Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan reagerer du om du ser en mann som har blitt offer for partnervold? 
Nylig opplevde jeg å treffe på en kompis som var veldig forslått. Her var det kona som var voldsutøver. Må ærlig innrømme at jeg var veldig usikker på hvordan jeg skulle reagere.. 

Hva er det beste å gjøre i slik situasjon?

Anonymkode: c286e...5b5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anbefale ham å oppsøke lege og å anmelde. 

Dersom han forblir i forholdet og ikke vil noe av det ovennevnte (som jo er ganske vanlig ved vold i nære relasjoner) ville jeg vurdert å kontakte politiet etter avvergeplikten. Det er imidlertid begrenset også hva de kan gjøre når folk ikke er kommet dit at de vil gå. 

Dersom de har barn er det grunnlag for bekymringsmelding.

Forøvrig akkurat det samme som man gjør om det er en kvinne. 

Anonymkode: 32b17...2e1

• Liker 7
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en venninne som jeg oppdaget var voldelig mot mannen sin, da hun under ett selskap, begynte skryte av det. Hun sa han hadde gjort/sagt noe han ikke likte og da hadde hun gjort slik og slik. Jeg trodde hun bare tullet helt til jeg så det selv. Hvordan jeg reagerte? Jeg ba henne høyt og tydelig om å kutte ut, snakket så med rolig stemme og ba henne tenke seg om, hvordan hun hadde reagert om han hadde gjort det samme mot henne. Hun var jo ikke helt edru den kvelden, så hun klikket helt på meg. Jeg besøkte henne en uke senere og snakket med henne i edru tilstand og sa at dette ikke var greit. Jeg kjente begge to og han hadde aldri gjort noe galt mot henne, men hun var sykt sjalu, han hadde aldri rørt en dame etter de traff hverandre, men hun var helt gal. Jeg tok hans side, men hun kastet meg ut før han kom hjem. Hun forsøkte ta kontakt senere, men jeg valgte å ikke ha mer med henne å gjøre. Jeg håper hun tok seg sammen. Vold er ikke greit uansett hvem som gjør det. Denne mannen tok bare imot og gjorde aldri noe tilbake. Hva du skal gjøre, støtt han, få han til å innse at dette ikke er normalt.

Anonymkode: d7094...018

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nylig opplevde jeg å treffe på en kompis som var veldig forslått. Her var det kona som var voldsutøver. Må ærlig innrømme at jeg var veldig usikker på hvordan jeg skulle reagere.. 

Jeg ville reagert på samme måte som jeg hadde gjort overfor en kvinne. Vold er aldri greit, uansett. 

Snakket du med han om det? Sa han noe om hva han ville gjøre med saken? Jeg ville oppfordret han til å anmelde, snakke med lege/terapeut, og komme seg vekk fra henne.

Anonymkode: 67da0...baa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri skjønt at menn klarer å få julig av en dame... Bare skjønner det ikke. Er hun MMA utøver, og han en tynn liten svekling er det noe annet. 

Men ville selvsagt anmeldelt det. Men han er vel for flau til å gjøre det. 

Anonymkode: 47e68...07f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har aldri skjønt at menn klarer å få julig av en dame... Bare skjønner det ikke. Er hun MMA utøver, og han en tynn liten svekling er det noe annet. 

Du gjør deg vel passe dum nå eller..? Hva skjer hvis en mann slår en kvinne?

Anonymkode: 4bacf...17b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Store menn som ikke tar igjen kan fint få juling av en spinkel dame. Min tidligere venninne gjorde dette mot sin mann, Han kunne lett tatt igjen, holdt henne fast eller grisebanket henne, men han tok bare imot. Størrelse har ingentig å di. Jeg tenker at han som er stor og strek og ikke gjør noe tilbake er en utrolig bra mann, som burde forlate denne kjærringen og få seg en dame som vet bedre.

Anonymkode: d7094...018

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og det er sånne tullinger som deg som gjør at menn som blir utsatt for vold, kvier seg for å fortelle om det. I stedet for å få forståelse og hjelp, så blir de latterliggjort. Gratulerer med den. 

Anonymkode: 67da0...baa

• Liker 6
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi de ikke vil ta igjen. Samfunnet ser det som verre hvis en kvinne opplever vold gjort av en mann enn motsatt. Det blir ikke tatt like alvorlig. Kvinner kan gå psycho i en butikk med kniv og folk bare ler av det. 

Anonymkode: a89d0...9d2

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en eks som ble helt teit i fylla. Blir jo ikke banket opp av hun men som noen sier så får en jo noen slag i trynet om en ikke tar igjen.

Anonymkode: 5ced5...05a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde en eks som ble helt teit i fylla. Blir jo ikke banket opp av hun men som noen sier så får en jo noen slag i trynet om en ikke tar igjen.

Anonymkode: 5ced5...05a

Det er også fullt mulig å kaste kviselignende ting i ansiktet på noen, hvilket det så litt ut som her.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hadde tatt ham med til krisesenter for menn og hjulpet ham til å flytte ut. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han må komme seg vekk fra henne! Er han villig til det? Jeg kjenner en som ikke klarer det. Der er det ikke fysisk vold inne i bildet. Han har gått fra henne sikkert 5-6 ganger, men hun lurer han tilbake og lover gull og grønne skoger. Han har det så vondt når han er med henne, men er helt avhengig også 😟

Anonymkode: 5ded9...e01

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

De blir slått med gjenstander og vil ikke ta igjen. En jeg kjenner ble slått i ansiktet med kosteskaft 😰

Anonymkode: 6f0a8...110

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva er det du ikke skjønner? Har aldri forstått denne holdningen du har. Hvorfor tror du at man må være veldig sterk for å utøve vold? Har du tenkt på at menn er lært opp til å ALDRI slå en kvinne, selv ikke i selvforsvar? Hvis hun slår ham, og han slår tilbake, så er det eneste verden bryr seg om at han slo henne. Ikke at hun slo først. Man trenger ikke å være sterk for å slå noen. Man trenger ikke være sterk for å bite og klore, kaste ting, slå noen med gjenstander osv. Det er en helt idiotisk holdning du har for å være ærlig.

Jeg har en venn som gikk gjennom dette i flere år, han tok aldri igjen. Og han var idrettsutøver. Han kom seg til slutt ut av forholdet, med det resultat at alle trodde på henne, ingen trodde på han, og han fikk ikke sett sitt barn på flere år. Kan du tenke deg å ikke se ditt eget lille barn på flere år, og alle tror du er en drittsekk, når det egentlig er du som er offeret på alle måter? Mye pga. holdninger folk har, hvor de automatisk tror kvinnen er offeret og at de ikke kan være volds-overgripere. Heldigvis ordnet det seg etter flere års kamp, og nå er det han som har omsorgen alene, men barnet er selvfølgelig preget av denne oppveksten.

Anonymkode: 108b7...ee8

• Liker 2
Skrevet

Det er i praksis veldig vanskelig med voldelige forhold, det er så mye følelser involvert at det ikke er lett for utenforstående å endre noe. Men jeg ville forsøkt å støtte den som ble slått og forsøke å overtale til å forlate den voldelige parten, uavhengig av kjøn.

Skrevet

Vold er aldri greit, men det å skulle si eller gjøre noe i forhold til et voldelig forhold kommer mye ann på den parten som utsettes for eller bedriver vold og din relasjon til denne. Er personen åpen for din mening og hjelp så kjør på, men om den ikke er det kan man ikke gjøre så mye desverre. Noe av det vanskeligste er å vente til den dagen personen du kjenner sier "jeg trenger hjelp" 

AnonymBruker
Skrevet

Ei venninne av en venninne var ganske voldelig mot mannen sin. Hun var superhiten, typ 150 cm og 40 kilo, og han var sikkert 100 kilo og 190. Jeg sa høyt og tydelig til henne at jeg håper han en dag ville ta igjen, om han ikke forlot henne. Kvinner som utøver vold, synes jeg ikke synd på når de blir slått. 

Anonymkode: 28c44...e85

Skrevet

Det er nok mye vanskeligere å oppdage. Kvinner i voldelige forhold skjuler det ofte godt, men jeg tror nok menn i voldelige forhold skjuler det ekstremt godt. Mange er jo flau fordi en kvinne slår de, at de er "lite mann" hvis det skjer. Tror nok også noen kan være redd for å fortelle i frykt for hva kvinnen kan gjøre. Det kan jo bli ord mot ord, og kvinnen kan finne opp historier om at det er han som er voldelig mot henne osv. Og i mange tilfeller blir sikkert kvinner mer trodd enn menn. I tillegg tror jeg mange menn er helt nede psykisk. Det er nok mye psykisk mishandling ved siden av den fysiske. En annen ting er nok at folk utenfor ikke reagerer like mye på hevelser, blåmerker osv om en mann har det. Det kan komme av, slossing, fall/ulykker. Tror de færreste tenker vold fra partner i første omgang. Jeg tror også at disse voldelige kvinnene er flink til å manipulere. Kanskje de utenfra virker som snill, omtenksom osv. Vi kvinner kan jo av og til få litt negative vibber av kjæresten til venner om man merker snev av kontrollerende oppførsel. Vet ikke om menn legger merke til det samme? Mulig fordi man sjelden tenker menn blir utsatt for vold i forhold. 

Hadde jeg sett noen utøve vold mot mannen sin, så hadde jeg gitt klar beskjed om hva jeg syns. Jeg hadde også kontaktet mannen for å prate med han og f.eks vært behjelpelig i prosessen ved å komme seg ut av forholdet. Opplyst om telefonumre osv.

Jeg tror nok noen menn i voldelige forhold ALDRI vil slå kvinnen tilbake i nødverge. Da blir det ord mot ord. Kvinnen blir sikkert trodd. Og siden noen er psykisk nedbrutt har de kanskje ikke en gang energi til å prøve å ta igjen. i tillegg er sikkert mennene redd for å miste mye. Det kan være felles barn, økonomi, avtaler de har seg i mellom som hun har overtaket på. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...