Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 300 000 kr, kan jeg kjøpe ett bosted for det? Tjener også 22 000 i mnd etter skatt. Jeg vil så gjerne slippe å leie...

Anonymkode: 61215...54a

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Lurer du seriøst på om du får kjøpt deg bolig for 300 000 kroner her i landet? Da må du nok kjøpe en forfallen rønne langt oppe i Nord-Norge, langt fra tettbygde strøk. Du får ikke bolig for den prisen i byer og tettbygde strøk i hvert fall.

Du tjener relativt lite, kanskje du kan søke om boliglån hos Husbanken? Gjør et google-søk på "startlån" + navnet på kommunen du vil bo i. Da bør du få opp nettsiden for din kommune, der du kan fylle ut søknad på nett. Husbanklån administreres av de enkelte kommunene, og nå på begynnelsen av året har de mest midler til utlån. Husbanklån er for "varig vanskeligstilte", og du er kanskje i den kategorien? Er inntekten din fra jobb eller uføretrygd? Har du barn?

Endret av Million
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (3 minutter siden):

Lurer du seriøst på om du får kjøpt deg bolig for 300 000 kroner her i landet? Da må du nok kjøpe en forfallen rønne langt oppe i Nord-Norge, langt fra tettbygde strøk. Du får ikke bolig for den prisen i byer og tettbygde strøk i hvert fall.

Du tjener relativt lite, kanskje du kan søke om boliglån hos Husbanken? Gjør et google-søk på "startlån" + navnet på kommunen du vil bo i. Da bør du få opp nettsiden for din kommune, der du kan fylle ut søknad på nett. Husbanklån administreres av de enkelte kommunene, og nå på begynnelsen av året har de mest midler til utlån. Husbanklån er for "varig vanskeligstilte", og du er kanskje i den kategorien? Er inntekten din fra jobb eller uføretrygd? Har du barn?

Inntekten er fra jobb, jeg er alene om dette, ingen barn. Kan jeg få husbanklån og kjøpe noe? 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Inntekten er fra jobb, jeg er alene om dette, ingen barn. Kan jeg få husbanklån og kjøpe noe? 

Det kan hende du havner i kategorien "varig vanskeligstilt" med såpass lav inntekt, ja, og da kvalifiserer du til lån fra husbanken. De skriver selv på sine nettsider at deres lån er ment for og gis til "varig vanskeligstilte". Du vet selv best om du er det. Har du ingen særlige utsikter til å få en bedre betalt jobb, kan det hende du får lån hos dem.

Det skader uansett ikke å prøve. Jeg var i gang med å skulle søke der selv for 5-6 år siden, men leste så på nettsidene deres at et av kravene for å søke der, var at man først måtte ha søkt om boliglån i vanlige banker først og fått minst TO AVSLAG, før man søkte i husbanken. Verdt å notere seg. Avslagene bør du få skriftlig, da du sikkert må dokumentere dette hos Husbanken.

Det endte med at jeg fikk boliglån i min vanlige bank da, så det ble ikke noe videre i prosessen med husbanken for min del, men jeg leste en del rundt på nettsidene deres da og fant de ovenfornevnte opplysningene.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (5 timer siden):

Det kan hende du havner i kategorien "varig vanskeligstilt" med såpass lav inntekt, ja, og da kvalifiserer du til lån fra husbanken. De skriver selv på sine nettsider at deres lån er ment for og gis til "varig vanskeligstilte". Du vet selv best om du er det. Har du ingen særlige utsikter til å få en bedre betalt jobb, kan det hende du får lån hos dem.

Det skader uansett ikke å prøve. Jeg var i gang med å skulle søke der selv for 5-6 år siden, men leste så på nettsidene deres at et av kravene for å søke der, var at man først måtte ha søkt om boliglån i vanlige banker først og fått minst TO AVSLAG, før man søkte i husbanken. Verdt å notere seg. Avslagene bør du få skriftlig, da du sikkert må dokumentere dette hos Husbanken.

Det endte med at jeg fikk boliglån i min vanlige bank da, så det ble ikke noe videre i prosessen med husbanken for min del, men jeg leste en del rundt på nettsidene deres da og fant de ovenfornevnte opplysningene.

Tusen takk for masse bra informasjon. Men det står at hos husbanken kan du bruke 30 år på å betale det ned, og da er det ikke dyrt for meg å betale ned lånet hver mnd. Hvis jeg får hos bamk, da er det for dyrt å betale hver mnd. Jeg har veldig liten peiling på dette egentlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Vurdert å kjøpe deg en hytte du kan bo i?

Anonymkode: 604b0...dd4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vurdert å kjøpe deg en hytte du kan bo i?

Nei, ikke tenkt på. Men er det billigere da? Kan se på det.

AnonymBruker
Skrevet

Kommer ann på hvor i landet du bor..eller om du er flyttbar. De største byen kan du dessverre bare glemme, men type Skien/porsgrunn, arendal.. kan du kanskje finne deg en rimelig to roms.

Anonymkode: 2cfe9...e8e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, ikke tenkt på. Men er det billigere da? Kan se på det.

Ja er billig.  Jeg er trygdet og kjøpte meg hytte jeg bor i. Litt ekstra strev om vinteren med snø måking og med å hugge ved å sånn men bor veldig billig. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

I vanlig bank er det to avgrensninger som gjelder.

Den ene er at man ikke kan få høyere belåningsgrad enn 85%, som betyr at de resterende 15% må dekkes med egenkapital. Du har 300 000 egenkapital, som betyr at du maksimalt kan kjøpe for 300 000 / 0,15 = 2 000 000 - altså at du kan låne opptil 1 700 000 i tillegg til de 300 000 du stiller med selv.

Den andre er at du ikke kan låne mer enn 5 ganger brutto årsinntekt. Brutto er før skatt, og du har ikke oppgitt dette, men gitt at du har 22 000 utbetalt etter skatt per mnd gjetter jeg på at din brutto årsinntekt er ca 340 000? 340 000 x 5 = 1 700 000.

Skal du låne mer enn 1 700 000 må du derfor både gå opp i lønn, og ha mer egenkapital først. Om du f.eks. sparer 300 000 til, men lønnen holder seg lik, vil du selvsagt ha 300 000 mer å kjøpe for, men maksgrensen for hva du kan få i lån er uendret. Merk også at dette er grensene bankene er pålagt. Det er slett ikke noen garanti for at du faktisk vil få lån opp til 5 ganger brutto årsinntekt, eller 85% av boligverdien.

Så spørs det også hva boliger koster der du bor. Det er ikke allverden du får for 2 000 000 i de store byene. På landet er det kanskje mer realistisk. Det kan være penger å spare på å pusse opp selv også, men da må du faktisk ha penger til overs etter boligkjøp for å ha råd til dette.

Men den som intet våger intet vinner, og du taper ingenting på å forhøre deg i bankene. Og som nevnt over er visst det uansett et kriterie for å få husbanklån.

Endret av so_what
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kommer ann på hvor i landet du bor..eller om du er flyttbar. De største byen kan du dessverre bare glemme, men type Skien/porsgrunn, arendal.. kan du kanskje finne deg en rimelig to roms.

Hva med å kjøpe bolig i Skien/Porsgrunn også leie den ut. Også leier jeg selv en plass jeg vil bo? Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med å kjøpe bolig i Skien/Porsgrunn også leie den ut. Også leier jeg selv en plass jeg vil bo? Ts

Du må skatte av leieinntekter med mindre du bor i boligen selv. Det er også endel forefallende arbeid og risiko knyttet til utleie. Med din økonomi tror jeg strengt tatt ikke hushaivirksomhet er noe du trenger å vurdere med det første.

AnonymBruker
Skrevet

Neinei..det må du skatte av. Med en inntekt på 22 tusen -kanskje du klarer å øke den? Ekstrajobb feks? 

AnonymBruker
Skrevet

Neinei..det må du skatte av. Med en inntekt på 22 tusen -kanskje du klarer å øke den? Ekstrajobb feks? 

Jeg får mer lønn når jeg får fagbrevet. Jeg kan sikkert jobbe i helger, men jeg har egentlig ikke overskudd til det. Helgene betyr mye for meg... Men jeg kan bli vandt med det. Ønsker veldig mye å kjøpe bolig. Kansje jeg kan prøve lotto og flax lodd av og til, men det er liten sjangs da. Ts

Gjest Smeltemann
Skrevet

Jeg får mer lønn når jeg får fagbrevet. Jeg kan sikkert jobbe i helger, men jeg har egentlig ikke overskudd til det. Helgene betyr mye for meg... Men jeg kan bli vandt med det. Ønsker veldig mye å kjøpe bolig. Kansje jeg kan prøve lotto og flax lodd av og til, men det er liten sjangs da. Ts

Har du ikke overskudd til og komme deg på eiendomsmarkedet? 

AnonymBruker
Skrevet

Om ønsket om egen bolig er stort nok er de utrolig hva man klarer. Jeg jobbet 140 prosent stilling i noen år før jeg fikk barn, resten av tiden gikk til fest og morro;) slik satt jeg av 7000 i Mnd og hadde til egenkapital da den tid kom. 

• Liker 1
Skrevet

Ønsker veldig mye å kjøpe bolig. Kansje jeg kan prøve lotto og flax lodd av og til

Lotto og skrapelodd har forventet negativ avkastning og er en særs dårlig investering. Skal du spare langsiktig, sett pengene dine i fond.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
so_what skrev (1 minutt siden):

Lotto og skrapelodd har forventet negativ avkastning og er en særs dårlig investering. Skal du spare langsiktig, sett pengene dine i fond.

Hva med nettpoker? Mange som tjener penger der. Svogeren min sier han tjener 10 tusener i måneden.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med nettpoker? Mange som tjener penger der. Svogeren min sier han tjener 10 tusener i måneden.

Jeg kan ikke poker desverre

AnonymBruker
Skrevet

Se luksusfellen og hold deg unna sånt. Bare en ting som nytter, brett opp ermene og det vil koste blod, svette og tårer- men livet blir så innmari mye enklere på sikt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...