Gå til innhold

Gjelder reglene for foreldelse kun for kreditorer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.
Da jeg var yngre pådro jeg meg en del gjeld, som da gikk videre til inkasso. Dette fikk jeg ordnet opp i, og alt av inkassosaker ble betalt i sitt fulle iløpet av 2020.
Da jeg hentet posten i dag, hadde jeg fått en faktura fra en trafikkskole, med utestående betaling datert i 2014 og 2015. Dette har tydeligvis ikke gått til inkasso i løpet av de årene jeg fikk brev på brev om inkassosaker, namsmann osv. Har de lov til å nå, etter 7 år, å sende faktura for dette når jeg ikke har fått ett eneste brev fra de på minst 4-5 år? Eller gjelder ikke reglene for foreldelse for organisasjonen? 🤔 Jeg trodde jo jeg var ferdig med alt av inkasso-dritt fra den tiden, men med tanke på at de har satt forfall 1 uke etter de sendte brevet, ser det ut som det blir ny inkassosak da jeg nå har 3 dager på å kunne betale (noe som er helt umulig pr nå)🤦🏻‍♀️😅

Anonymkode: d6f22...0bf

Skrevet

Usikker på reglene om foreldelse, men du kan uansett høre med skolen om utsettelse eller oppdeling av fakturaen hvis du ikke kan betale alt nå.

AnonymBruker
Skrevet

Foreldelsesfrist på faktura er 3 år Om ikke regningen er sendt til inkasso innen da så kan de ikke kreve deg for pengene.

Enten ignorer brevet og vent til de evt sender det til inkasso (om de tør) og så bestrid kravet eller ring de og informer de om at kravet er foreldet og at de må slette kravet.

Anonymkode: 1b876...20c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Foreldelsesfrist på faktura er 3 år Om ikke regningen er sendt til inkasso innen da så kan de ikke kreve deg for pengene.

Enten ignorer brevet og vent til de evt sender det til inkasso (om de tør) og så bestrid kravet eller ring de og informer de om at kravet er foreldet og at de må slette kravet.

Anonymkode: 1b876...20c

Det var det jeg også trodde, men ble veldig usikker... 

Anonymkode: d6f22...0bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...