Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min var utro mot meg for to år siden, og jeg har store problemer med å komme over det. Det har gått greit i perioder, men så er det alltid et eller annet som dukker opp og minner meg på det. 

Han rota med en kollega på jobbfest, og han fortalte meg det ikke selv. Jeg hørte det via andre, noe som var vondt i seg selv. Perioden rundt utroskapen skjedde, oppførte han seg mer kaldt mot meg, og jeg gikk rundt med klump i magen selv før jeg fikk vite det. Da jeg konfronterte han med det jeg hadde hørt, innrømmet han det til slutt, og fortalte hva som hadde skjedd. Skyldte på fylla, og sa han angret. At jeg var 1000 ganger bedre enn henne på alle måter, og at det var en gedigen tabbe. Han gjorde alt for å få meg til å bli, og ble livredd for at jeg skulle finne meg en annen. 

Fordi jeg elsket han, valgte jeg å bli. Også fordi han jobbet med seg selv og viste meg masse kjærlighet. 

Problemet er at vi har et avstandsforhold, og sees ikke så ofte. Han jobber fortsatt med denne kollegaen, som gjør at de møtes både på jobb og i sosiale sammenhenger med kollegaer. I det siste har dette plaget meg mer og mer, og jeg begynner å innse at dette forholdet gir meg mer uro enn jeg har godt av. Vi har vært sammen i 5 år, og jeg synes det er fælt å gi slipp på. Jeg er redd for å gå, men føler jeg blir ødelagt av å bli. 

Jeg synes også han viser lite forståelse for at jeg sliter med tillit. Han blir fort hard mot meg når jeg prøver å forklare det jeg føler. Noe som har ført til at jeg bare holder ting inni meg. Men jeg sliter når han er alene med henne, jeg får uro og angst for å bli såret igjen. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Har noen råd? 

Anonymkode: 6c3d3...4bc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det slutt

Anonymkode: f8039...50e

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Et avstandsforhold vil ikke fungere uten 100% tillit. Jeg snakker av erfaring. Selv med full tillit var det i perioder vanskelig for oss begge.

Jeg hadde ikke orket når han allerede har vært utro. Dere kommuniserer jo ikke bra heller, han lytter ikke godt. 

Anonymkode: a5c11...645

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet med meg selv at jeg kunne aldri ha tilgitt utroskap. 
Alt er jo ødelagt, og det blir umulig å stole på vedkommende i etterkant. 
Den biten at en blir degradert gjør at det er umulig å tro på ett eneste ord som ville komme som unnskyldning.
TS, hvis du føler du går på kompromiss med deg selv så vil du helt sikkert ha det bedre uten han. 
Avstandsforholdet gjør det vanskeligere, og hvis det er ikke er noen forandring på det så vil det gnage deg hele tiden 

Anonymkode: fb76d...c65

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du mener og føler i hjertet ditt å denne ene gangen, som du vet om er verdt det å kaste alt dere har sammen - da får du gjøre det.

Om du ønsker, innerst inne i hjertet ditt å tilgi han, da er det opp til deg å og ingen annen. Men vet en ting, du må tilgi han og ferdig med det. Du kan ikke ha han i skammekroken og bruke dette som et kort i et maktspil - da kommer han til å gi opp og gå ut døra... Dette er "the hard truth"

Du må vurdere hva veier mest. Historien deres, sammen vs  som du skrev "han rota med en kollega på jobbfest". 

Anonymkode: 48dad...d32

AnonymBruker
Skrevet

Gjør det slutt og gå videre. Jeg valgte å tilgi og bli i forholdet og det plager meg mer og mer at den jeg elsker var i stand til å lyve så kaldt til meg. Sannheten er at du aldri vil stole på han igjen, og en del av deg er blitt ødlagt.

Anonymkode: c8fd1...c0b

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Eksen min var også utro. Det skjedde bare en gang(som jeg vet om) og han var flink å betrygge meg, var sammen med han i 3 år etter dette og jeg prøvde men kom aldri over det, tenkte på det OFTE, og tok det opp veldig ofte og. Han slo til slutt opp med meg (av andre grunner) og jeg kjente bare på en enorm befrielse. Tenkte i ettertid at jeg bare skulle ha slått opp med han med en gang. Jeg visste nok det på magefølelsen at han ikke var den rette for meg men var avhengig dessverre.

Anonymkode: 071d7...8ae

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du fortjener bedre ❤️

Anonymkode: 55a57...a05

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er sånn det er etter utroskap, alt er ødelagt. Gjør det slutt og finn deg en ny.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere ikke har barn sammen, og han faktisk går på sosiale treff der hun er, så ville jeg gått. Han evner ikke å trygge deg, og du vil aldri klare å ha det godt med deg selv. Jeg vet noen klarer det, men de klarer det ikke uten hjelp, og heller ikke uten at den utro part er bevisst sitt ansvar på å trygge den andre. Du skal like deg selv, og det gjør vi ikke når vi ikke har tillit til partneren. 

Anonymkode: d03e3...0e7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere ikke har barn sammen er det ingen grunn til ikke å gå. Forstår at det er vanskelig fordi det kan føles som man har «kastet bort» 5 år. Men sånn vil man ikke se det om 20 år, hvis man fortsatt sitter der med mannen som var utro med en. Lykke til, er sikker på at du finner en som er bedre 😊

Anonymkode: 116d4...ee8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gå i senket kostnad-fellen. Bare fordi du har invistert 5 år i dette forholdet, betyr ikke at du må fortsette å invistere. Trekk deg ut nå, og invester all den tiden og energien du tidligere har brukt på han, i noe annet som faktisk gjør godt for din mentale helse og velvære.

Anonymkode: 1f023...d6e

• Liker 4
Skrevet

Jeg syns ikke han virker å være innstilt på å gi deg det du trenger for å bygge opp tilliten igjen. Blir veldig betenkt av at han ikke engang hadde fortalt det selv. Du hørte det via andre og han 'innrømte det til slutt". 

Orker du dette?

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har det ikke godt i dette forholdet.

Husk at han hadde et valg. Forholdet til deg, eller å rote med kollegaen. Han valgte å rote med kollegaen. Han ofret forholdet med deg for å få rote med henne. Han gamblet på at du ikke skulle finne det ut. Selvsagt fant du det ut, han respekterte deg ikke nok til å være diskret en gang 😡

Selvsagt har du ikke kommet over det. Det er et skikkelig svik. En som elsker deg skal ikke gjøre sånt. Og gudene vet hva han gjør langt der vekke. Jeg hadde ikke klart et slikt forhold.

Jeg hadde dumpet han og startet på scratch med en som ikke hadde vært utro mot meg. Jeg har hatt en som var utro mot meg. Jeg tilga. Noen år senere slo han opp og ble sammen med ei dame. Viste seg at de hadde vært sammen en stund mens vi var sammen òg 😱

Anonymkode: 5d1e8...b62

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts, her gjør han alle ting feil.

Han holdt utroskapen skjult for deg (selvfølgelig, vil mange si, men da jeg var utro i min ungdom, sa jeg det selv). 

Han omgås vedkommende han var utro med.

Og han skylder på deg framfor å bygge opp tillit igjen (han burde helst sagt opp jobben, og minimum droppa både alkohol generelt og jobbfester spesielt).

Anonymkode: e2392...946

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ts, her gjør han alle ting feil.

Han holdt utroskapen skjult for deg (selvfølgelig, vil mange si, men da jeg var utro i min ungdom, sa jeg det selv). 

Han omgås vedkommende han var utro med.

Og han skylder på deg framfor å bygge opp tillit igjen (han burde helst sagt opp jobben, og minimum droppa både alkohol generelt og jobbfester spesielt).

Anonymkode: e2392...946

Jeg er enig. 

Den kvelden jeg fikk det bekreftet fra han, at han faktisk hadde vært utro, hadde jeg panikkangst hele natta. Det var helt grusomt, jeg skalv og brakk meg. Følte meg svikta. Jeg hadde tidligere, på bakgrunn av magefølelse, spurt om det var noe mellom han og denne kollegaen, noe han nektet for. Og så ble jeg fortalt om utroskapen av en venn av han, og da kunne han ikke nekte lengre. Jeg var helt ødelagt i lang tid, og jeg måtte tåle at han fortsatt møtte kollegaen. Gikk med vond klump i magen hver gang. 

Jeg synes han har vist lite forståelse ift. hvor vanskelig det har vært for meg. Og forventet veldig mye av meg. Samtidig har han hele tiden vist meg mye kjærlighet. Men han tar lite hensyn når han er på fest osv, bare forventer at jeg skal stole på han. Han synes det er krevende å feks sende melding når han er hjemme igjen fra byen/ fest. Og å fortelle om når hun skal være med på sosiale ting. Dette fordi jeg ikke orker å finne ut i etterkant at de har hengt sammen. Da er det mye bedre at jeg vet det fra før, enn at jeg ser en story hvor de sitter ved siden av hverandre feks (som har skjedd). Er det virkelig mye å forlange når man er i et avstandsforhold og tillit tidligere har blitt brutt? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvis dere ikke har barn sammen er det ingen grunn til ikke å gå. Forstår at det er vanskelig fordi det kan føles som man har «kastet bort» 5 år. Men sånn vil man ikke se det om 20 år, hvis man fortsatt sitter der med mannen som var utro med en. Lykke til, er sikker på at du finner en som er bedre 😊

Anonymkode: 116d4...ee8

Vi har ikke barn sammen

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvis du mener og føler i hjertet ditt å denne ene gangen, som du vet om er verdt det å kaste alt dere har sammen - da får du gjøre det.

Om du ønsker, innerst inne i hjertet ditt å tilgi han, da er det opp til deg å og ingen annen. Men vet en ting, du må tilgi han og ferdig med det. Du kan ikke ha han i skammekroken og bruke dette som et kort i et maktspil - da kommer han til å gi opp og gå ut døra... Dette er "the hard truth"

Du må vurdere hva veier mest. Historien deres, sammen vs  som du skrev "han rota med en kollega på jobbfest". 

Anonymkode: 48dad...d32

Jeg bruker det aldri mot han. Det eneste jeg gjør er å si hva som hjelper meg å bygge opp tillit. Det beste hadde vært om han ikke hadde noe med henne å gjøre. Men synes hvertfall han kan melde meg når han kommer hjem etter å ha vært ute/ på fest, og informere meg om når han er med henne. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Har noen råd? 

Råd/spørsmål:

1.Rota med = utroskap? Der jeg kommer fra er ikke rota med det samme som utroskap, utroskap defineres mer i retning av å ha sex med en annen.

2.Hvorfor kan han ikke søke annen jobb? 

3. Om punkt 2 av en eller annen grunn er umulig (som i at dere bor på en mindre plass, og dette er eneste jobbmuligheten) så er å delta i sosiale sammenhenger med henne et definitivt no-no.

4.Har man tilgitt, så kreves det ganske mye fra en selv også. Din partner kan ikke leve et helt liv uten tillit heller. Det kommer aldri til å fungere om du er fram og tilbake med tilgivelse og tillit, det må være enten eller. 

5.Som en følge av punkt 4; gi dere selv en tidsfrist for når ting MÅ være i orden, ingen av dere kan leve slik på sikt, det er døden for dere begge. Gi det for eksempel 1 og et halvt år til hvor dere aktivt jobber med punkt 2-4, og er det ikke i orden da så er det bedre å gå hvert til sitt enn at dere skal spises opp innvendig. 

Anonymkode: 7b270...bca

AnonymBruker
Skrevet

Rotet med en kollega? Ok, så de har ikke ligget sammen? Hva er det som er så forferdelig her egentlig? Er det hans opptreden på fest eller din egen underliggende usikkerhet?

Anonymkode: 5642b...c82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...