyre. Anbefaler Elekt eller andre lignende strømselskapet:)

Endret av Kjøttmeisen
Skrevet

Du spør om hva du trenger, siden du har leid tidligere møblert og alt inkludert. Så da mener du hva du trenger av møbler og maskiner og slikt også, ikke bare strømabonnement og innboforsikring?

Det kan lønne seg å ta en skriveblokk og penn og gå gjennom rom for rom der du bor nå, og skriv ned alt du ser som du gjerne vil ha i ditt fremtidige hjem også. Stue; sofabord, sofa. En tv-benk? Bruker du tv? Hva med en bokhylle, har du bøker? Seng? Madrass. Nattbord. 

Garderobeskap skal følge boligene, det har ikke selger lov å ta med seg, med mindre det står spesifisert i salgsoppgaven! Men det kan hende du ikke liker garderobeskapet som medfølger, og ønsker å bytte det ut senere. Kommode? En i gangen til småting og skjer og luer, og en kommode på soverommet til klær (om ikke garderobeskapet er stort nok til alt av truser og sokker og sånt smått, som passer best i en skuff?) Hva med et skostativ til gangen? Hattehylle til å slenge opp paraplyer og slikt på?

Har du noen kjøkkenting? Som vannkoker? Bestikk? Gryter? Gryteunderlag til å sette varme gryter på? Er dette noe du har, eller har det også fulgt med i de leide boligene du har bodd i? (jeg har ikke leid på nesten 30 år, så jeg vet ikke hva som er vanlig å medfølge ved leie)

Det er hundrevis av ting å huske på når man starter med blanke ark og skal flytte! Jeg har bare nevnt noen få.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Er det sikkert at strømmen blir ført over for meg? Megler nevnte ikke noe om dette. 

Møbler ogsånt finner jeg ut av tenker jeg. Men tenker mer sånn praktiske ting. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Tusen takk for svar! Er det sikkert at strømmen blir ført over for meg? Megler nevnte ikke noe om dette. 

Møbler ogsånt finner jeg ut av tenker jeg. Men tenker mer sånn praktiske ting. 

Du finner ut hvilket strømselskap du vil ha, og så oppretter du avtale fra xx dato😊

Anonymkode: 26e66...7eb

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! 

Har hørt at man må endre selvangivelse, er det noe jeg må gjøre med en gsng? 😊

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar! 

Endre selvangivelse? Skjønte ikke hva du mener her?

Anonymkode: c0075...745

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar! 

Det skal komme opp automatisk hvor mye du har i lån og rente utgifter (om du har det) i selvangivelsen. Dette er tall banken gir til myndighetene

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Endre selvangivelse? Skjønte ikke hva du mener her?

Anonymkode: c0075...745

På skattekortet mitt står det jo et eget felt for lån. Der står det jo 0 kr nå, men nå vil jeg ha veldig mye i lån 😂 beklager at jrg var uklar! 

Morten1 skrev (6 timer siden):

Det skal komme opp automatisk hvor mye du har i lån og rente utgifter (om du har det) i selvangivelsen. Dette er tall banken gir til myndighetene

Okei, tusen takk!

AnonymBruker
Skrevet

Ja du kan gjerne oppdatere skattekortet ditt allerede nå. Når selvangivelsen for 2022 kommer til neste år, så må du kontroller at det står riktig tall på den. Du får et skriv fra banken på nyåret som sier hvor mye du har betalt i renter (årsoppgave kaller de det). Men bankene melder det inn til skatteinnkrever, så mest sannsynlig må du ikke endre noe men bare kontrollere at det stemmer. 

Dersom du endrer skattekortet ditt nå, vil du nok få redusert skattetrekk. Husk at det er kun rentene du betaler som du får skattefradrag for.

Du bør også tegne en personforsikring som sikrer inntekten din dersom du skulle bli syk over lang tid, slik at du vil klare å betjene lånet ditt med redusert inntekt(aap og uføre er mye mindre enn normal lønnsinntekt). Banken din kan sikkert tilby en slik forsikring. 

Ellers er det lurt å begynne en fast spareavtale. Sett av en fast sum hver mnd, slik at du har en buffer dersom kjøleskap, oppvaskemaskin osv skulle ryke. 

Gratulerer med leilighet og lykke til!

Anonymkode: c9b91...0bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...