Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Drømmen er å bli tannlege.

Å komme inn på odontologi studiet i Norge er rett og slett uaktuelt. Ligger på 4.7 i snitt ca. 
Derfor tenker jeg at Øst-Europa rett og slett er det beste alternativet mitt. Har hørt mye bra om studiene der nede, men vet at det er knalltøft og en markant overgang fra det norske skolesystemet.

Det aller viktigste for meg er å få jobb etter utdanningen! Det siste jeg vil er å sløse bort 5 år av livet mitt i Budapest, også ikke få jobb i Norge etterpå. Men ifølge ANSA har man rett på autorisasjon i Norge og EU etter endt odontologi utdannelse i Litauen og Ungarn.

Tenker å ta opptaksprøvene i vår/sommer. Hvordan skal jeg forberede meg til opptaksprøven? Er 100 multiple choice spørsmål. 

Noen som kan anbefale odontologi i Øst-Europa? Ser neste bare innlegg om medisin i Øst Europa, men ikke om odontologi. 

Setter pris på svar! :)

Anonymkode: a535f...415

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Studerer odontologi i Kaunas, Litauen. Trives kjempegodt! :) 

Gode forelesere, godt miljø, god og billig mat og ikke minst billig å bo! Kan absolutt anbefale å søke Kaunas. 
Når jeg er ferdig med studiet får jeg automatisk autorisasjon som tannlege i Norge og EU! :) 

Jeg tok personlig ikke realfag på VGs, men kunne fortsatt søke. Så lenge du har generell studiekompetanse er du good to go! 

Opptaksprøven var ganske intens men ikke super vanskelig. Vil si VGs nivå (Kjemi og Biologi). Les en god del i kjemi og biologi bøker før opptaket! Jeg fikk 83 % riktig på opptaket, (og jeg hadde som sagt ikke realfag på vgs)..😅 Var også et intervju, det gikk strålende. 

Har 2 år igjen her nede :) 

Anonymkode: 2d6ca...e4c

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei. Studerer odontologi i Kaunas, Litauen. Trives kjempegodt! :) 

Gode forelesere, godt miljø, god og billig mat og ikke minst billig å bo! Kan absolutt anbefale å søke Kaunas. 
Når jeg er ferdig med studiet får jeg automatisk autorisasjon som tannlege i Norge og EU! :) 

Jeg tok personlig ikke realfag på VGs, men kunne fortsatt søke. Så lenge du har generell studiekompetanse er du good to go! 

Opptaksprøven var ganske intens men ikke super vanskelig. Vil si VGs nivå (Kjemi og Biologi). Les en god del i kjemi og biologi bøker før opptaket! Jeg fikk 83 % riktig på opptaket, (og jeg hadde som sagt ikke realfag på vgs)..😅 Var også et intervju, det gikk strålende. 

Har 2 år igjen her nede :) 

Tusen takk for svar! ❤️ Var akkurat Kaunas jeg tenkte på!! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk for svar! ❤️ Var akkurat Kaunas jeg tenkte på!! 

Bare hyggelig! Kjør på sier jeg!! 
Kanskje vi sees her en dag. ;) 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler heller å forbedre karakterene og studere i Norge. Da er du best rustet til å jobbe i Norge. De stedene jeg kjenner til, ansetter ikke nordmenn med utdanning fra Øst-Europa dersom det finnes søkere med norsk utdanning. Men sistnevnte er for tiden en meget ettertraktet gruppe, så det et vel alltids mulig å få jobb et sted selv om du ikke stiller først i køen.

Anonymkode: e1f91...567

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Semmelweiss er et anerkjent universitet, så jeg ville satset på det. Men vær forberedt på at det er meget tøft faglig, spesielt i starten. Jeg vet ikke noe om Litauen, så det kan jeg ikke uttale meg om. 

Anonymkode: f4cb6...aca

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...