AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #1 Skrevet 7. mars 2022 Eller slurver dere litt med de som ikke stiller helt spesifikke krav til hvordan de vil ha håret, hva de vil ha på seg osv.? Og hvor lenge lar dere en pasient som kanskje ikke bryr seg så veldig, få gå i samme klær? Anonymkode: 67188...187
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #2 Skrevet 7. mars 2022 Da jeg jobbet på sykehjem pleide jeg alltid å spørre de som var oppegående nok om hvilke klær de ville ha på seg. Oppfordret de også til å fikse sveisen sin selv så langt det lot seg gjøre, men hjalp selvsagt til om det var ønskelig. Var alltid påpasselig med å spørre om de syntes sveisen var OK hvis jeg fikset den. Det er jo sånn at mange på en sykehjemsavdeling ikke er i stand til å mene noe om verken det ene eller det andre, så da må man jo bare gjøre sitt beste for at de skal være velstelte. På avdelingen jeg jobbet på var vi alltid påpasselige med å sjekke om brukte klær kunne brukes om igjen eller om de måtte vaskes. Vi lot ingen bruke skitne/luktende klær. Anonymkode: 0e5dd...d95
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #3 Skrevet 7. mars 2022 Selvfølgelig skal man tilby lik hjelp til alle. Det som derimot ikke er selvfølgelig, er at alle tar imot den hjelpen de blir tilbudt. Særlig personer med demens kan fort slå seg vrang. Enkelte har da kunnet gått rundt i nattøy hele dagen og ikke blitt stelt på flere dager fordi de ikke ønsker det. Som helsearbeidere kan man ikke tvinge noen til noe de motsetter seg, fordi det skal svært mye til å frata noen samtykkekompetansen. Jeg har flere ganger opplevd at pårørende har kommet på besøk og blitt sure fordi deres kjære ikke har fått stell eller fått på seg rene klær etc. Det pårørende ikke tenker på er at kanskje ikke deres kjære ville ta imot stell fra oss selv om de kanskje klager til pårørende. Enkelte beboere/brukere favoriserer også veldig enkelte pleiere. Absolutt lov, men favoritten kan gjerne ha en annen liste enkelte dager. I helsetjenesten er det kjempeviktig med rullering på lister og arbeidsoppgaver, da de samme listene dag ut og dag inn kan vere ekstremt slitende på personale. Jeg tenkte kanskje det var noe slikt du siktet til, derav mitt svar Anonymkode: e6f2b...d51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå