Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har gjort det? Hvordan gikk dere frem? Jeg har søkt en liten håndfull jobber den siste tiden, men ikke fått noen intervjuer. Jeg antar de ganske betydelige CV-hullene kommer i veien, om jeg skulle få en innkalling kan det potensielt bli et problem referansene enten er veldig gamle eller ikke lenger er villige til å stille opp.

Er det noe hjelp i NAV i saker som denne, eller byråene? 

Anonymkode: 4afc0...889

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke jobbe frivillig etc. eller starte for deg selv hvis du er ufør? 

Arbeidsgivere forsøker å unngå folk som er stadig sykmeldte , og hvis du er/har vært ufør så har du sikkert vært endel sykmeldt også. Da er du nok veldig avhengig av evt. nettverk for å få en fot innenfor igjen. 

Anonymkode: 9ebe4...cac

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg fikk deltidsjobb etter 10 år som ufør. Dette er gjennom nettverket mitt, men det skal sies at det var svært uventet. Jeg hadde nylig fått en ny venninne som jeg fortalte med stjerner i øynene at drømmen var å jobbe litt, men siden formen varierte ble det vanskelig med faste dager. Jeg fortalte vel også hva jeg hadde jobbet med før jeg ble syk. Ikke lenge etter tok en hu kjente kontakt med meg, de hadde nylig startet en bedrift og hadde ikke råd til å ansette noen fullt uansett, men kunne trenge min kompentanse. Jeg fikk full frihet i arb.tid og -sted, men sørger for å jobbe inn timene vi har avtalt. Hvis jeg blir friskere kan jeg få høyere stilling der.

Så mitt tips: fortell folk at du er interessert i en deltidsjobb! Feks «drømmen er å jobbe 20 %» eller hvor mye du kunne orket. Du aner ikke hvem som fanger det opp og hva som skjer da rundt neste sving. Lykke til!!

Anonymkode: 51781...d0d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Arbeidsgivere forsøker å unngå folk som er stadig sykmeldte , og hvis du er/har vært ufør så har du sikkert vært endel sykmeldt også. Da er du nok veldig avhengig av evt. nettverk for å få en fot innenfor igjen. 

Jeg har kommet meg inn i jobb etter mange år som ufør. Er ikke mer sykemeldt enn folk flest. 

Synes heller ikke. TS skal ta til takke med å jobbe frivillig hvis lønnet arbeid er ønsket. Og det å starte for seg selv er ikke nødvendigvis så greit som mange tror. Men det beror på hva ts vil jobbe med også. 

Anonymkode: a8b8d...e51

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var aldri ufør, men var på AAP fra videregående til ca. 31 år. (Først rehabiliteringspenger, så aap - før det ble en max-tid).

Jeg begynte med en utdnanelse mens jeg fortsatt gikk på AAP (3 år), så tok jeg 2 år med lånekasse, og har gått rett ut i full jobb nå. Men, da har jeg liksom ikke hull i cv`en lenger, fordi jeg kommer rett fra utdannelse, så situasjonen blir litt annerledes. Men - det er fullt ut mulig å studere på uføretrygt - så kanskje du kan begynne med det? Jeg var da 28 da jeg begynte å studere, men var langt fra eldst. 

Anonymkode: c0893...9b8

AnonymBruker
Skrevet

Twnker også det kan være en fin start.

et par år som frivillig, så har du plutselig noe å vise til. Vurderer det faktisk selv, hvis jeg blir friskere :) 

Anonymkode: 1bf09...eab

AnonymBruker
Skrevet

5 år på AAP -> Praksisplass i 3 mnd -> Fikk fast stilling hvor jeg jobber så mye jeg vil mellom 50% og 100%. Har en selvstendig jobb med få avtaler ila. uka. Jeg fikk først hjelp fra Nav til å finne praksisplass, men jeg trivdes ikke der. Brukte nettverket mitt for å finne en ny plass. 

Anonymkode: deaf0...2fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For et dustesvar? Det er da mange organisasjoner som ønsker å hjelpe folk tilbake inn i samfunnet igjen. 

Anonymkode: 64bf5...382

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber allerede frivillig og har gjort det i mange år, men det hjelper jo ikke akkurat på økonomien.

Har dessverre ikke noe særlig nettverk da jeg nylig har flyttet til en annen del av landet der jeg ikke kjenner noen, og er enslig og barnløs. Er ikke veldig sosial i utgangspunktet (introvert samt mye skam over livssituasjon, og uten økonomi til å delta så mye uansett), og pandemien la lokk på det som var.

Helsen er egentlig god nå, da operasjonene tok det meste og restitusjonen har gått bra. Jeg tror ikke jeg ville vært mye sykmeldt, men kan ikke ha en jobb der jeg må løfte mye tungt. Kunne sikkert jobbet 100% om det var bak et skrivebord. Største problemet er nok som sagt omtrent ikke noe nettverk og en CV med mye hull. 

Jeg har ikke vært i kontakt med NAV på en del år, fikk nesten litt inntrykk av at de helst lot uføre seile sin egen sjø. Har jo ingen saksbehandler lenger, så er litt usikker på hvordan jeg skulle gått frem der.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

For et dustesvar? Det er da mange organisasjoner som ønsker å hjelpe folk tilbake inn i samfunnet igjen. 

Anonymkode: 64bf5...382

Noen ganger skjønner jeg at endel er uføre 🙄

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen ganger skjønner jeg at endel er uføre 🙄

Nok et dustesvar. 

Anonymkode: a8b8d...e51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har ikke vært i kontakt med NAV på en del år, fikk nesten litt inntrykk av at de helst lot uføre seile sin egen sjø. Har jo ingen saksbehandler lenger, så er litt usikker på hvordan jeg skulle gått frem der.

NAV har plikt til å hjelpe folk i jobb, det er hovedoppgaven deres! Men uføre ringer de jo ikke ned; da er man avklart og hjulpet sånn sett. MEN om du kjenner at du er bedre og kan jobbe, så er det jo supert det! Da tar du bare en telefon eller sender en melding til Nav, og vipps så har du tatt et stort skritt på vei mot en bedre hverdag ❤️🙏

Anonymkode: 213ac...234

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk hjelp av NAV. Fikk et eget opplegg siden jeg hadde enormt hull på CVen. Da trenger man mer enn kun CV-skrivekurs.

Anonymkode: 91354...4b4

AnonymBruker
Skrevet

Spør du NAV om hjelp, så kan de veilede deg. De har også avtaler med firmaer for å ta inn uføretrygdede i jobb. 

Og jeg ville sluttet å søke på vanlige utlyste stillinger. Det er garantert ikke deg de er på utkikk etter i en stor søkemengde. Anbefaler deg å bruke nettverket ditt. Si høyt til folk at du ønsker å prøve deg i jobb. Send gjerne åpne søknader til ikke-utlyste stillinger du kunne tenkt deg, altså at du gjør de oppmerksom på deg. Det er mange arbeidsgivere der ute som potensielt ønsker et menneske til i en småstilling/vikar/tilkallingsjobb, men som ikke har utlyst det. Og heller ikke kommer til å gjøre det. Når de da får "tilbud" om det fra deg til å løse behovet, så faller JA-svaret raskere for deg. 

Frivillighet kan være et OK alternativ. 

Husk for øvrig å senk kravet ditt når du ser etter jobb. Du er ikke like attraktiv som du engang var. Sørg også å minne arbeidsgiver på at siden du er på uføretrygd, så er du ingen risiko for økte sykepengeutgifter, da du alltid kan lene deg på uføretrygden når helsen din ikke strekker til. 

Du kan også være kreativ. Du finner en del jobber du kan gjøre med ENK. Du finner også lønnede kommunale- og fylkesmessige jobber/tjenester du kan påta deg. F.eks vergemål. 

Tenk annerledes. Både om deg, arbeidsgiverne og måten du prøver å nå fram på. 

Anonymkode: 42572...325

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har et gigantisk CV-hull, sånn typisk 8 - 10 år eller enda mer, i tillegg til et svakt nettverk, så er sjansen for å "finne noe du kan prøve deg i jobb", så godt som null.

En del folk glemmer at ulike land har sine økonomien bygd helt forskjellig i den forstand at de har områder som de "utmerker seg i", og vårt område er olje / gass / andre naturressurser i tillegg til effektive arbeidstagere på kontoret, krydret med massiv digitalisering og automatisert tvert gjennom i samfunnet. I et slikt samfunn, blir det lite rom for folk som sliter, og som eventuelt kunne tenkt seg å supplere inntekten sin litt.

Jeg mener at sjansen er større for å heller kjempe politisk for å styrke uføre sine rettigheter, enn at man skal tilrettelegge / "lage ulike stillinger for uføre". Stemme på partier som er vennlige ovenfor uføre, som regel partier på venstresiden. 

De såkalte arbeidsgivere, som har full og massiv støtte av partier på høyresiden, driver ikke akkurat med veldedighet og det er kun brutal kapitalisme og profitt som gjelder. Til og med VTA-bedrifter driver med en ganske umoralsk praksis, der uføre får timelønn på mellom 20 og 25 kroner. Men siden en del uføre er fattige og er satt i en desperat posisjon, så blir det slik at man får beskjed at, hvis man ikke liker ca 25 kr i timelønn, så kan en annen ufør ta over VTA-plassen din.  En skal på en måte være takknemlig for 25 kr i timen, ja.

Det er koselig å høre - hvis det stemmer - at det er et par stykker her i tråden som fikk en eller annen jobb med gigantisk CV-hull. Men så er det viktig å påpeke at dette overhodet ikke er vanlig og at de som får jobb med gigantiske CV-hull er i et sterkt mindretall. 

Det er folk som vinner i Lotto og i andre spill med tipping, hver eneste uke, men disse er også bare en liten håndfull av vinnere i forhold til antallet som tipper totalt sett. 

Så er spørsmålet, hvordan skal du øke dine sjanser for å kunne søke deg inn på en eller annen stilling?

Jeg synes at det legges altfor lite vekt på å minne uføre, at de har faktisk rett til å studere. Det er alt for mye fokus på "hvordan få noen uføre til å jobbe mer", når fakta er at uføre har ikke det siste ordet, det er det arb.givere som har.

Man blir IKKE mer attraktiv med et 10 år stort hull i CV-en sin, ei heller kan man forvente at en ufør skal kunne bare gjenoppta arbeidet sitt i løpet av 2022, hvis den siste arbeidsdagen før uføretryden var en gang i 2012. Det er mye som har skjedd siden 2012 med tanke på kravene i arbeidslivet. Dermed er det slik at en 10 år gammel "kompetanse" er ikke lenger verdt en skit, for de aller fleste, med unntak av stillinger som gjerne ikke er avhengige av digitalisering og automatisering, som blant annet omsorgsjobb / barnehage jobb / renhold, osv. 

Mye annet, derimot, er blitt enten digitalisert eller automatisert og situasjonen blir ikke bedre i 2023 eller i 2024, heller tvert imot. Du skjønner tegninga. For hvert eneste år, blir kravene til kompetanse i diverse stillinger bare verre og verre, eller høyere og høyere, som det så pent heter.

En kombinasjon av høyere uføretrygd for de som har minst i tillegg til noe høyere stipend hvis man tar fatt på studiene, vil jeg si er veien å gå. På den måten, får man et verdig beløp å leve av, om man ikke kan tilegne seg ny kompetanse. På en annen side, om man er i stand til å tilegne seg ny kompetanse, så burde det være en større gulrot der, i form av noe høyere stipend for uføre og for andre studenter for øvrig. 

Norge ligger an til å tjene sykt mye penger nå på krigen i Ukraina.

https://www.dn.no/energi/harald-magnus-andreassen/frank-jullum/olje-og-gass/oljeinntektene-kan-bli-1750-milliarder-kroner-det-er-nesten-sa-du-ikke-tror-det-er-sant-sier-sjefokonom-harald-magnus-andreassen/2-1-1180424

Noen av disse pengene bør absolutt brukes på å gi de fattige og syke et mer verdig tilværelse. Det samme gjelder for studenter og minstepensjonister. Det trengs et skikkelig løft. 

For å runde av: det vil alltid være noen som kan komme tilbake i jobb etter - la oss si - et 10-årig hull i CV-en, og uten å ha oppdatert seg med tanke på studier og diverse kurs i mellomtiden, men antallet blant de som får til dette, er svært få.

Skal du kunne ha en seriøs sjanse, så må du ta fatt på diverse studier og / eller kurs. Er du ikke i stand til dette, så er det beste alltid å stemme på partier som vil de uføre godt, nemlig på partier som går inn for å gjenoppbygge sosialdemokratiet, slik det var tidligere, før høyresiden fikk boltre seg fritt og bygge ned velferden. 

De fleste anser en 10 år gammel kompetanse for å være fullstendig utdatert, med kun noen få unntak. 

Det blir som å ha karakter 6 eller karakter A, på papiret og det har du på papiret for resten av livet ditt, men i praksis, husker man ikke bæret av den 6-eren / A-en etter 10 år. Mange glemmer LENGE før det også. 

Anonymkode: 050cc...776

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er koselig å høre - hvis det stemmer - at det er et par stykker her i tråden som fikk en eller annen jobb med gigantisk CV-hull. 

.

Anonymkode: 050cc...776

Ja, selvfølgelig stemmer det, hvorfor skulle jeg lyve om noe sånt?  🤔😅 Jeg vet jeg har vært veldig heldig, men det er også viktig å få frem at det er fullt mulig å få en spennende jobb selvom man har vært/er syk. Jeg var overklar for å jobbe etter 10 år hjemme og syk (var bedre da jeg søkte jobb), og det skinte nok veldig gjennom på intervjuet, så hull i CV-en ble nok mer sett på som en styrke (at jeg var ekstremt motivert) enn en svakhet. 

Anonymkode: 51781...d0d

AnonymBruker
Skrevet

Man kan kontakte nav, men jeg er usikker på om det varierer veldig fra kontor til kontor i forhold til hvilket svar du får.

Man kan kontakte bedrifter selv for deltidsarbeid dersom det er mulig, det kan være lurt å finne ut hvilke bedrifter som er IA (inkluderende arbeidsliv) og hvilke som ikke er det.

Jeg er ufør og har vært det i noen år men i år var jeg heldig å fikk en deltidsjobb, foreløpig jeg vet jo ikke hvor lenge eller hvor lenge det går. I mitt tilfellet var det et helt tilfeldig sammentreff mellom at jeg var på et punkt hvor en lav deltids -stilling kunne være realistisk i forhold til helsen og en bekjent.

Anonymkode: deb40...26a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...