Gå til innhold

Ny jobb og barnet mitt må ha ferie i juli

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har nettopp fått tilbud om en ny jobb. Haken her er at juli måned må barnet mitt har fri fra barnehagen pga regler om ferie. Hva gjør jeg i et slikt tilfelle? Skal jeg takke nei til det som ser ut til å være drømmejobben min eller kan jeg løse det på en annen måte? :( 

Jeg er alenemor og jobben jeg har fått tilbud om er en 9 måneders engasjement.

Anonymkode: e5cf5...524

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet du at du ikke kan ta ferie i juli dersom du tar jobben? 

Anonymkode: e232a...758

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vet du at du ikke kan ta ferie i juli dersom du tar jobben? 

Jeg har ikke kommer så langt at jeg har muligheten til å spørre om det (har ikke signert noe enda), men er det vanlig å få ta ut ferie mens man har et engasjement?

AnonymBruker
Skrevet

"Jeg er veldig interessert i jobben, men er avhengig av å ha fri i juli pga barnehagen er stengt. Kan dere få til det?"

Anonymkode: 48574...317

• Liker 20
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det du har krav på iht ferieloven er tre uker sammenhengende (18 virkedager) i perioden 1 juni – 30 september. Du må derfor finne dagmamma hvis du har behov utover det arbeidsgiver tilbyr. Det er slik at vi må tilpasse oss arbeidsgivers behov og ikke omvendt, men hvis betingelsen for at du skal takke ja er fri i hele juli må du gå i dialog med arbeidsgiver. Du vil ikke få lønn for perioden du tar fri. Det er feriepenger fra forrige arbeidsgiver som skal dekke utgiftene dine i ferieperioden.

Anonymkode: 166a2...a21

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Havnet i lignende situasjon for to år siden. Begge hadde ingen mulighet til å ta ferie i juli, fordi jeg var ny i jobben og mannen fikk ikke tatt ferie fordi noen måtte være på jobb. Vi sendte melding til noen i barnehagen som jobbet deltid ved siden av barnehagelærerutdanningen som passet barnet mens vi var på jobb. Ta kontakt med noen i barnehagen eller en nettside for barnevakter?

Anonymkode: ac1cb...a02

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke barnet være hos noen andre? Slektninger, naboer, venner av deg, venner av barnet fra barnehagen?? Er det virkelig ingen som kan passe barnet? 

Anonymkode: 7bd32...5d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man har vel rett på ferie selv om det er et engasjement:

https://arbinn.nho.no/arbeidsrett/arbeidstid-ferie-og-permisjon/ferie/sporsmal-og-svar-om-retten-til-ferie/hva-med-midlertidige/

Ja. Du er nødt til å avvikle feriedager du har tjent opp feriepenger til året før, og hvis du ikke har opptjent feriepenger, har du har krav på å ta ut ulønnet ferie (såfremt man starter før 1. oktober eller hva det er). 
Men du har ikke krav på å få ferie hele juli. Du må rett og slett gå i dialog med arbeidsgiver. Her stenger barnehagen to uker, men min manns jobb praktiserer at de ansatte tar ut ferie i to puljer - en tidlig og en sen. De gir blaffen i om begge ukene bhg er stengt havner utenom ferien til mannen min. Det må vi finne en løsning på selv. Samme gjelder med SFO, da vi hadde barn der - han har i beste fall fri halvparten av tiden SFO har stengt. Den øvrige halvparten MÅ han jobbe, og han er avhengig av at noen andre tar ungene (jeg). 

Anonymkode: 0e083...b5b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

(Vår SFO stenger hele juli.)

Anonymkode: 0e083...b5b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke kommer så langt at jeg har muligheten til å spørre om det (har ikke signert noe enda), men er det vanlig å få ta ut ferie mens man har et engasjement?

Ja, det er normalt.

Spørsmålet for deg blir bare om du har råd til de ulønnede ukene det blir. 

De vet at alle med barn MÅ ta ferie i juli - enten hele eller deler. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan ikke barnet være hos noen andre? Slektninger, naboer, venner av deg, venner av barnet fra barnehagen?? Er det virkelig ingen som kan passe barnet? 

Skjønner at det kan være vanskelig å finne en løsning for hele julimåned, og det er tross alt da en del andre også tar ferie. Og ikke sikkert noe vil binde seg til dette allerede nå. 

Anonymkode: edbb2...eb2

• Hjerte 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Du har rett på 3 ukers ferie uansett. Feriepengene kommer fra jobben du hadde i fjor - hadde du ikke jobb da, blir det ingen lønn, så da må du begynne å spare, i så fall. 

Å ta ferie hele juli har du derimot ikke krav på, synes det høres veldig rart ut med en barnehage som er stengt en hel måned (SFO, ja, men da kan barna klare seg selv eller er lettere å plassere bort til andre). 

Skrevet

Hvis det virkelig er deg arbeidsgiver vil ha så vil jeg tro de tillater det. Det er jo ikke så lenge til sommerferien nå, så helt naturlig å ikke ha noen backup plan for barnet. Men er vel bare 3 uker du må ha barnet ute fra barnehagen. Ikke en hel mnd. Om du har mulighet så kan du spørre eventuell familie/venner om å passe barnet noe hvis det skulle hjelpe. Feks en av ukene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fløff skrev (45 minutter siden):

Ja, det er normalt.

Spørsmålet for deg blir bare om du har råd til de ulønnede ukene det blir. 

De vet at alle med barn MÅ ta ferie i juli - enten hele eller deler. 

Hei og takk for svar. Ja jeg har heldigvis råd til å ta ulønnet ferie, da jeg har oppsparte midler  :)

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Skjønner at det kan være vanskelig å finne en løsning for hele julimåned, og det er tross alt da en del andre også tar ferie. Og ikke sikkert noe vil binde seg til dette allerede nå. 

Anonymkode: edbb2...eb2

Det er dette som er problemet dessverre.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo an på jobben dette her, men du kan i alle fall ikke forvente å få noe mer enn tre uker. Det er jo det vanligste antallet ferieuker man får ta ut på sommeren. Juli er jo også en tid mange andre ønsker ferie - blant annet fordi andre er i samme situasjon med stengt barnehage. Så om du får ta ut tre uker på sommeren, er det jo ikke sikkert du får alle tre akkurat i juli. 

Generelt bør jo arbeidsgiver være fleksibel i den grad man kan - og det vil de jo sikkert forsøke - men det kan jo ikke være sånn at dine behov skal trumfe behovene til alle andre som jobber der heller. Sommerferiekabal er ofte vanskelig, og man må prøve å gjøre den så rettferdig som mulig. Som siste nyansatte i et engasjement kan du ikke forvente å stå aller fremst i køen heller. 

Jeg antar du er alene med barnet og ikke har noen potensiell barnevakt? 

Anonymkode: 025c0...d56

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det kommer jo an på jobben dette her, men du kan i alle fall ikke forvente å få noe mer enn tre uker. Det er jo det vanligste antallet ferieuker man får ta ut på sommeren. Juli er jo også en tid mange andre ønsker ferie - blant annet fordi andre er i samme situasjon med stengt barnehage. Så om du får ta ut tre uker på sommeren, er det jo ikke sikkert du får alle tre akkurat i juli. 

Generelt bør jo arbeidsgiver være fleksibel i den grad man kan - og det vil de jo sikkert forsøke - men det kan jo ikke være sånn at dine behov skal trumfe behovene til alle andre som jobber der heller. Sommerferiekabal er ofte vanskelig, og man må prøve å gjøre den så rettferdig som mulig. Som siste nyansatte i et engasjement kan du ikke forvente å stå aller fremst i køen heller. 

Jeg antar du er alene med barnet og ikke har noen potensiell barnevakt? 

Anonymkode: 025c0...d56

Ja det stemmer at jeg er alene med barnet, det er faktisk mulig at jeg har mulighet til å få barnevakt den ene uken så det blir isåfall «bare» 3 uker i juli :) 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Passe et barnehagebarn i 4 uker?? Midt i fellesferien???? Er du gått fra vettet??? 

Anonymkode: f7294...0ea

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Havnet i lignende situasjon for to år siden. Begge hadde ingen mulighet til å ta ferie i juli, fordi jeg var ny i jobben og mannen fikk ikke tatt ferie fordi noen måtte være på jobb. Vi sendte melding til noen i barnehagen som jobbet deltid ved siden av barnehagelærerutdanningen som passet barnet mens vi var på jobb. Ta kontakt med noen i barnehagen eller en nettside for barnevakter?

Anonymkode: ac1cb...a02

Mener du at ts skal spørre de ansatte i barnehagen om å passe barnet hennes når de har ferie? Det er jo veldig frekt. 

Anonymkode: c1880...494

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...