AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #1 Skrevet 7. mars 2022 Jeg har null erfaring og har ikke greie på dette her. Men situasjonen min er at jeg har forlatt min samboer, jeg bodde i hans hjem. Jeg har derfor ingen hjem nå. Jeg har ett fast vikariat frem til sommeren og får lønn hver mnd. Kan NAV hjelpe meg å få ett normalt hjem? Jeg ønsker ikke kollektiv pga sosial angst. Jeg ønsker å bo i en liten leilighet med egent bad og sånn. Jeg håper virkelig noen kan hjelpe meg her, slik at jeg vet litt hva Nav kan bidra med før jeg tar kontakt. Kan jeg velge område jeg vil bo også? Vil virkelig ikke bo langt unna venner/familie nå. Anonymkode: ced5d...f31
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #2 Skrevet 7. mars 2022 Du får kjøpe deg noe, eventuelt leie da. Hvorfor mener du at NAV skal hjelpe deg her? Hva er "fast vikariat" forresten? Anonymkode: 2e165...13e 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #3 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du får kjøpe deg noe, eventuelt leie da. Hvorfor mener du at NAV skal hjelpe deg her? Hva er "fast vikariat" forresten? Anonymkode: 2e165...13e Jeg trenger hjelp fordi jeg ikke har råd til å finne ett hjem. Jeg jobber 100% frem til sommeren, derfra må jeg søke nye jobber. Anonymkode: ced5d...f31
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #4 Skrevet 7. mars 2022 Hvis du ikke har nok inntekt til å forsørge deg selv så kan du få supplerende sosialstønad fra Nav. Tips: Let litt rundt etter leiligheter selv. Du kan søke om depositumsgaranti om du ikke kan dekke dette selv. Send inn en søknad på økonomisk sosialhjelp hvor du ber om hjelp til det du ikke har råd til. Lurt å sette opp et budsjett. Med søknaden må du sende inn dokumentasjon som skattemelding, kontooversikt over dine kontoer, kontoutksrifter, ev samværsavtale om dere har barn, lønnsslipp og arbeidskontrakt. En veileder vil nok ringe deg slik at dere kan finne ut av hva du har behov for og hva du klarer selv. Anonymkode: fdb1d...b68 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #5 Skrevet 7. mars 2022 Du leter etter ledig bolig på finn.no eller andre steder der du finner bolig, og så inngår du leieavtale. Dersom du ikke har tak over hodet og ikke har venner du kan få sove på sofaen hos mens du leter etter bolig, kan NAV ha nødbolig til deg. Det er ikke et sted der du bor, men et sted å sove. Mangler du penger til depositum kan kanskje NAV bistå deg med det, men dersom du har penger selv er nok det det aller beste, ikke alle som vil leie ut med depositumsgaranti. De fleste klarer å skaffe seg egen bolig på egen hånd, dersom du ikke får til det kan NAV gi deg veiledning på hvordan du gjør det, NAV har ikke ledige boliger stående. Hva slags bolig du kommer til å bo i og hvor, er helt avhengig av hvor mye du har råd til. Anonymkode: 2255a...70b
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #6 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg trenger hjelp fordi jeg ikke har råd til å finne ett hjem. Jeg jobber 100% frem til sommeren, derfra må jeg søke nye jobber. Anonymkode: ced5d...f31 Da må du søke andre jobber NÅ. Prøv å skaffe deg videre jobb før vikariatet går ut. Da har du vel råd til å leie noe? Anonymkode: 2e165...13e 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #7 Skrevet 7. mars 2022 Om du får hjelp av NAV, kommer an på hva du tjener. Det forventes at en enslig person i full jobb skal klare seg selv. Anonymkode: 3e115...65d 3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #8 Skrevet 7. mars 2022 Oi! Har du noen venner/familie du kan bo hos i mellomtiden? Klem til deg 💕 Jeg vet at Nav har hjulpet barnefamilier tidligere, men jeg er usikker på enslige. Klarer du å få ringt dem i morgen og få kartlagt situasjonen du er i? Ellers kan du prøve og søke kommunal bolig og oppgi at det er krisesituasjon. Ville også prøvd alt jeg kunne å se på det private leiemarkedet på finn om du klarer det. Masse lykke til ☺ Anonymkode: f6c35...7f3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #9 Skrevet 7. mars 2022 Hvis du jobber 100 prosent og har en normal lønn burde du jo ha råd til noe på utleiemarkedet? Ellers må du kanskje senke forventningene til boligen/beliggenheten. Sånn i utgangspunktet forventes det vel at en person i full jobb skal kunne forsørge seg selv - så jeg ville ikke hatt for store forventninger. Her jeg bor er det stor mangel på kommunale boliger, og knallhard prioritering på hvem som får. Anonymkode: db29e...770
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #10 Skrevet 7. mars 2022 Nav hjelper deg ikke med mindre du er helt hjemløs og ikke evner å finne eget bosted, som feks en narkoman. Det er vel ikke du siden du er i jobb? Da får du beskjed om å ordne det selv. Nav finner ikke en bolig til deg. Hvis du trenger penger til bolig, må du fremdeles finne bolig selv, men NAV kan dekke noe husleie. Men da går det på sosialhjelp og de fleste i jobb får ikke sosialhjelp. Så du må nok finne bolig selv. Anonymkode: 8a07c...b87
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #11 Skrevet 7. mars 2022 Få bolig av NAV og velge område.... hva tror du egentlig? At NAV sitter på en hel haug med ledige leiligheter i alle områder, klare til de som ikke gidder å finne en selv? Du jobber, og er voksen. Finn.no er stedet du kan begynne og lete etter leieleilighet til deg selv. Sett i gang. Ikke sitt der med hendene i fanget og tro at du får tildelt en i morgen av NAV. Par skiller lag hver dag i dette landet, men de klarer som regel å finne seg nytt bosted selv, som voksne mennesker gjør. Anonymkode: 6d1b8...1a0 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #12 Skrevet 7. mars 2022 Man har alltids kommunale boliger, som er beregnet for de som sliter med å finne seg bosted på ordinært vis. Nei, det er ikke kun narkomane det dreier seg om. Du må nok forsøke på vanlig måte først, men det er altså en mulighet du kan søke om. Nei, NAV er ikke en boligformidler. Anonymkode: 922ac...4f1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2022 #13 Skrevet 7. mars 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Man har alltids kommunale boliger, som er beregnet for de som sliter med å finne seg bosted på ordinært vis. Nei, det er ikke kun narkomane det dreier seg om. Du må nok forsøke på vanlig måte først, men det er altså en mulighet du kan søke om. Nei, NAV er ikke en boligformidler. Anonymkode: 922ac...4f1 TS måtte nesten vært narkoman for å få tildelt bolig slik det fremlegges. Nei, det er ikke bare narkomane, det er syke og flyktninger/nye landsmenn også. Siden ts er i jobb, eller nylig har vært jobb så passer hen i ingen av kategoriene. Ingen får kommunal bolig bare fordi de har lite penger. Da må man heller søke kommunen( husbanken) om bostøtte. Men man må fremdeles finne bolig selv. TS kan bare glemme å kaste bort tid på å søke om kommunal bolig. Det er allerede kø på det av kvalifiserte folk. Må bare søke, men et blir blankt avslag og bortkastet tid for alle. Anonymkode: 8a07c...b87 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå